صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل انتقال خون گیلان خبر داد

افزایش بیش از 12 درصدی اهدای خون طی 11 ماهه امسال در گیلان

رشت- خونی که هموطنان اهدا می‌ کنند به مصرف بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، سرطانی، نوزادان مبتلا به زردی، تصادفات، عمل‌ های جراحی، سوختگی ‌ها و آسیب ‌دیدگان حوادث غیرمترقبه می‌ رسد.

رشت- خونی که هموطنان اهدا می کنند به مصرف بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، سرطانی، نوزادان مبتلا به زردی، تصادفات، عمل‌ های جراحی، سوختگی ها و آسیب ‌دیدگان حوادث غیرمترقبه می‌ رسد.
به گزارش کسب و کار نیوز، مدیرکل انتقال خون گیلان با بیان اینکه در ایام نوروز بیش از سایر روزها به اهداء خون نیاز است گفت: با توجه به اینکه نیاز به خون و فرآورده های خونی یک نیاز مداوم و همیشگی است و چون تهیه فرآورده‌ هایی مثل پلاکت، تنها از خون تازه امکان پذیر است، از عموم هموطنان دعوت می‌ شود تا با اهدای خون خویش در ایام تعطیلات نوروزی، بهار را به بیماران نیازمند به خون هدیه کنند.
دکتراحمد مرادی خاطرنشان کرد: هم اکنون جهت ذخیره خون جهت کمک به بیماران نیازمند به خون و فرآورده های خون در آستانه عید نوروز و تعطیلات نوروزی از مردم نوعدوست گیلانی دعوت می شود با حضور در انتقال خون گرمی بخش زندگی بیماران باشند.
وی به اهمیت پلاکت و مزیت تهیه سینگل پلاکت در درمان بیماران سرطانی اشاره کرد و افزود: از اهداکنندگان عزیزی که همیشه در صف کمک به همنوع نیازمند به خون قرار گرفتند دعوت می کنیم جهت کمک به بیماران سرطانی در لیست داوطلبین اهدای پلاکت ثبت نام نمایند.
مدیرکل انتقال خون گیلان از افزایش ۱۲ و ۹ دهم درصدی اهدای خون در ۱۱ ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و عنوان کرد: در ۱۱ ماه گذشته ۷۷۰۰۳ نفر موفق به اهدای خون شدند که نسبت به سال گذشته ۱۲ و ۹ دهم (۹/۱۲) درصد رشد داشته ایم.
وی افزود: از تعداد نفراتی که موفق به اهدای خون شدند ۷۳ هزار و ۷۴۰ نفر مرد و ۳ هزار و ۲۶۳ نفر بانوان اهدای خون داشته اند.
دکتر مرادی ادامه داد: در ۱۱ ماهه گذشته ۱۲ هزار و۹۰۰ نفر باراولی، ۲۰ هزار و ۶۷۳ نفر باسابقه و ۴۳ هزار و ۴۳۰ نفربصورت مستمر اهدای خون کرده اند که در هر کدام از این گروهها با افزایش قابل توجه ای روبه رو بوده ایم.
اهداکننده مستمر اهداکننده ایست که در فاصله زمانی ۱۲ ماه حداقل ۲ بار مبادرت به اهدای خون نماید.
از خون های اهدایی در ۱۱ ماهه گذشته سال جاری ۲۶ درصد گروه خونی A+ ، ۲۰ درصد B+ ، ۵ درصد AB ، ۳۷ درصد O+ ، ۳۳/۳۳ درصد A- ، ۲ ممیز ۵۶ صدم درصد B- ، ۷۳ صدم درصد (۰.۷۳ ) AB- ، ۵ ممیز ۴۹ صدم درصد O- بوده است.
در مجموع ۱۲ ممیز ۱۱ صدم درصد (۱۱/۱۲) خون از گروههای خونی منفی جمع آوری شده است.
گیلان به علت گردشگر پذیربودن، آمار بالای جراحی های قلب و عروق، تصادفات، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزء استان های نخست ایران از نظر مصرف فرآورده های خونی است.
در ضمن اهداکنندگان گرامی برای صرفه جویی در وقت می توانند ابتدا در سایت سازمان انتقال خون ثبت نام و در ساعت تعیین شده به پایگاه انتقال خون مراجعه کنند.
برای ثبت نام در نوبت دهی اینترنتی نیز به سایت سازمان انتقال خون به آدرس http://nobatdehi.ibto.ir/Nobat/DaryaftNobatInterneti4 مراجعه نمایند.
ساعات کاری پایگاهها:
پایگاه رشت از ۷:۳۰ صبح الی ۱۸:۳۰
سایر پایگاهها: از ساعت ۷:۳۰ صبح الی ۱۳:۳۰
سایر پایگاههای انتقال خون شهرستانهای گیلان:
لاهیجان، بندرانزلی، تالش، آستارا، فومن، لنگرود، رودسر