بنزین یورو ۴ با مشخصات استاندارد در برخی از شرکتهای پالایشی نظیر پالایشگاه اراک، اصفهان، تبریز و میعانات گازی ستاره خلیج فارس تولید و در هشت کلانشهر توزیع میشود و بدیهی است این روند با تکمیل دیگر پروژههای پالایشی به سایر شهرها نیز گسترش خواهد یافت.
بنزین یورو ۴ با مشخصات استاندارد در برخی از شرکتهای پالایشی نظیر پالایشگاه اراک، اصفهان، تبریز و میعانات گازی ستاره خلیج فارس تولید و در هشت کلانشهر توزیع میشود و بدیهی است این روند با تکمیل دیگر پروژههای پالایشی به سایر شهرها نیز گسترش خواهد یافت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, این شاخصها شامل عدد اکتان ۹۱، آروماتیک کمتر از ۳۵ درصد حجمی، الفین کمتر از ۱۸ درصد حجمی، بنزن کمتر از یک درصد و محتوای گوگرد کمتر از ppm ۵۰ میشود.
مقدار بنزن در استاندارد یورو ۴ کمتر از یک درصد است که از سوی سازمانهای نظارتی (استاندارد و محیط زیست) شاخصهای بنزین به طور مرتب پایش میشود.
شینا انصاری، مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در گزارشی که در تاریخ ۶ اسفند ۹۶ ارائه داد، عنوان کرد: از ابتدای آبان ماه امسال از ۴۵ جایگاه عرضه سوخت کلانشهر تهران نمونهبرداری و تلاش شد این نمونهبرداری پراکنش مناسبی داشته باشد و نقاط مختلف شهر تهران را در بر گیرد.
وی افزود: بر اساس این اندازهگیریها، میانگین بنزن و آروماتیک به ترتیب ۰,۹۵ درصد و ۳۳۰۶۸ درصد است که نسبت به سالهای پیش، بهبود یافته و مطابق استانداردها است.
به گفته وی، این بنزن ناشی از انجام واکنش در راکتورهای بنزینسازی بوده و به هیچ عنوان برشی به نام بنزن یا غنی از بنزن به بنزین اضافه نمیشود و همه شرکتهای پالایشی با استفاده از واحدهای جداسازی بنزن یا واحدهای کاتالیستی ایزومریزاسیون آن را به حداقل میرسانند و بر همین اساس مطابق استاندارد به کمتر از یک درصد میرسد.
در خودروهای جدید به دلیل طراحی موتور که از انرژی شیمیایی بنزین استفاده بیشتری میشود، سوخت کمتری مصرف شده و این موضوع فقط از طریق افزایش خاصیت تراکمپذیری بنزین یا افزایش درجه اکتان آن میسر میشود و اضافه کردن MTBE به بنزین به منظور افزایش عدد اکتان و تامین اکسیژن مورد نیاز سوخت خواهد بود.
از دلایل مهم مصرف MTBE در سوخت میتوان به افزایش عدد اکتان، اکسیژنه بودن آن، کاهش نشر گازهای آلاینده از اگزوز خودروها، بهبود احتراق و سهولت اختلاط با بنزین نام برد.
گرچه مصرف این ترکیب در بنزین تولیدی کشور سهم بسیار ناچیزی دارد (کمتر از ۲ درصد حجمی)، اما مصرف کل MTBE در دنیا در سال ۲۰۱۶ به ,۲۲.۴ میلیون تن افزایش یافت که ۲.۶ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۵ است و کل مصرف در سال ۲۰۲۱ به ۲۶.۵ میلیون تن در سال میرسد.
میزان تولید MTBE با توجه به نواحی مختلف در سال ۲۰۱۶ شامل آسیا- پاسفیک ۱۲ میلیون تن، خاورمیانه ۵,۴ میلیون تن، اروپا ۴.۵ میلیون تن، آمریکای شمالی ۲.۴ میلیون تن و سایر نواحی ۱.۳ میلیون تن میشود. بنابراین با توجه به افزایش تولید و مصرف در سالهای پیشرو میتوان با تمهیدات مناسب از آلودگی منابع آب به MTBE و ورود این ماده به اجزای محیط زیست جلوگیری کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, این شاخصها شامل عدد اکتان ۹۱، آروماتیک کمتر از ۳۵ درصد حجمی، الفین کمتر از ۱۸ درصد حجمی، بنزن کمتر از یک درصد و محتوای گوگرد کمتر از ppm ۵۰ میشود.
مقدار بنزن در استاندارد یورو ۴ کمتر از یک درصد است که از سوی سازمانهای نظارتی (استاندارد و محیط زیست) شاخصهای بنزین به طور مرتب پایش میشود.
شینا انصاری، مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در گزارشی که در تاریخ ۶ اسفند ۹۶ ارائه داد، عنوان کرد: از ابتدای آبان ماه امسال از ۴۵ جایگاه عرضه سوخت کلانشهر تهران نمونهبرداری و تلاش شد این نمونهبرداری پراکنش مناسبی داشته باشد و نقاط مختلف شهر تهران را در بر گیرد.
وی افزود: بر اساس این اندازهگیریها، میانگین بنزن و آروماتیک به ترتیب ۰,۹۵ درصد و ۳۳۰۶۸ درصد است که نسبت به سالهای پیش، بهبود یافته و مطابق استانداردها است.
به گفته وی، این بنزن ناشی از انجام واکنش در راکتورهای بنزینسازی بوده و به هیچ عنوان برشی به نام بنزن یا غنی از بنزن به بنزین اضافه نمیشود و همه شرکتهای پالایشی با استفاده از واحدهای جداسازی بنزن یا واحدهای کاتالیستی ایزومریزاسیون آن را به حداقل میرسانند و بر همین اساس مطابق استاندارد به کمتر از یک درصد میرسد.
در خودروهای جدید به دلیل طراحی موتور که از انرژی شیمیایی بنزین استفاده بیشتری میشود، سوخت کمتری مصرف شده و این موضوع فقط از طریق افزایش خاصیت تراکمپذیری بنزین یا افزایش درجه اکتان آن میسر میشود و اضافه کردن MTBE به بنزین به منظور افزایش عدد اکتان و تامین اکسیژن مورد نیاز سوخت خواهد بود.
از دلایل مهم مصرف MTBE در سوخت میتوان به افزایش عدد اکتان، اکسیژنه بودن آن، کاهش نشر گازهای آلاینده از اگزوز خودروها، بهبود احتراق و سهولت اختلاط با بنزین نام برد.
گرچه مصرف این ترکیب در بنزین تولیدی کشور سهم بسیار ناچیزی دارد (کمتر از ۲ درصد حجمی)، اما مصرف کل MTBE در دنیا در سال ۲۰۱۶ به ,۲۲.۴ میلیون تن افزایش یافت که ۲.۶ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۵ است و کل مصرف در سال ۲۰۲۱ به ۲۶.۵ میلیون تن در سال میرسد.
میزان تولید MTBE با توجه به نواحی مختلف در سال ۲۰۱۶ شامل آسیا- پاسفیک ۱۲ میلیون تن، خاورمیانه ۵,۴ میلیون تن، اروپا ۴.۵ میلیون تن، آمریکای شمالی ۲.۴ میلیون تن و سایر نواحی ۱.۳ میلیون تن میشود. بنابراین با توجه به افزایش تولید و مصرف در سالهای پیشرو میتوان با تمهیدات مناسب از آلودگی منابع آب به MTBE و ورود این ماده به اجزای محیط زیست جلوگیری کرد.