صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

وضعیت اشتغال در صنعت اپلیکیشن موبایل کشور؛ درآمد بیشتر نصیب تحصیل‌کرده‌ها

بر اساس گزارش اشتغال صنعت اپلیکیشن موبایل از میان توسعه‌دهندگان برنامه‌های موبایلی، کسانی که از مدارک دانشگاهی بیشتری برخوردارند و به صورت میانگین زمان بیشتری کار کردند، درآمد بیشتری دارند.
بر اساس گزارش اشتغال صنعت اپلیکیشن موبایل از میان توسعه‌دهندگان برنامه‌های موبایلی، کسانی که از مدارک دانشگاهی بیشتری برخوردارند و به صورت میانگین زمان بیشتری کار کردند، درآمد بیشتری دارند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا امیر نصراللـه‌پور - یکی از اعضای تیم هوش تجاری یک فروشگاه آنلاین -با بیان اینکه ۶۳ درصد شاغلان صنعت اپلیکیشن‌نویسی مدارک دانشگاهی دارند، گفت: توسعه‌دهندگان سه بخش دارند؛ بخش اول تمامی توسعه‌دهندگان، بخش دوم توسعه‌دهندگان فعال که به حداقل درآمد و نصب فعال رسیدند و بخش دیگر توسعه‌دهندگان برتر که اپ‌های پرطرفدارتری دارند. بر این اساس توسعه‌دهندگانی که به درآمد و نصب فعال بیشتری رسیده‌اند در مقایسه با تیم‌هایی که درآمدشان کمتر است از تعداد شاغلین با مدارک دانشگاهی بیشتری برخوردار هستند.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به آمار تعداد شاغلان مستقیم صنعت برنامه‌نویسی در ایران گفت: تخمین به‌دست‌ آمده برای تعداد شاغلان مستقیم صنعت در ایران بیش از ۲۰ هزار و ۷۰۰ شغل است. همچنین ۱۹ هزار تیم توسعه‌دهنده وجود دارند که برنامه منتشر کردند. بر اساس نمونه متوسط تعداد شاغلان این تیم‌ها ۱.۸۷ بوده و این نمونه از میانگین بازار کمتر است، بنابراین این قطعا حداقل تعداد شغلی است که ما داریم. از مجموع بیش از ۱۹ هزار توسعه‌دهنده ایرانی حدود ۷۴۴۰ توسعه‌دهنده در دسته توسعه‌دهندگان فعال قرار می‌گیرند که حداقل‌های درآمدی یا نصب فعال را داشته‌اند، از این صنعت درآمد و سود کسب می‌کنند.
سهم ۲۳ درصدی زنان در برنامه‌نویسی
وی درباره آمار شاغلین به تفکیک جنس و استان و نوع برنامه‌های موبایلی بیان کرد: در کل ۲۳ درصد شاغلین این صنعت، زنان هستند. در استان گیلان و همدان ۵۰ درصد شاغلین زنان هستند که بیشترین آمار را دارند. از طرفی در بعضی استان‌ها مانند قم همه شاغلین مردان هستند. همچنین بیشترین تعداد شغل و تعداد تیم‌های توسعه‌دهنده برای تهران بود که طبیعی است چون تعداد جمعیت‌اش هم بیشتر است، اما به نسبت جمعیت، استان قم اولین تعداد توسعه‌دهندگان فعال را دارد. توسعه‌دهندگان بازی به طور متوسط تعداد شاغلان بیشتری دارند و با وجود اینکه حدود چهار درصد از توسعه‌دهندگان ایرانی را تشکیل می‌دهد، حدود ۳۰ درصد از درآمدهای دیجیتالی به آنها تعلق دارد.
