صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس پارک علم و فناوری گیلان گفت

وجود شبکه حمایتی قوی پارک علم و فناوری استان گیلان برای حمایت از شرکتهای فناور و دانش بنیان

رشت- رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به حمایتها و ارائه آن گفت: حمایت هایی که از سال 91 تا 96 داشتیم 6 میلیارد تومان است ما در سال 96 تا شش ماه اول 2 میلیارد کمک به شرکت های فناور است و این می تواند سیگنالهای درست را به مسئولین بدهد.
رشت- رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به حمایتها و ارائه آن گفت: حمایت هایی که از سال 91 تا 96 داشتیم 6 میلیارد تومان است ما در سال 96 تا شش ماه اول 2 میلیارد کمک به شرکت های فناور است و این می تواند سیگنالهای درست را به مسئولین بدهد.
به گزارش کسب و کار نیوز، در نشست صبح روز دوشنبه 21 اسفند در سالن اجتماعات پارک علم و فناوری گیلان، مجید متقی طلب رئیس پارک علم و فناوری گیلان اظهار کرد: کسی امروزه در گیلان نمیتواند ادعا کند که طرح و ایده دارد ولی جایی برای مطرح کردن آن ندارد این سازمان به محض دریافت اطلاعات اولیه ، پیگیری کرده و خواستار ارائه طرح شان خواهد بود.
وی با بیان اینکه گیلان دارای ظرفیت های بالایی در بخش علم و فن‌آوری است گفت: از سال ۸۲ پارک و علم فناوری گیلان در زمینی به مساحت ۶۰۰ مترمربع آغاز به کار کرد که اکنون فعالیت این پارک به ۲۳هزار متر مربع در گیلان رسیده است.
وی گفت: در استان گیلان معضل بزرگ ما کمبود فضاست که نمیتوانیم پاسخگو باشیم و فرصتهای ما را از دست خواهیم داد و
23 هزار متر مربع برای استان گیلان کفایت نمیکند .استانهای دیگر فضا دارند اما متقاضی ندارند.
متقی طلب اذعان کرد: باتوجه به ظرفیت ها و توانمندی های بالای گیلان در این بخش نیاز به فضا و حمایت بیشتر است.
وی تاکید کرد: این شبکه حمایتی 23 هزار متر مربع فضای کاربردی برای استان گیلان کافی نیست و نیاز است که در استان حمایت شود .
متقی طلب خاطرنشان کرد: سال گذشته 30 هکتار زمین در اختیار گذاشتند و امسال نیاز داریم که کلنگ آن برای شروع کار داشته باشینم و نیاز به حمایت دولت داریم .
استان گیلان باید در مدار توسعه و فناوری توسعه پیدا کند
رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به حمایتها و ارائه آن اینگونه ابراز کرد: حمایت هایی که از سال 91 تا 96 داشتیم 6 میلیارد تومان است ما در سال 96 تا شش ماه اول 2 میلیارد کمک به شرکت های فناور است و این می تواند سیگنالهای درست را به مسئولین بدهد.
متقی طلب با ابراز خوشحالی تاکید کرد: آنچه که ملاحظه میشود سیر صعودی حمایت هاست .از 729 میلیون تومان به 2 میلیارد تومن رسیده است .
 رئیس پارک و علم فناوری گیلان تصریح کرد: یک هزار و ۴۳۰ شرکت دانش بنیان و ۴۲ پارک و علم و فناوری در کشور فعال است.
وی اضافه کرد: میانگین شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فن‌آوری کشور ۳۴شرکت بوده در حالیکه این میانگین در گیلان ۵۰ شرکت است که از میانگین کشور ۱/۴ بیشتر است.
رئیس پارک و علم فناوری گیلان افزود: ۴ هزار و ۴۰۰ شرکت فناوری در کشور و ۳۱۲ شرکت فناوری در گیلان فعال است که به میزان 7 درصد می باشد. این معیاری است که گیلان را جز چند استان برتر گذاشته است.
