صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عزیزا... مهدیان، معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

اولویت مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی

زلزله‌های اخیر در غرب کشور و استان کرمان وضعیت موجود واحدهای مسکونی روستایی و مقاومت آنها در برابر سوانح طبیعی را به کانون توجه افکار عمومی آورد و بار دیگر ضرورت سرعت بخشیدن به سیاست‌های بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن های روستایی را یادآور شد.

سرمقاله

زلزله‌های اخیر در غرب کشور و استان کرمان وضعیت موجود واحدهای مسکونی روستایی و مقاومت آنها در برابر سوانح طبیعی را به کانون توجه افکار عمومی آورد و بار دیگر ضرورت سرعت بخشیدن به سیاست‌های بهسازی و مقاوم‌سازی مسکن های روستایی را یادآور شد. این زلزله‌ها پایانی بر سوانح طبیعی در این مناطق و سایر پهنه‌های کشور ما نیست.و زلزله‌ای که امروز روی دهد بین مردم آن منطقه و آسیب‌های زلزله بعدی حائلی ایجاد نمی‌کند، مگر آنکه برای نوسازی و مقاوم‌سازی خانه روستاییان برنامه‌ریزی بهتری انجام داده و اجرای این برنامه‌ها را با جدیت و هم‌افزایی بیشتری ادامه دهیم طبق آماری که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از وضعیت کالبدی روستاها استحصال کرده است از5.3 میلیون واحد روستایی، حدود 3.2  میلیون واحد غیرمقاوم هستند؛ به عبارت دیگر 61 درصد از مسکن‌های روستایی سطح کشور با خطر ناپایداری در برابر زلزله مواجه‌ هستند و با توجه به زلزله خیز بودن اغلب قریب به اتفاق نقاط کشور، جان 13 میلیون روستایی در خطر است. این به معنی نبود برنامه‌های بهسازی و نوسازی یا ناکارآمد بودن آنها نیست.بنیاد مسکن از زمان آغاز طرح مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی حدود 40 درصد این واحدها را نوسازی و مقاوم‌سازی کرده است، اما طبق آمار بنیاد مسکن عقد قرارداد از میانگین215 هزار واحد مسکونی در7 سال ابتدایی طرح از 1384 تا 1391 به حدود 60هزار واحد در 5 سال اخیر از 1391 تا 1396 رسیده است که روند نزولی بهسازی و نوسازی مسکن‌های روستایی را به وضوح نشان می‌دهد. دلیل اصلی این کاهش محسوس، کمبود منابع و عدم همراهی بانک‌ها در تامین منابع و اعتبارات 
لازم است. ما نباید در انتظار وقوع زلزله بمانیم و بعد از وقوع آن به فغان و سوگواری بپردازیم. تجربه نشان داده است که واحدهای  نوسازی شده توسط بنیاد مسکن در همان مناطق زلزله‌زده کمترین آسیب را در سوانح اخیر و سوانح مشابه دیده‌اند و تقریبا هیچ تلفاتی نداشته‌اند. 
هم‌افزایی تمام دستگاه‌های مسئول دولتی با بنیاد مسکن و افزایش اعتبار و منابع نوسازی خانه‌های روستایی و تمهیداتی که بانک‌ها را در این امر به صورت موثرتری پای کار آورد، ضرورتی است که باید مسئولان ارشد کشور و رسانه‌ها و افکار عمومی هرچه بیشتر درباره آن اهتمام داشته باشند.