صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

ابتکار

برخورد سلیقه‌ای برای محدودیت زنان با مبانی دین انطباق ندارد

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: برخوردهای سلیقه ای و سوء استفاده از دین به منظور ایجاد محدودیت برای بانوان و اقوام هیچ نسبتی با مبانی دینی ما ندارد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،  معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: برخوردهای سلیقه ای و سوء استفاده از دین به منظور ایجاد محدودیت برای بانوان و اقوام هیچ نسبتی با مبانی دینی ما ندارد.
معصومه ابتکار روز دوشنبه در همایش 'محرومیت های جنسیتی زنان و راهکارهای رفع آنها' که توسط انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد با بیان اینکه یکی از شاخص ترین برنامه های انقلاب اسلامی این بود که انسان ها از زن و مرد در سایه آزادی و احترام متقابل فرصت برابر برای حضور در عرصه های اجتماعی دارند،افزود: در همین راستا دولت می کوشد فضای مناسب تری را برای ایفای نقش بانوان در این عرصه ها بوجود آورد. 
وی خاطرنشان کرد: با اندیشه ورزی و مطالبه گری بویژه توسط دانشجویان می توانیم شاهد رشد و توسعه حضور برابر زنان در عرصه های اجتماعی باشیم. 
ابتکار همچنین گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت های مختلف در عرصه های اجتماعی برای میهن ما حاصل شده که بخشی از آنها در حوزه بانوان بوده است. 
وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی 25 سال به میزان امید به زندگی زنان و مردان افزوده شده که در بانوان پنج سال بیشتر از مردان است. 
وی اضافه کرد: در این مدت همچنین با شرایط فراهم شده در جامعه و با همت زنان، به نرخ 90 درصدی باسوادی بانوان دست یافته ایم و همین طور شاهد افزایش حضور آنان در دانشگاه ها در حوزه دانشجویی و اعضای هیات علمی بوده ایم. 
ابتکار در بخش دیگری از صحبت های خود بر تقویت مهارت های زندگی در زنان ایرانی تاکید کرد و افزود: شکوفایی فردی و مهارت های زندگی نه در دوره مدرسه و نه در دانشگاه های ما هنوز مورد توجه قرار نگرفته اند تا فرزندان ما از جمله دختران بتوانند در برابر شرایط سخت مقاومت و تاب آوری لازم را داشته باشند. 
وی با اشاره به توجه دولت به ارتقای مهارت های فردی در بین نوجوانان و جوانان، گفت: در ابتدای سال تحصیلی جاری رییس جمهوری بر تقویت مهارت های زندگی تاکید و این موضوع را رویکرد دولت خود معرفی کرد. 
معاون رییس جمهوری در امور بانوان و خانواده همچنین گفت: ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان از دیگر موارد مورد توجه دولت است و خوشبختانه اشتغال دانش آموختگان دختر همپای پسران با طرح کارورزی مورد توجه قرار گرفته است. 
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه در معاونت امور زنان رییس جمهوری طرح گفت و گوی ملی خانواده در دستور کار قرار دارد،افزود: ضرورت توجه به این موضوع در جامعه ما احساس می شود و سازمان بهداشت جهانی نیز به آن توجه دارد چرا که در تقویت مهارت های ارتباطی تمام نهادها از خانواده تا جامعه نقش دارند. 
وی از دانشگاه به عنوان مبدا تحول در مهارت های ارتباطی یاد کرد و گفت: در شاخص های مشارکت سیاسی زنان نیز مانند تعداد نمایندگان زن مجلس با وجود پیشرفت های قابل توجه در این دوره هنوز وضعیت مناسبی نداریم و باید در دوره های آینده به این شاخص ها رشد بیشتری ببخشیم. 
ابتکار با بیان اینکه نیمی از جمعیت کشور و مخاطبان طرح های دولت را زنان تشکیل می دهند، خاطرنشان کرد: در این دوره یک اتفاق مهم افتاده و آن ابلاغ دستور رییس جمهوری مبنی بر اشتغال 30 درصد پست های مدیریتی توسط زنان است که در این رابطه تاکنون 6 زن معاون وزیر و چهل مدیرکل زن منصوب شده اند. 
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: این کار فضای بسیار خوبی را در سطوح تصمیم سازی ها به منظور ارتقای جایگاه زنان در سطح جامعه ایجاد کرده است. 
وی در ادامه بر لزوم تحولات حقوقی مربوط به حوزه بانوان تاکید کرد و گفت: در بخش تامین امنیت زنان در برابر خشونت نیز چه در بعد خانوادگی و چه داخل اجتماع باید قوانین محکم تری داشته باشیم. 
ابتکار همچنین گفت: لایحه رفع خشونت علیه زنان مراحل آخر خود را طی می کند تا با طرح آن در مجلس و تصویب آن شاهد ارتقای شاخص های فرهنگی و اجتماعی باشیم. 
وی، عدالت جنسیتی را رویکرد دولت دوازدهم عنوان کرد و افزود:در قرآن کریم نیز ملاک نه بر جنسیت، بلکه تقوا است و همین بزرگترین مانیفست بشریت به شمار می رود. 
ابتکار با بیان اینکه دولت با نگاه متعادل جنسیتی برنامه ریزی های خود را دنبال و پیگیری می کند،گفت:در این راستا به دنبال آن هستیم تا فرصت ها چه در دانشگاه ها و چه سایر محیط های اجتماعی به صورت برابر فراهم شود. 
وی افزود: در حال حاضر 2 طرح بزرگ اشتغال فراگیر و پایدار در راستای توانمندی دختران و پسران و اشتغالزایی آنان در دستور کار دولت قرار دارد. 
معاون رییس جمهوری در امور بانوان و خانواده همچنین با اشاره به توانمندی بانوان در عرصه های مختلف تولید، گفت: هم اکنون 75 درصد مشاغل مرتبط با صنایع دستی سهم بانوان کشور است. 
پیش از آغاز این مراسم، معاون رییس جمهوری در امور بانوان و خانواده با حضور در گلزار شهدای گمنام دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و خواندن فاتحه، به مقام شامخ شهدای مدفون در این مکان ادای احترام کرد. 
معاون رییس جمهوری در امور بانوان از صبح امروز دوشنبه به منظور آشنایی با توانمندی ها و دستاوردهای بانوان قزوینی به این استان سفر کرده است.