صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

هفت ماه پس از شروع به کار دولت دوازدهم صورت گرفت

استیضاح سه وزیر اقتصادی در مجلس

هفت ماه پس از شروع به کار دولت دوازدهم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نخستین استیضاح را کلید زدند؛ با فراخوان سه وزیر اقتصادی؛ وزیران کار، راه و جهاد کشاورزی.
هفت ماه پس از شروع به کار دولت دوازدهم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نخستین استیضاح را کلید زدند؛ با فراخوان سه وزیر اقتصادی؛ وزیران کار، راه و جهاد کشاورزی.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، 
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی جزییات جلسات استیضاح وزیران کار، تعاون و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی را که قرار است سه شنبه و چهارشنبه این هفته در مجلس مطرح شود، را تشریح کرد.
اکبر رنجبرزاده روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در مورد زمان بندی برگزاری جلسه استیضاح وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی گفت: جلسه استیضاح علی ربیعی در نوبت صبح فردا سه شنبه و جلسه استیضاح عباس آخوندی در نوبت عصر فردا سه شنبه برگزار می شود.
وی اضافه کرد: جلسه استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی نیز در روز چهارشنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.
رنجبرزاده با اشاره به این که مدت زمان استیضاح برای هر وزیر پنج ساعت است، ادامه داد: بر اساس مواد 112 و 223 آیین نامه داخلی مجلس، برای هر استیضاح، ابتدا باید موافقان استیضاح دو ساعت فرصت دارند که به تشریح دیدگاه های خود نسبت به استیضاح وزیران بپردازند، محدودیت برای تعداد افراد وجود ندارد.
وی افزود: همچنین طبق آیین نامه داخلی مجلس وزیر راه و شهرسازی و (رییس جمهوری ) حداقل سه ساعت فرصت دارند از عملکرد این وزارتخانه دفاع کنند، آنان می توانند یک ساعت از وقت خود را حداکثر در اختیار دو نماینده موافق قرار دهد.
رنجبرزاده گفت: به احتمال زیاد اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در جلسه فردا سه شنبه مجلس شورای اسلامی حضور می یابد.
به گزارش ایرنا، استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استیضاح عباس آخوندی هر کدام با 24 امضا در جلسه علنی سه شنبه هفته گذشته مجلس اعلام وصول شد.
همچنین تقاضای استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی هم روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام وصول شد.
** کارنامه ربیعی
«علی ربیعی» از ابتدای دولت یازدهم سکان دار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود، در سابقه فعالیتی وی مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای سیاست‌گذاری مرکز بررسی‌های راهبردی ریاست جمهوری با حکم رئیس‌جمهوری، رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و عضو کمیته‌های فنی پروژه‌های تحقیقاتی در مرکز تحقیقات استراتژیک نیز دیده می‌شود.
ربیعی در دوره ای با عنوان دبیرستاد مبارزه با فساد و معاونت پارلمانی و حقوقی وزارت اطلاعات مشغول به کار بوده است. شاید مرتبط ترین سمت وی در حوزه کار، به عضویتش در شورای مرکزی خانه کارگر باز می گردد .
به گواه آمارهای رسمی، در دوره وزارت ربیعی؛ سهم تعاونی ها در دولت یازدهم به 6 درصد افزایش یافته است. همچنین دستمزد کارگران نیز که همواره پایین تر از نرخ تورم تعیین می شد در چهار سال گذشته با رشد 95 درصدی رو به رو شد.
از سویی دیگر شاهد تصویب لایحه مساعدت های اجتماعی از جمله طرح تحول سلامت که بر اساس آن11 میلیون نفر از ضعیف ترین اقشار جامعه تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند هم بودیم. هر چند در 4 سال گذشته نرخ بیکاری کاهش پیدا نکرد اما باید توجه داشت که که در این سال ها با نیروهای کار انباشت شده مواجه بودیم و به صورت مدیریت شده وارد بازار کار شدند.

**کارنامه آخوندی
«عباس آخوندی» متولد سال 1336 در نجف اشرف است؛ وی مدرک کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و سپس برای تحصیل در مقطع دکترا به انگلستان رفت.
وی سال 1361 معاون سیاسی وزیر کشور شد و در دولت دوم هاشمی رفسنجانی نیز به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی فعالیت کرد. آخوندی از سوی شهید دکتر بهشتی در اولین شورای مرکزی جهاد سازندگی به عنوان عضو شورا انتخاب شد.
از دیگر مسوولیت های وی می توان به قائم مقام مدیرعامل سازمان صدا و سیما، دبیری شورای امنیت کشور، رییس شورای تأمین ویژه غرب کشور، رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر، رییس بنیاد مسکن و تدریس در گروه بریتانیا دانشکده مطالعات جهان اشاره کرد.
آخوندی در سال 92 در دولت یازدهم سکان هدایت وزارت راه و شهرسازی را بر عهده گرفت، آخوندی از ابتدای دولت دوازدهم نیز سکان دار وزارت راه و شهرسازی است.
وی در حوزه حمل و نقل و ترابری عملکردهای قابل قبولی داشته که شاه بیت اقدامات آخوندی در این حوزه، انعقاد قرارداد ٢٠٠ فروند هواپیمای جدید بدون ضمانت های دولتی و از طریق فاینانس بوده که تاکنون ٧ فروند از این هواپیماها وارد ناوگان هوایی کشور شده است. همچنین در بخش مسکن هم مهمترین اقدام وی، ٨ برابر کردن سقف تسهیلات خرید مسکن بوده است. آخوندی در 4سال گذشته دوبار در مجلس برای استیضاح حاضر شد اما هر دوبار رای موافقان وی افزایش یافت.
**کارنامه حجتی
محمود حجتی از ابتدای دولت یازدهم سکاندار وزارت جهاد کشاورزی بوده است، وی با پیروزی انقلاب اسلامی وارد نهاد جهاد سازندگی کشور شد و پس از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان انجام خدمت کرد.
با آغاز عملیات اجرایی عظیم سد کرخه به عنوان مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره برداری به خدمت پرداخت و در دوره اول دولت اصلاحات از سال 76 تا 79 پس از اکبر ترکان به عنوان وزیر راه و ترابری معرفی شد، پس از او نیز «رحمان دادمان » وزارت را برعهده گرفت. دوره دوم از سال 79 تا 84 به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت در این سمت باقی‌ماند.
در ابتدای دولت تدبیر و امید حجتی برای دومین بار به عنوان وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شد، از مهم ترین اقدامات جهتی در دوران وزارتش خودکفایی در گندم و بهبود وضعیت معیشت کشاورزان بوده است.
وی برای اجرای طرح افزایش تولید، دولت قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش داد تا عامل افزایش تولید گندم باشد. با اجرای این طرح، تولید گندم با 73 درصد رشد از 8 میلیون به 14 میلیون تن رسید و واردات بیش از 6٫4 میلیون تن گندم در سال به صفر رسید و خودکفایی در تولید این محصول اساسی حاصل شد.
از دیگر اقدامات حجتی را می توان تولید شکر و کاشت چغندر قند و نیشکر در کشور را نام برد. با اقدامات حجتی در دولت یازدهم پیش بینی خودکفایی در شکر و مواد غذایی قوت گرفته و به مرز 80 درصد رسیده است.
از آغاز برداشت گندم در سال 96 تا کنون 8 میلیون و 27 هزار تن گندم مازاد از کشاورزان خریداری شده که این میزان امکان صادرات این محصول را به کشورهای متقاضی فراهم کرده است.