چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

گمرک اجازه ترخیص 126هزار تن ذرت آلوده را در بندر امام خمینی نداده است

گمرک ایران اعلام کرد: با توجه به اینکه تشریفات گمرکی برای ترخیص 126 هزار تن ذرت آلوده طی نشده، اجازه ترخیص این کالات را در بندر امام خمینی(ره) نداده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،  گمرک ایران اعلام کرد: با توجه به اینکه تشریفات گمرکی برای ترخیص 126 هزار تن ذرت آلوده طی نشده، اجازه ترخیص این کالات را در بندر امام خمینی(ره) نداده است.
انجام تشریفات گمرکی این کالا مشمول اخذ مجوز از سازمان قرنطینه نباتی، بهداشت و استاندارد بوده و هیچ کدام از مجوزهای یادشده برای این کالا صادر نشده بنابراین اجازه ترخیص این کالا توسط گمرک بندر امام خمینی داده نشده است.
در روزهای گذشته برخی از رسانه به نقل از مقام مسئول در بندر امام خمینی استان خوزستان از کشف و توقیف 126 هزار تن ذرت آلوده در گمرک این استان خبر دادند و اعلام کردند این ذرت های آلوده توسط واردکنندگان بخش خصوصی و سازمان های دولتی وارد شده است که پس از آلوده بودن این محموله، از ترخیص آن جلوگیری شده است.
گمرک ایران امروز (سه شنبه) طی اطلاعیه ای در خصوص توقیف 126 هزار تن ذرت توسط گمرک بندر امام خمینی (ره) توضیح داد: بر اساس مقررات صادرات و واردات، گمرک ایران مجوز واردات هیچ کالایی را صادر نمی کند و تمامی کالاها ابتدا با اخذ مجوز از دیگر سازمان های مرتبط با تجارت خارجی و سپس اظهار به گمرک وارد کشور می شود. 
ورود انواع کالا مشمول اخذ مجوزهای قانونی از سازمان های همجوار است و گمرک ایران پس از اخذ مجوزهای مرتبط با واردات هر کالایی نسبت به وصول حقوق و عوارض گمرکی و انجام کنترل های گمرکی اقدام و مجوز ترخیص از گمرک صادر می کند .
گمرک ایران تاکید کرد: با راه اندازی سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی تمامی مجوزهای ترخیص به صورت سیستمی و الکترونیکی اخذ می شود و امکان ورود هیچ کالایی، بدون اخذ مجوز سازمان های ذیربط امکان پذیر نیست.
بنابراین در صورت صادر نشدن مجوز ترخیص از سوی سازمان های همکار گمرک هیچ کالای تجاری امکان ترخیص ندارد و اکنون به کمک سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی ارتباط گمرک با تمامی سازمان های همکار برای اخذ مجوزهای ترخیص کاملا الکترونیکی انجام می شود.