صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

وزیر امور خارجه در اسلام‌آباد

ایران برای تأمین نیاز پاکستان به انرژی آمادگی دارد

وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد: ایران برای تامین انرژی مورد نیاز پاکستان در بخش های نفت، گاز و برق آمادگی دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  شانا, محمدجواد ظریف، امروز (دوشنبه، ۲۱ اسفند ماه) در نشست مشترک اقتصادی ایران و پاکستان با حضور مسئولان اقتصادی و بازرگانان دو کشور، با بیان این‌که دوستی میان پاکستان و ایران همواره باقی خواهد ماند، گفت: از پاکستان برای باقی ماندن کنار ایران در دوران‌های سخت سپاسگزاریم و متعهدیم که در دوران‌های سخت کنار این کشور بمانیم.
وی با بیان این‌که پیوندهای اقتصادی دو کشور در طول سال‌های گذشته به طور مستمر بهبود یافته است، افزود: سال ۲۰۱۷ شاهد ۳۵ درصد رشد روابط تجاری بودیم و در ماه‌های گذشته این حجم از روابط، بیش از پیش توسعه یافت.
ظریف گفت: زمینه‌های فراوانی برای همکاری دو کشور وجود دارد که از جمله می‎توان به بخش انرژی اشاره کرد.
وی با بیان این‌که دولت ایران آماده است تا به تامین انرژی مورد نیاز پاکستان در زمینه نفت، گاز  یا برق متعهد شود، گفت: امیدواریم پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان که در چند سال گذشته در حال توسعه بوده و ایران ۲ میلیارد دلار  برای آن سرمایه‌گذاری کرده، هر چه زودتر به نتیجه برسد.
ظریف با ابراز امیدواری درباره این که دو دولت بتوانند با ایجاد مسیرهای مطمئن مالی، به بخش خصوصی کمک کنند، گفت: بسیار خرسندم که معاون بانک مرکزی ایران و معاون بانک مرکزی پاکستان درباره اجرای توافقی که مدتی پیش داشتند، دیدار و تبادل نظر می‌کنند.
وزیر امور خارجه با بیان این‌که توافق تجارت ترجیحی ایران با پاکستان می‌تواند در جهت منافع بخش خصوصی دو کشور اجرایی شود، افزود: با اجرای توافق تجارت ترجیحی می‌توانیم به سوی یک توافق تجارت آزاد میان دو کشور حرکت کنیم و به این ترتیب دو طرف می‌توانند به شیوه‌ای حتی گسترده‌تر ، تعامل اقتصادی و مالی داشته باشند.
ظریف با اشاره به دستاوردهای مهم ایران و پاکستان در زمینه علم و فناوری، گفت: در بسیاری از زمینه‌ها ایران و پاکستان در جهان اسلام پیشتاز هستند؛ در فناوری نانو، فناوری ارتباطات و موارد دیگر ایران و پاکستان می‌توانند همکاری داشته باشند.
وی افزود: هیچ سقفی در همکاری‌های بین دو کشور وجود ندارد.
وزیر امور خارجه گفت: به نظر من ایران و پاکستان می‌توانند متحد شوند تا منطقه را به یک منطقه امن‌تر و شکوفاتر تبدیل کنند؛ استان‌های جنوب شرق ما و استان‌های جنوب غرب شما نیازمند توسعه اقتصادی بهتر هستند و می‌توانیم پیشرفت بیشتری در آن مناطق داشته باشیم و با فقر که مهم‌ترین عامل تروریسم و تندروی است، مبارزه خواهیم کرد.
ظریف با اعلام این‌که هیچ رقابتی بین چابهار و گوادر وجود ندارد، گفت: ما می‌خواهیم پاکستان کاملا در چابهار فعال باشد. روابط ما با کشورهای دیگر هرگز به روابط قوی ما با پاکستان آسیب نمی‌زند.