صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

وزیر ارتباطات اعلام کرد

آنتن‌دهی نامناسب اپراتورها در مترو

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در متروی تهران که روزانه جمعیت زیادی را جابه‌جا می‌کند، یک اپراتور آنتن‌دهی دارد ولی اپراتور دیگر آنتن‌دهی خوبی ندارد و مردم محروم‌ می‌شوند.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در متروی تهران که روزانه جمعیت زیادی را جابه‌جا می‌کند، یک اپراتور آنتن‌دهی دارد ولی اپراتور دیگر آنتن‌دهی خوبی ندارد و مردم محروم‌ می‌شوند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در همایش تهران هوشمند که صبح امروز در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: حرکت به سمت شهر هوشمند و هوشمندسازی شهر در سراسر کشور به گفتمان‌سازی نیاز دارد و این همایش‌ها و نمایشگاه‌ها می‌تواند بر گفتمان‌سازی و آشنایی دست‌اندرکاران این عرصه با اهمیت شهر هوشمند موثر باشد.
وزیر ارتباطات گفت: شهر هوشمند کالای لوکس، فرصت و موقعیت نیست بلکه ضرورت حکمرانی آینده شهری بوده که باید صورت پذیرد.
وی ادامه داد: ورود فناوری اطلاعات در عرصه‌های مختلف که یکی از آن‌ها مدیریت شهری است، با بهبود بهره‌وری همراه بوده است. بنابراین نتیجه ترویج فناوری اطلاعات و مدیریت شهری، بهبود بهره‌وری است که این مهم می‌تواند در عرصه‌های مختلف وجود داشته باشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: حوزه تخصصی شهر هوشمند و تاثیر آن در زندگی بشر به عنوان الزاماتی است که باید به آن پرداخته شود و اگر بخواهیم مدیریت منابع را بهتر و برای مردم رفاه ایجاد کنیم و همچنین به مبارزه با فساد و بهبود شاخص‌های مدیریتی بپردازیم، چاره‌ای جز روی آوردن به شهر هوشمند نداریم.
آذری جهرمی با بیان اینکه شهر هوشمند، کالای لوکس، فرصت و موقعیت نیست و ضرورت حکمرانی آینده شهرهاست، گفت: بخش عمده‌ای از رشد اقتصادی در دنیا با نگاه بهره‌وری بوده که یکی از پیشران‌هایش حوزه فناوری است.
وی در ادامه افزود: یکی از معضلات جدی جامعه امروز ما بیکاری است و چاره‌ای جز حرکت به سمت اشتغالزایی نداریم. درحقیقت بخش زیادی از جامعه ما بنا بر سیاست‌های علمی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند و اقبال زیادی به حوزه فناوری نیز وجود دارد. به بیان دیگر جامعه امروز ما برای حل معضل بیکاری همواره به دنبال پیدا کردن راه‌حلی برای اشتغالزایی است و بدترین نوع اشتغالزایی برای این افراد تحصیلکرده، استخدام و پرداخت حقوق ماهیانه به آنهاست.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: در توسعه دیجیتال بزرگترین حرکت خلاقیت است و این خلاقیت را باید برای بهبود شرایط استفاده کرد. به عبارت دیگر کسب و کارهایی شکل گرفته‌اند و شهر نیز با معضلات آلودگی، ترافیکی و غیره مواجه است. یعنی فضایی داریم که با مشکلاتی مواجه بوده و از طرف دیگر فضایی داریم که می‌تواند پویا و خلاق باشد. یعنی همه شرایط آماده است اما چه چیزی لازمه ایجاد تحول است.
