صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر شرح داد

سرمایه گذاری 13،5 میلیارد یورویی شرکت غدیر درطرح های اقتصادی کشور

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر از شرکت های وابسته به صندوق بازنشستگی کشور می گوید که این شرکت هم اکنون 13،5 میلیارد یورو درحوزه های مختلف اقتصادی، تولیدی و معادن سرمایه گذاری کرده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایرنا، غلامرضا سلیمانی عصر یکشنبه درحاشیه آغاز عملیات اجرایی واحد استحصال ید در بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس، اظهار داشت: این سرمایه گذاری ها در استان های مختلف کشور از جمله کرمان، اصفهان، مازندران و یزد و بیشتر دربخش معدن درحال انجام است.
وی بابیان اینکه شرکت سرمایه گذاری غدیر وابسته به صندوق بازنشستگی کشور است که هشت میلیون نفر سهامدار دارد، گفت: این شرکت شبه دولتی، رقیب بخش خصوصی نیست و تنها درجهت منافع ملی و سهامداران خود حرکت می کند. 
سلیمانی، سرمایه گذاری در حوزه معادن را از استراتژی های شرکت غدیر دانست و اضافه کرد: سرمایه گذاری درحوزه معادن ارزش افزوده و سود بالایی دارد و به همین علت بسیاری از شرکت ها علاقه مند به سرمایه گذاری دراین بخش هستند.
وی تصریح کرد: استان گلستان درحوزه معادن دارای ظرفیت های زیاد ولی ناشناخته است که درصورت شناسایی این ظرفیت ها، شرکت غدیر و دیگر شرکت های بخش خصوصی آماده سرمایه گذاری در آن هستند.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری غدیر ادامه داد: احداث کارخانه استحصال ید در بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس باسرمایه گذاری مستقیم 700 میلیارد ریالی این شرکت در 2 مرحله انجام می شود و برای 110 نفر نیز شغل ایجاد می کند. 
سلیمانی، مدت زمان احداث این کارخانه را که ظرفیت تولید 450 تن ید درسال را دارد دوسال اعلام کرد و اظهار داشت: این شرکت عملیات حفاری چاه ها را از یک ماه دیگر آغاز می کند و در کنار آن نیز ساخت کارخانه تولیدی استحصال ید آغاز می شود.
وی افزود: با راه اندازی این واحد تولیدی در دو مرحله ظرفیت تولید ید گلستان به دو هزار تن درسال افزایش می یابد و این استان به مرکز تولید ید کشور تبدیل می شود.
به گزارش ایرنا، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان نیز در این مراسم از آمادگی دولت برای ایجاد زیرساخت ها و تامین امنیت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در مناطق محروم و مرزی خبر داد و گفت: این استان از استان های بکر در حوزه های مختلف از جمله معادن برای سرمایه گذاری است و از سرمایه گذاران استقبال و حمایت می کند. 
علی اصغر طهماسبی افزود: احداث کارخانه استحصال ید در منطقه مرزی و محروم داشلی برون گنبدکاووس در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید و توجه به این مناطق در جهت رشد اقتصادی و اشتغال صورت می گیرد.
به گزارش ایرنا، قرجه طیار نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی و عبدالقدیر کریمی فرماندار ویژه این شهرستان نیز در سخنانی کوتاه، احداث کارخانه استحصال ید در این خطه از ایران اسلامی را نشانه توجه دولت به رفع محرومیت ها دانست و از متولیان امر دراین خصوص قدردانی کردند.
به گفته حسینقلی قوانلو، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان، هم اکنون ظرفیت تولید ید این استان 370 تن درسال است که یک واحد تولیدی دیگر با ظرفیت 250 تن در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد و با احداث واحد تولیدی جدید که عملیات اجرایی آن امروز آغاز شد، در نهایت تولید ید در گلستان به 2 هزار تن افزایش می یابد.
به گزارش ایرنا، گلستان تنها استان کشور بوده که دارای معدن یُد است و در دنیا نیز معدود کشورهایی مانند ترکمنستان، آذربایجان، آمریکا، چین، روسیه، شیلی، ژاپن تولید کننده ید هستند.
حداقل 24 نوع ماده یددار وجود دارد و مصارف این ماده معدنی را می توان در صنایع داروسازی (مانند قرص های تیروئید)، صنایع پتروشیمی (به عنوان کاتالیزور)، ساخت داروهای ضدعفونی کننده دامی و مواد شیمیایی (کلیه ترکیبات یددار) عنوان کرد.
این ماده معدنی در ساخت اسید استیک، کائوچو، رنگدانه، مواد آلی، تولید فلزات با خلوص بالا، مکمل غذایی، تایر اتومبیل، صنایع هوافضا و الکترونیک نبز به کار می رود.
گفته می شود، ید مخلوط با آب از عمق 950 متری زمین استخراج می شود.
شهرستان گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و بخش مرزی داشلی برون این شهرستان از مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور است.