وی ادامه داد: هفت درصد اسقرار شرکت های پارک و علم و فن آوری در گیلان است و ظرفیت گیلان بسیار بالاست و این ظرفیتها حیف است که دیده نشود و باید توجه ویژه شود.
دکتر متقی طلب با اشاره به ارزش دانش و فناوری در استان اظهار کرد: اینجاست که ارزش دانش و فناوری مشخص خواهد شد و در مقابل 6 میلیارد تومان حمایت مالی ، 165 میلیارد تومان گردش مالی شرکتها بوده است.
وی با تاکید بر گردش مالی موفق در این حوزه ادامه داد: این ها گردش مالی مبتنی بردانش بچه های همین استان بوده است و این رقم جدای از صادرات بوده که هم برای استان استفاده شد و هم برای استانهای دیگر استفاده می شود.واین نشان می دهد که اقدامات علم و فناوری چه ارزشی میتواند داشته باشد.
رئیس پارک و علم و فناوری با اشاره به کل تسهیلات و اعتبارات پرداختی از سال 92 تا 96 (پارک و صندوق نوآوری و صندوق کارآفرینی امید) عنوان کرد: مبلغ تسهیلات 12 میلیارد تومن و اشتغال 915 نفر بصورت مستقیم می باشند.
متقی طلب افزود: اگر ما نسبت اعتبارات پرداختی به گردش مالی شرکت ها 4/13 برابر می باشد و نقش دانش و فناوری را نشان میدهد و استان را بر این مدار باید هدایت کنیم .
وی خاطر نشان کرد: برای ایجاد هر اشتغال روستایی نرم کشوری 75 میلیون تومان است که ما توانسته ایم سرانه هزینه اشتغال هر نفر را با 3/13 میلیون تومان به اشتغال برسانیم.
وی با توجه به بالا بودن آماری در فعالیت فناوری اطلاعات افزود: شرکت ها به تفکیک کشاورزی ،نانو، گردشگری،مکانیک،فنی مهندسی ،فناوری اطلاعات ،و ...در حال فعالیت می باشدودر بحث فناوری اطلاعات بیشترین فعالیت را داشته است.
متقی طلب به اهمیت طرح ها و ایده های نوین اشاره و خاطرنشان کرد: میزان صادرات دانش بنیان در پارک علم و فناوری کشور ۲۱۴میلیون دلار است که میانگین میزان صادرات شرکت های دانش بنیان و پارک علم و فن آوری گیلان ۹۲۵ میلیون دلار  و میزان میانگین صادرات شرکت های دانش بنیان در کشور ۸۸۴ میلیون دلار است.
وی گفت: ارتقای توان تولید ملی .ایجاد کنسر سیوم صادرات کالا و خدمات دانش بنیان متشکل از 25 شرکت شرکت فناوری دانش بنیان و شرکت های خدمات بازرگانی و صادراتی که به منظور صادرات به ویژه به کشورهای مشترک منافع می باشد.
امسال که سال اقتصاد مقاومتی بود حدود 60 پروژه برای استفاده از اعتبارات توسعه روستایی به استانداری ارائه شد و در سال جدید اولین جلسه کارگروه در مجتمع فشتام ایجاد می شود. 
وی با ابراز خرسندی گفت: ما برای مجتمع فشتام ایده داریم اگر بتوانیم ایده در گیلان راه اندازی کنیم راه اندازی استارت آپ ویلیج در فشتام می باشد .
مجید متقی طلب در پایان با اشاره به وجود آزمایشگاه های منحصر بفرد و بروز دنیا در پارک علم گیلان گفت: دستگاههای پارک فناوری گیلان منحصر به فرد است  و همه این امکانات برای پیشرفت استان لحاظ شده است که خوشبختانه مورد استفاده طراحان قرار میگیرد.