حمید محمدی، رئیس اتحادیه قالیشویان معتقد است بزرگترین معضل این اتحادیه فعالیت غیرمجاز کاسبانی است که در روزهای پایانی سال به صورت غیرقانونی اقدام به جمعآوری فرشهای مردم میکنند و با مراجعه به قالیشوییهایی خارج از حوزه استحفاظی تهران، فرشها را میشویند و این میان هزینه دلالی برمیدارند.
حمید محمدی، رئیس اتحادیه قالیشویان معتقد است بزرگترین معضل این اتحادیه فعالیت غیرمجاز کاسبانی است که در روزهای پایانی سال به صورت غیرقانونی اقدام به جمعآوری فرشهای مردم میکنند و با مراجعه به قالیشوییهایی خارج از حوزه استحفاظی تهران، فرشها را میشویند و این میان هزینه دلالی برمیدارند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق اصناف ایران، مراجعه مردم نصف شده است رئیس اتحادیه قالیشویان در ابتدا با اشاره به وضعیت بازار واحدهای صنفی قالیشویی در روزهای اخیر میگوید: «راستش بازار نسبت به سال گذشته خلوتتر است و روزها را با کسادی بازار میگذرانیم. مردم مثل گذشته در روزهای پایانی سال استقبال نکردهاند و به جرات بیش از ۵۰ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته، میزان درآمد و مراجعه مردم کم شده است.» تعیین نرخ خدمات توسط واحدهای صنفی برای ایجاد رقابت محمدی درمورد قیمتها و هزینههای قالیشویی هم میگوید: «از سال گذشته طبق دستورالعمل و ابلاغیهای که به دست ما رسید، قرار بر قیمتهای رقابتی شد. در واقع این خود واحدهای صنفی هستند که قیمتگذاری میکنند و با توجه به امکانات و خدماتی که ارائه میدهند از مردم هزینه دریافت میکنند. این تصمیم در راستای ایجاد مراقبت واقعی در بازار گرفته شده است و هر واحد براساس کارخانه، کارهای تبلیغاتی، نوع شستوشو و همچنین کیفیت مواد مورد استفاده برای خدماتش قیمتگذاری انجام میدهد. همچنین اگر شکایتی از سوی مردم به ما برسد و گزارشی در این راستا به ما برسد، وارد عمل میشویم و به این شکایت رسیدگی میکنیم.» دلالهایی که آینده شغلیمان را تهدید میکنند او در ادامه به معضلهای این اتحادیه و مشکلاتی که موجب نگرانی واحدهای قالیشویی شده است، میگوید: «بزرگترین مشکل ما که آینده شغلی بسیاری از واحدها را تهدید میکند؛ فعالیت عدهای کاسب است که با یک وانت و پخش تعدادی کارت تبلیغاتی در محلههای مختلف، فرشهای مردم را در محله جمعآوری میکنند و با خارج شدن از شهر تهران به قالیشوییهای شهرهای اطراف مراجعه میکند و در این میان هزینه دلالی میگیرند. دلیل مراجعه به شهرهای اطراف چون کرج یا قرچک این است که اگر فرشها را به قالیشوییهای تهران بدهند، همکاران ما تماس میگیرند و نهتنها فرشها را نمیشویند و که ما میتوانیم این افراد را شناسایی کنیم.» افراد که هیچ مسئولیتی در قبال مردم ندارند محمدی در این مورد میگوید: «موضوع این است که این افراد هیچ مسئولیتی در قبال مردم ندارند و بارها پیش آمده است که وانتی ماشینها را جمع کند و دیگر برنگرداند و یا موجب خراب شدن فرشها شوند. پس از آن هم مردم به ما مراجعه کردهاند و شکایت کردهاند اما دیگر کاری از ما ساخته نیست.» رئیس اتحادیه قالیشویان درمورد آمارهای واحدهای صنفی این اتحادیه در شهر تهران میگوید: «۳۸۰ واحد صنفی در تهران مشغول به کار هستند که ۲۰ درصد آنها با تکنولوژی روز فعالیت میکنند و استانداردهای روز دنیا را دارا هستند.» هنوز کسی با ما همکاری نکرده او در آخر میگوید: «طبق دستوری که به ما ابلاغ شده تا پایان فروردینماه سال آینده هیچگونه حق افزایش حقوق را نداریم و قیمتها ثابت باقی خواهد ماند. در آخر باز هم باید بگویم که پیگیریهای بسیاری کردیم تا بتوانیم بابا همکاری قوه قضاییه افرادی که بدون حق عضویت و پرداخت مالیات و بیمه و دیگر موارد وارد کسب و کار ما شدهاند را از این چرخه خارج کنیم؛ هرچند هنوز کسی با ما همکاری نکرده است.»
