صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

وزیر نیرو اعلام کرد

تصفیه فاضلاب و پساب موجب بازگشت آب به چرخه تولید و مصرف می شود

وزیر نیرو گفت: تصفیه فاضلاب و پساب موجب بازگشت آب به چرخه و گردونه تولید، مصرف و مورد استفاده قرار گرفتن آن در بخش های صنعت و کشاورزی می شود.
وزیر نیرو گفت: تصفیه فاضلاب و پساب موجب بازگشت آب به چرخه و گردونه تولید، مصرف و مورد استفاده قرار گرفتن آن در بخش های صنعت و کشاورزی می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، رضا اردکانیان چهارشنبه شب در نشست شورای اداری شهرستان رودان، استفاده از فاضلاب تصفیه شده را یکی از محورهای اصلی برنامه وزارت نیرو برشمرد.
وی بیان کرد: وزارت نیرو در کل کشور بیش از 6 میلیارد مترمکعب آب را برای مصارف شرب و بهداشت تامین می کند، فارغ از اینکه این آب از چه محل هایی (آب سطحی، زیرزمینی، آب های غیرمتعارف و شیرین کردن آب دریا) تامین می شود.
وی ادامه داد: مناطقی وجود دارد که در شرایط خاص باید آب شرب از مناطق دیگر به این مناطق منتقل شود و اگر روزی به اجبار آب شرب منطقه ای از کشور با روش های دیگری نظیر وارد کردن آب و مصرف آب بطری تامین شود فارغ از اینکه شیوه های تامین آب شرب و بهداشت چگونه بوده و چقدر مطمئن است، در اینکه آب مصرفی، پساب تولید می کند تردیدی نیست.
وی با بیان اینکه پساب از بخش آب شرب و بهداشت مطمئن ترین منبع برای استفاده است، خاطر نشان کرد: از بیش از 6 میلیارد مترمکعب آب، 4 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب پساب تولید می شود و این پساب باید تصفیه شود چرا که عدم جمع آوری، کنترل و تصفیه آن، آلودگی منابع آب شرب را در پی دارد.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه پساب تصفیه شده منبع قابل اطمینانی برای استفاده در بخش صنعت و کشاورزی است، افزود: امروزه در دنیا 20 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی بوسیله پساب آبیاری می شود. 
اردکانیان، جلب مشارکت بخش خصوصی در راستای سرعت بخشی به طرح های جمع آوری و تصفیه پساب را از جمله برنامه های وزارت نیرو برشمرد.
اردکانیان خاطر نشان کرد: هم اکنون از 4 و 3 دهم میلیارد مترمکعب پساب، یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آن جمع آوری می شود.
وزیر نیرو اجرای طرح های تصفیه فاضلاب در مناطقی نظیر رودان که ظرفیت بالایی برای استفاده از منابع آب موجود به شیوه مناسب برای کشاورزی و باغداری دارد را مهم خواند و بر لزوم استفاده صحیح از پساب تولیدی در منطقه تاکید کرد.
اردکانیان خاطر نشان کرد: در زمینه تامین آب شرب باتوجه به اولویت اصلی آن، وزارت نیرو تلاش می کند با استفاده از منابع آب شور در نزدیکی مراکز جمعیتی و شیرین کردن آب، آب شرب مردم این مناطق را به شیوه پایدار تامین کند که این امر موجب می شود منابع آبی موجود به نحو مناسب و مطلوبی ذخیره و یا مورد استفاده قرار گیرد. 
وی از تولید انرژی به روش های مختلف به عنوان عرصه سوم کار وزارت نیرو یاد کرد و گفت: یکی از بزرگترین طرح های تامین انرژی در استان هرمزگان، نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک است که با استفاده از منابع فاینانس، وام کشور روسیه ساخته می شود.
اردکانیان افزود: انتظار می رود با اتمام تمامی بخش های مربوط به قرارداد و مجوزهای لازم، عملیات اجرایی این طرح هر چه سریع تر توسعه یابد و این منطقه از پشتوانه مهم و مناسبی برای تامین انرژی برخوردار شود و فعالیت های صنعتی نیز گسترش پیدا کند.
وی با بیان اینکه کشور امسال یکی از خشک ترین سال ها طی 5 دهه اخیر را تجربه می کند بر لزوم استفاده بهینه از منابع آب تاکید کرد و گفت: باتوجه به اینکه کشور در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده، سازگاری با کم آبی نیازمند داشتن برنامه های متعدد و متنوعی است.
اردکانیان در ادامه افزود: مدیریت دقیق، صحیح و اصولی در مصرف آب در بخش کشاورزی، پایداری حیات، توسعه و رونق کشاورزی و صنعت در منطقه را تضمین می کند.