آذری جهرمی در ادامه تصریح کرد: این تحول ایجاد نمی‌شود مگر با مدیریت اما در جمهوری اسلامی عادت کرده‌ایم که مدیریت‌مان با تصدی‌گری دولتی آغاز شود که این امر محکوم به شکست است. در حقیقت ما نیاز به شاخص‌گذاری داریم و باید شجاعانه به بیان شاخص‌ها بپردازیم تا بگوییم به طور مثال گازکربونیک تولید شده روزانه در هوای تهران چقدر بوده و با توسعه شهر هوشمند به چه میزان می‌رسد و مشخص کنیم که مدیریت ترافیک در چه وضعیتی است و با هوشمندسازی قصد داریم آن را به چه نقطه‌ای برسانیم.
وی با بیان اینکه این شفاف‌سازی اثرات مهمی دارد، گفت: یکی از این اثرات این است که شهروندان از وضعیت موجود آگاه شوند و از طرفی این شفافیت‌سازی برای نخبگان و جوانانی که کسب و کاری ایجاد کرده‌اند؛ حاوی پیامی خواهد بود. به عبارت دیگر برای آنها بازاری ایجاد خواهد شد و با این امر موضوع بیکاری حل می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که در برنامه توسعه شهری شاخص‌ها را مشخص کنیم و این امر نیاز به مطالعات دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبت‌هایش به حوزه فناوری اشاره کرد و گفت: زیرساخت ارتباطات امروز به عنوان زیرساخت توسعه سایر بخش‌ها مورد استفاده است. یکی از معضلاتی که برای توسعه زیرساخت با آن مواجهیم، مشکلاتی با شهرداری‌ها و عدم تعریف رابطه مشخص بین رگولاتوری وزارت ارتباطات و شهرداری‌هاست.
او با اشاره به مشکلات مذکور گفت: بخشی از آن به مدیریت ما برمی‌گردد وبخش دیگری به تعاملات با مدیریت شهری مرتبط است. این یعنی به دلیل رقابت اقتصادی، امکانات برای شهروندان محدود می‌شود گفت: این امر مطلوبیت ندارد و نیازمند اصلاحات مدیریتی و ایجاد تعاملات با حوزه‌های شهری هستیم تا بتوانیم بیش‌ترین خدمت را به مردم انجام دهیم.
به گفته وی برای بهداشت و سلامت مردم در حوزه پخش فرکانس‌های مخابراتی، حفظ فاصله سالم بین دکل‌های مخابراتی و مردم چاره‌ای جز پیشبرد طرح‌های ساماندهی نیست. در حقیقت این تعامل‌ها وجود نداشت که دکلی زده شود تا همه اپراتورها از آن استفاده کنند و همچنان دکل‌های زیادی در آن وجود دارد که هزینه نگهداری و تعمیر دارند و ممکن است به دلیل فواصلی که از مردم دارند، سلامتی آن‌ها را به خطر بیندازند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبت‌هایش به حوزه تاثیرگذار فیبر اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی کردیم که متوسط سرعت دسترسی مردم به شبکه‌ها به حداقل ۲۰ مگابیت در ثانیه برسد و مفهوم این است که دیگر ADSL جایگاهی در تکنولوژی روز ما ندارد و باید فیبر را تا منازل ببریم اما ظرفیت ایجاد شده در حال حاضر کافی نیست زیرا مشکلاتی وجود دارد که یکی از این مشکلات سرمایه‌گذاری و دیگری تعامل با شهرداری‌هاست. البته این رویکرد در مجموعه شهری وجود دارد تا جلسات موثری با شهرداری‌ها برگزار کردیم تا بتوانیم با این تعاملات تغییرات جدی در زندگی مردم و به واسطه مدل همکاری و نوع دیدگاه شهر هوشمند ایجاد کنیم.
جهرمی در پایان صحبت‌هایش افزود: البته نباید از نگاه تبلیغات و برندینگ نیز غافل شد. لازم است خدمات شهری ایجاد شده، به درستی تبلیغ شوند و توجه کنیم که یکی از مولفه‌های جدی شهر هوشمند، شهروند هوشمند است و باید شهروند از خدمات ارائه شده به او آگاه شود.