چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

شهردار اهوار اعلام کرد

باید تعلق خاطر به شهر را در شهروندان اهوازی تقویت کنیم

نشست مشترک شهردار اهواز با سرهنگ صفری، فرمانده نیروی انتظامی شهرستان اهواز برگزار شد.
نشست مشترک شهردار اهواز با سرهنگ صفری، فرمانده نیروی انتظامی شهرستان اهواز برگزار شد.
به گزارش کسب و کار نیوز، در این جلسه منصور کتانباف گفت: براساس قانون، شهرداریها یک نهاد عمومی غیر دولتی هستند که ۱۰۰ درصد درآمدهایشان از مردم همان شهر است.
شهردار اهواز افزود: برای موضوعاتی خاص مانند احداث مترو طبق قانون کشوری ۵۰ درصد این هزینه ها را شهرداری و ۵۰ درصد بقیه را دولت متحمل میشود، در این نوع همکاری ها، بودجه‌ای برای پروژه مشخص می شود که با نظارت دیوان محاسبات و بقیه دستگاه ها باعقد تفاهم نامه ای، اجرایی می‌شود.
شهردار اهواز با اشاره به اینکه بودجه شهرداری‌ها از طریق مردم تامین و برای جغرافیای همان شهر هزینه می‌شود گفت: بودجه پیش بینی شده در سال جاری برای یک سال در دو بخش نگهداشت و توسعه و عمران حدود ۱,۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که ۶۰۰ میلیارد تومان از این بودجه در روزهای پایان سال محقق شده و این مقدار حتی برای حقوق پرسنل هم کافی نیست، زیرا ما حدود ۹۰۰ میلیارد تومان دیگر برای اداره شهر و ایجاد تحول و عمران نیاز داریم.
کتانباف در ادامه ضمن اشاره به دلایل عقب ماندگی های اهواز در ادوار گذشته تصریح کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس شهرهای دیگر در حال نوسازی و آبادی بودند و ما ۸ سال در حال تخریب بودیم. یعنی علاوه بر این که پیشرفت نداشتیم عقب گشت هم داشتیم.
منصور کتانباف افزود: باید حس تعصب و تعلق خاطر را در شهروندان نسبت به شهر ایجاد کنیم و مسائل شهر را بزرگ جلوه ندهیم که حس مشارکت و تعلق کم شود.
وی در ادامه از معضل محیط زیست به عنوان یک معضل جهانی یاد کرد و افزود: در تمام کشورها حفظ محیط زیست موضوع مهمی است. ریزگردها قطعاً مشکل بزرگی هستند اما آلاینده‌های شیمیایی در شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان و شیراز و غیره از ریزگردهای ما بدتر است.
شهردار اهواز در ادامه گفت: وجود رودخانه در شهر باعث ایجاد تحرک و توسعه میشود و همانند سایر شهرها در جهان که رودخانه از میان آنها می گذرد، رودخانه کارون در میان شهر اهواز این فرصت را ایجاد کرده است هرچند که ما با آن خوب رفتار نکردیم. البته در ادوار مختلف شهرداری اهواز ده ها میلیارد تومان برای ایجاد خیابان و پارک های ساحلی هزینه کرده است و هم اکنون نیز ۱۸ کیلومتر برنامه ساحل سازی داریم که ۱۴ کیلومتر آن در حال اجراست.
منصور کتانباف همچنین در خصوص بافت های فرسوده شهر اهواز نیز تصریح کرد: باید فکری اساسی برای سکونتگاههای غیر مجاز و بافت های فرسوده کنیم. از دولت تقاضای مشارکت در بخش هزینه ها را داریم کما اینکه بعضی شهرها موفق شدند این مشکل را در بودجه کشور قرار دهند.
وی در ادامه به بحث ایجاد حاکمیت قانون و انضباط اجتماعی در شهر اشاره کرد و گفت: هرجا حاکمیت قانون نباشد هرج و مرج، نافرمانی و سرپیچی ها را به وجود می آورد. بخش عمده انضباط اجتماعی، مسائل فرهنگی است ما باید بتوانیم از حق مردم دفاع کنیم، اول با ارشاد و برخورد نرم و اگر لازم شد برخوردی که قانون به ما اجازه می دهد.
وی اظهار داشت: بیشتر از ۱۰۰۰۰ دست فروش، دوره گرد و مسافر کش غیرمجاز در سطح شهر اهواز داریم و تا وقتی که آنها قانونمند و نظام مند نباشد، باعث ایجاد حوادث و اتفاقات در سطح شهر می شوند.
شهردار اهواز گفت: بازار ۲۴ متری پردیس که بیش از ۱۷۵ دستفروش داشت و تمام معبر را مسدود کرده بودند، ساماندهی شد و به کمک دوستان راه و شهرسازی محلی در نظر گرفته شد که در زمان کوتاه به آنها غرفه هایی با امکانات داده شود تا در آنجا مستقر شوند و امروز هیچ دستفروشی در این مکان حضور ندارد.
منصور کتانباف خاطرنشان کرد: ما موظف هستیم بستری برای مردم فراهم کنیم تا به معیشت آنها خدشه وارد نشود.
شهردار اهواز در پایان این جلسه از تلاشهای شبانه روزی سرهنگ صفری فرمانده نیروی انتظامی شهرستان اهواز و پرسنل این مجموعه تقدیر و تشکر کرد.