وزیر نیرو بیان کرد: انتظار می رود با توجه به شرایط کم آبی، توجه مسئولان، دستگاه های ارتباط جمعی و افرادی که با افکار عمومی ارتباط مستقیم دارند به این موضوع مهم جلب شود. 
اردکانیان با اشاره به تشکیل کارگروه ملی برای سازگاری با کم آبی در هیات دولت، استفاده از طرح های استان ها با همکاری و مشارکت شورای حفاظت منابع آب و مسئولان استان ها در راستای بررسی دقیق مشکلات و ارائه راه حل جهت برون رفت از مشکلات موجود را از جمله رویکردهای دولت در زمینه برطرف کردن مشکلات فراروی مناطق مختلف کشور برشمرد.
وی در ادامه درخصوص تعرفه برق بخش کشاورزی، اظهار داشت: ایران جزو کشورهایی است که پایین ترین تعرفه در بخش برق را به خود اختصاص داده و در بخش برق، پایین ترین تعرفه به بخش کشاورزی اختصاص دارد.
اردکانیان با بیان اینکه طبق گفته یکی از نمایندگان کشاورزان شهرستان رودان برخی از قبوض به شکل دیگری تفسیر شده از متولیان امر خواست این موارد خاص را مورد توجه قرار دهند و موضوع را پیگیری و بررسی کنند و چنانچه نیاز به اصلاح باشد، اصلاحات صورت گیرد.
وی افزود: استان هرمزگان به عنوان یکی از استان های مرزی مورد توجه دولت است و وزارت نیرو تلاش می کند تمامی طرح ها و برنامه های مطرح شده را به جد پیگیری کند تا طرح ها براساس برنامه زمانبندی اعلام شده به بهره برداری برسد و مردم از مزایای اجرای این طرح ها برخوردار شوند.
اردکانیان خواستار تعامل و ارتباط تنگاتنگ مسئولان شهرستانی با مسئولان استانی در ارتباط با شیوه های مناسب برای مصرف آب و برق شد.
وی گفت: رویکرد و اساس کار وزارت نیرو بطور عمده بر محور مدیریت مصرف و تقاضاست و باور داریم با همکاری مردم قادر خواهیم بود شرایط کم آبی و خشکسالی را پشت سر بگذاریم و در زمینه حفظ حیات مسکون در جای جای کشور بویژه در مناطق مرزی به دستاوردهای بزرگی دست یابیم.
در این نشست مشکلات شهرستان رودان در بخش های بهداشت و درمان (کمبود پزشکان متخصص، نبود دستگاه سی تی اسکن در تنها بیمارستان رودان و کمبود آمبولانس)، کشاورزی (بدهی های معوقه کشاورزان به بانک ها و افزایش تعرفه برق کشاورزی) و عمران شهری و روستایی مطرح شد.
کشاورزان رودانی چند ماهی است که از افزایش تعرفه برق کشاورزی گلایه دارند و افزایش تعرفه برق کشاورزی باتوجه به شرایط اقلیمی منطقه را ناعادلانه می دانند و خواستار توجه جدی دولت و کاهش تعرفه برق کشاورزی در استان هرمزگان هستند.
محرومیت شهرستان رودان از شبکه گازرسانی و نیمه تمام ماندن عملیات اجرایی ساخت مصلی شهر رودان به علت نبود اعتبار از دیگر مواردی بود که به آن اشاره شد.
به گزارش ایرنا، کاروان تدبیر و امید به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه نهم اسفند ماه وارد هرمزگان شد. 
در این سفر 2 روزه 15 طرح مهم با هزینه بیش از 40 هزار میلیارد ریال از جمله فولاد صبا، مرحله جدید بندر شهید رجایی، پالایشگاه گاز گورزین قشم، طرح افزایش بنزین پالایشگاه نفت بندرعباس افتتاح و عملیات اجرایی 15 طرح دیگر نیز با اعتبار بیش از 20 هزار میلیارد ریال آغاز شد. 
این دومین سفر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به استان هرمزگان در سال جاری است و رئیس جمهوری، نهم و دهم اردیبهشت ماه امسال به بندرعباس سفر کرد که طی آن مرحله اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس، صبا فولاد خلیج فارس و چند طرح عمرانی دیگر به بهره برداری رسید.
شهرستان رودان با بیش از 124 هزار نفر جمعیت در 90 کیلومتری شرق شهرستان بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
رودان یکی از قطب های کشاورزی استان هرمزگان است و هم اکنون 43 هزار هکتار از وسعت این شهرستان زیر کشت محصولات کشاورزی می باشد و اشتغال و اقتصاد منطقه وابسته به بخش کشاورزی است.
هم اکنون بیش از 80 درصد از جمعیت شهرستان رودان بطور مستقیم و غیر مستقیم در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن مشغول فعالیت هستند.