صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران

جریمه کارخانجات لبنی با خرید شیرخام 1440 تومانی بخشیده می شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: با وجود دستور ستاد تنظیم بازار برای بخشودگی جرایم برخی کارخانجات لبنی در مقابل خرید شیرخام به نرخ 1440 تومان، نه تنها این مصوبه ابلاغ نشده است بلکه صنایع نیز همچنان شیرخام را با قیمتی کمتر از نرخ مصوب خریداری می کنند.
 مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: با وجود دستور ستاد تنظیم بازار برای بخشودگی جرایم برخی کارخانجات لبنی در مقابل خرید شیرخام به نرخ 1440 تومان، نه تنها این مصوبه ابلاغ نشده است بلکه صنایع نیز همچنان شیرخام را با قیمتی کمتر از نرخ مصوب خریداری می کنند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، «علیرضا عزیزاللهی» روز شنبه درباره ادعای برخی کارخانجات لبنی مبنی بر خرید شیرخام به نرخ 1440 تومان و مشکلات دامداری ها در اثر کاهش تعرفه واردات گوشت گوساله منجمد به 12 درصد افزود: در 10 روز اخیر دو اتفاق مهم بخشنامه ستاد تنظیم بازار مبنی بر بخشودگی جرایم کارخانجات لبنی گران فروش با خرید شیرخام از دامداران به قیمت مصوب و کاهش تعرفه واردات گوشت گوساله رخ داده است.
وی اظهار داشت: به تازگی تعداد زیادی کارخانجات لبنی به دلیل افزایش قیمت و گران فروشی در برخی محصولات خود از سوی سازمان تعزیرات جریمه شدند و موضوع به ستاد تنظیم بازار کشیده شد.
وی تصریح کرد: بنا به دستور ستاد تنظیم بازار برای همکاری با صنایع لبنی مقرر شد در صورت توافق بین کارخانجات لبنی و دامداران برای خرید شیرخام به قیمت 1440 تومان، بخشودگی جرایم تعزیراتی این کارخانجات اعمال شود.
عزیزاللهی اضافه کرد: این بحث منجر به برگزاری جلساتی بین انجمن صنایع لبنی و انجمن دامداران صنعتی ایران و توافق شد، تا در صورت خرید شیرخام درجه یک با قیمت 1440 تومان از دامداران جرایم کارخانجات لبنی بخشوده شود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: با وجود توافق حاصله بین انجمن لبنی و انجمن دامداران صنعتی ایران، اما به دلایل خاص نه تنها این مصوبه از سوی ستاد تنظیم بازار ابلاغ نشده بلکه متوقف مانده است که البته این توقف می تواند ناشی از تنظیم بازار شب عید باشد.
وی افزود: با اینکه کارخانجات لبنی پیش دستی کرده و تبلیغ می کنند که شیرخام را با قیمت مصوب خریداری می کنند تا بخشودگی ستاد تنظیم بازار شامل حالشان شود، این نرخ خرید واقعی نیست و اکنون شیرخام درجه یک با بارمیکروبی زیر 100 هزار ، 3.2 درصد چربی و 3 درصد پروتئین کمتر از 1300 تومان خریداری می شود.
وی با بیان اینکه شیرخام تولیدی کشور بر اساس کیفیت خریداری می شود، اظهار داشت: قیمت فعلی هر کیلوگرم شیرخام به لحاظ فنی و نرخ تورم و افزایش هزینه های اولیه تولید را 1520 تومان برآورد می شود و این درحالیست که هر کیلوگرم از این محصول بین 950 تا 1300 تومان خریداری می شود که به زیان دامداران است.
به گفته وی، این مصوبه زمانی قابل اجراست که مصوبه آن توسط ستاد تنظیم بازار ابلاغ شود.
وی تولید شیرخام کشور را براساس آمار معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی 9.4 میلیون تن دانست و افزود: جمعیت دام سنگین شیری و گوشتی کشور یک میلیون و 200 هزار راس در قالب 17 هزار واحد دامی صنعتی و نیمه صنعتی کشور است.