صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

تکمیل حلقه‌های مفقوده حمل و نقل ریلی

با وجود اهمیت بخش ریلی در حوزه حمل‌ونقل و نقش ویژه آن در توسعه اقتصادی کشور حلقه‌های مفقوده این بخش کم نیستند و تکمیل آنها نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری است.
مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز، با وجود اهمیت بخش ریلی در حوزه حمل‌ونقل و نقش ویژه آن در توسعه اقتصادی کشور حلقه‌های مفقوده این بخش کم نیستند و تکمیل آنها نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری است. قراردادی که روز گذشته بین ایران و چین امضا شد، یکی از این حلقه‌های مفقوده را تکمیل می‌کند و علاوه بر ایجاد رونق حمل‌ونقل بار و مسافر بین دو شهر مهم کشور، کریدور ریلی شمال – جنوب را نیز تقویت می‌کند. کارشناسان ضمن استقبال از افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش ریلی معتقدند درباره درآمدزا بودن برخی بخش‌های راه‌آهن مثل ترانزیت ریلی اغراق شده است و باید در این مورد واقع‌بین باشیم. 
اتصال ریلی شیراز به گل‌گهر، کرمان و بندرعباس در دست احداث است
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای قرارداد همکاری ایران و چین برای ساخت خط‌آهن شیراز-بوشهر گفت: غیر از پروژه اتصال شیراز به بوشهر پروژه ریلی دیگری برای اتصال شیراز به گل‌گهر و از آنجا به کرمان و از کرمان تا بندرعباس و همچنین از کرمان تا چابهار را در دست احداث داریم که با اجرای این پروژه‌ها بخش زیادی از بار موجود در جاده‌ها می‌تواند به ریل منتقل شود. وی با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم نیز آغاز ساخت بندر نگین در استان بوشهر را به دلیل محاصره فضای بندر بوشهر از سوی فضاهای شهری آغاز کردیم، گفت: با امضای قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز- بوشهر این بندر نیز به شبکه ریلی متصل می‌شود. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این پروژه در توسعه ترانزیت، کاهش تلفات جاده‌ای، کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی و حفظ محیط‌زیست اثرگذار خواهد بود. به گفته آخوندی، پروژه ریلی راه‌آهن شیراز- بوشهر را یک شرکت خصوصی داخلی با همکاری شرکت چینی و فاینانس کشور چین انجام می‌دهد. آخوندی اظهار داشت: مهم‌ترین موضوع در پروژه‌های عمرانی که به صورت فاینانس احداث می‌شوند تامین ۱۵ درصد سهم ایران است که خوشبختانه این پروژه در قانون بودجه ۹۷، ۱۵ درصد سهم ایران از محل صندوق توسعه ملی به تصویب رسیده است. به همین جهت از نمایندگان مجلس بابت تصویب این قانون تشکر می‌کنم. خیرا... خادمی، معاون وزیر راه‌و شهرسازی نیز در مراسم قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز- بوشهر با بیان اینکه شبکه توسعه ریلی در اولویت‌های برنامه‌های دولت است، گفت: ۷ پروژه ریلی در میان پروژه‌های تعریف‌شده در اولویت وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که طول این پروژه‌ها 2 هزار و ۲۷۰ کیلومتر و هزینه ساخت این ۷ پروژه ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان معادل 3 میلیارد دلار برآورد شده است. این پروژه‌ها از میان 3 هزار و ۴۱۰ کیلومتر مسیر ریلی در حال مطالعه و اجرا انتخاب شده است. وی با اشاره به توافقات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور با فاینانسور خارجی تصریح کرد: با مطالعات فاز یک و دو پروژه ریلی شیراز - بوشهر به پایان رسیده و با فاینانسور چینی به توافق رسیده‌ایم که برآورد مالی آن براساس فهرست‌بهای معرفی‌شده از سوی شرکت ساخت و توسعه مبنای کار قرار گیرد. معاون وزیر راه و شهرسازی اعتبارات مورد نیاز ساخت این پروژه را براساس برآورد ریالی معادل 2 هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان و از نظر ارزی معادل ۷۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و اظهار داشت: از آنجا که قرار است فاینانس این پروژه به صورت یوآن باشد قرار است طرف چینی ۵ میلیارد یوآن به اتصال ریلی شیراز- بوشهر تخفیف بدهند.