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق اصناف ایران، مراجعه مردم نصف شده است رئیس اتحادیه قالیشویان در ابتدا با اشاره به وضعیت بازار واحدهای صنفی قالیشویی در روزهای اخیر میگوید: «راستش بازار نسبت به سال گذشته خلوتتر است و روزها را با کسادی بازار میگذرانیم. مردم مثل گذشته در روزهای پایانی سال استقبال نکردهاند و به جرات بیش از ۵۰ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته، میزان درآمد و مراجعه مردم کم شده است.» تعیین نرخ خدمات توسط واحدهای صنفی برای ایجاد رقابت محمدی درمورد قیمتها و هزینههای قالیشویی هم میگوید: «از سال گذشته طبق دستورالعمل و ابلاغیهای که به دست ما رسید، قرار بر قیمتهای رقابتی شد. در واقع این خود واحدهای صنفی هستند که قیمتگذاری میکنند و با توجه به امکانات و خدماتی که ارائه میدهند از مردم هزینه دریافت میکنند. این تصمیم در راستای ایجاد مراقبت واقعی در بازار گرفته شده است و هر واحد براساس کارخانه، کارهای تبلیغاتی، نوع شستوشو و همچنین کیفیت مواد مورد استفاده برای خدماتش قیمتگذاری انجام میدهد. همچنین اگر شکایتی از سوی مردم به ما برسد و گزارشی در این راستا به ما برسد، وارد عمل میشویم و به این شکایت رسیدگی میکنیم.» دلالهایی که آینده شغلیمان را تهدید میکنند او در ادامه به معضلهای این اتحادیه و مشکلاتی که موجب نگرانی واحدهای قالیشویی شده است، میگوید: «بزرگترین مشکل ما که آینده شغلی بسیاری از واحدها را تهدید میکند؛ فعالیت عدهای کاسب است که با یک وانت و پخش تعدادی کارت تبلیغاتی در محلههای مختلف، فرشهای مردم را در محله جمعآوری میکنند و با خارج شدن از شهر تهران به قالیشوییهای شهرهای اطراف مراجعه میکند و در این میان هزینه دلالی میگیرند. دلیل مراجعه به شهرهای اطراف چون کرج یا قرچک این است که اگر فرشها را به قالیشوییهای تهران بدهند، همکاران ما تماس میگیرند و نهتنها فرشها را نمیشویند و که ما میتوانیم این افراد را شناسایی کنیم.» افراد که هیچ مسئولیتی در قبال مردم ندارند محمدی در این مورد میگوید: «موضوع این است که این افراد هیچ مسئولیتی در قبال مردم ندارند و بارها پیش آمده است که وانتی ماشینها را جمع کند و دیگر برنگرداند و یا موجب خراب شدن فرشها شوند. پس از آن هم مردم به ما مراجعه کردهاند و شکایت کردهاند اما دیگر کاری از ما ساخته نیست.» رئیس اتحادیه قالیشویان درمورد آمارهای واحدهای صنفی این اتحادیه در شهر تهران میگوید: «۳۸۰ واحد صنفی در تهران مشغول به کار هستند که ۲۰ درصد آنها با تکنولوژی روز فعالیت میکنند و استانداردهای روز دنیا را دارا هستند.» هنوز کسی با ما همکاری نکرده او در آخر میگوید: «طبق دستوری که به ما ابلاغ شده تا پایان فروردینماه سال آینده هیچگونه حق افزایش حقوق را نداریم و قیمتها ثابت باقی خواهد ماند. در آخر باز هم باید بگویم که پیگیریهای بسیاری کردیم تا بتوانیم بابا همکاری قوه قضاییه افرادی که بدون حق عضویت و پرداخت مالیات و بیمه و دیگر موارد وارد کسب و کار ما شدهاند را از این چرخه خارج کنیم؛ هرچند هنوز کسی با ما همکاری نکرده است.»