این عضو تیم تهیه‌کننده گزارش اشتغال صنعت اپلیکیشن موبایل، درباره فعالیت شرکت‌های حقوقی توضیح داد: بیش از ۱۴۰۰ تیم توسعه‌دهنده ایرانی با عنوان شرکت‌های حقوقی وجود دارند که به طور متوسط بیش از ۲۵ برابر توسعه‌دهندگان حقیقی درآمد دارند. این شرکت‌ها ممکن است از طرق مختلف از شرکت‌هایی پول بگیرند و برایشان برنامه ایجاد کنند به همین دلیل با ملاحظه‌ای که احتمالا میانگین شغلشان کمتر است در آمار آمده‌اند.
او در پاسخ به اینکه توسعه زیرساخت‌ها چه تاثیری در افزایش شغل‌های متاثر از صنعت برنامه‌نویسی دارد، گفت: زیرساخت‌ها مانند بهتر شدن وضعیت اینترنت، می‌توانند تسهیل‌گر باشند. برای مثال استفاده از برنامه‌های حمل و نقل در کشور تا چند سال پیش ممکن نبود اما اکنون فراهم شده است. حالا هم اگر اینترنت به همین صورت همه جا وجود باشد و سرعت آن افزایش یابد، هم سرعت کارها بالا می‌رود و هم تعداد آدم‌های بیشتری می‌توانند استفاده کنند.
توسعه‌دهندگان هنوز هم جای رشد دارند
نصراللـه‌پور با اشاره به ظرفیت ایجاد شغل در این حوزه بیان کرد: در این سال‌ها روند ایجاد شغل رو به رشد بوده است. معمولا وقتی نصب فعال و درآمد اپ‌ها زیاد می‌شود، تعداد افرادی که به صورت مستقیم کار می‌کنند هم زیاد می‌شود. بنابراین اینطور نیست که بگوییم در این صنعت تنها برخی از افراد به درآمد رسیدند. همچنین توسعه‌دهندگان فعال مدت زمان فعالیت‌شان به نسبت توسعه‌دهندگانی که هنوز به درآمد خاصی نرسیدند بیشتر بوده و توسعه‌دهندگان برتر هم به صورت میانگین زمان بیشتری کار کردند. در طول زمان هم مردم با آپ‌های بیشتری آشنا می‌شوند و این موضوع می‌تواند تسهیل‌گر باشد که در آینده شاهد رشد بیشتری باشیم.
این کارشناس اقتصادی درباره ایجاد شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم نیز بیان کرد: در این صنعت شغل‌های مستقیم داریم که دقیقا در تیم‌های توسعه‌دهنده کار می‌کنند که یا برنامه‌نویسی می‌کنند یا در بخش مارکتینگ هستند و همان آمار ۲۰ هزار شغل را تشکیل می‌دهند. بخش دیگر اشتغال القایی است که در نتیجه تقاضای بیش‌تر فعالان صنعت ایجاد می‌شود، از جمله تقاضا برای غذای رستوران‌ها و محصولات دیگر بنگاه‌های محلی که با حداقل ضریب ۰.۵ که پایین‌ترین عدد برای شغل‌های القایی است، محاسبه شده و ۱۰ هزار نفر است.
وی ادامه داد: بخش دیگر مربوط به شغل‌های غیرمستقیم است که رشته اصلی فعالیتشان متفاوت از صنعت برنامه‌های موبایلی بوده و مستقیماً در تیم‌های توسعه‌دهنده فعالیت ندارند، اما در حال همکاری با این صنعت هستند، مانند بخش‌های حمل و نقل، حمل بار، غذا و خوراکی‌ها، خدمات منزل و خودرو، خدمات پزشکی، فروشگاه‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی. ادعا نمی‌کنیم این شغل‌ها را صنعت اپلیکیشن به وجود آورده، بلکه این بستر باعث شده آنها تقاضایشان را از این طریق هم پیدا کنند و به عرضه و تقاضا کمک می‌کند. طبق آمار بیش از ۴۹۰ هزار شاغل انفرادی یا بنگاه اقتصادی از خدمات برنامه‌های موبایلی بهره‌ می‌برند.