صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از حضور 800 غرفه در دوازدهمین نمایشگاه بهاره گزارش می‌دهد

پلمب غرفه‌های فروش تولیدات خارجی

 دوازدهمین نمایشگاه بهاره با حضور 800 غرفه از صنوف پوشاک، کیف و کفش، مواد غذایی، شیرینی و خشکبار، لوازم آشپزخانه، خرازی، کالای خواب و صنایع در مجموعه چهل‌سرا، ضلع جنوبی مصلای امام خمینی (ره) افتتاح شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، دوازدهمین نمایشگاه بهاره با حضور 800 غرفه از صنوف پوشاک، کیف و کفش، مواد غذایی، شیرینی و خشکبار، لوازم آشپزخانه، خرازی، کالای خواب و صنایع در مجموعه چهل‌سرا، ضلع جنوبی مصلای امام خمینی (ره) افتتاح شد. این نمایشگاه با حضور یدا... صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران و علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران و روسای اتحادیه‌ها آغاز به کار کرد‌. این نمایشگاه از 8 تا 18 اسفند از ساعت 11 صبح تا 21 و جمعه‌ها 13 تا 21 در ضلع جنوبی مصلای امام خمینی (ره) تهران برای بازدید علاقه‌مندان دایر است. یدا... صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران در جمع خبرنگاران گفت: یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه عرضه کالای ایرانی است و طبق دستورالعمل غرفه‌ها اجازه فروش کالاهای خارجی را نخواهند داشت. 
وی افزود: اقلامی مانند برنج که بحث تنظیم بازار در آن مطرح است در صورت نیاز نمونه خارجی آن کنار نسخه داخلی عرضه می‌شود، گرچه بخش زیادی از غرفه‌داران این نمایشگاه تولیدکننده هستند و به علت حمایت تولیدکنندگان، کالاهای داخلی عرضه خواهد شد. صادقی ادامه داد: کالا‌های اساسی مانند برنج و شکر با قیمت مصوب توسط ستاد تنظیم بازار عرضه می‌شود، اقلام پروتئینی نظیر گوشت قرمز و مرغ که وارداتی است، توسط شرکت پشتیبانی امور دام با قیمت مصوب به فروش می‌رسد و نمونه‌های داخلی آن را صنوف با حاشیه سود اندک در این نمایشگاه عرضه می‌کنند. وی گفت: غرفه‌داران از توزیع‌کنندگان و تولیدکنندگان هستند و زیر نظر اتاق اصناف و اتحادیه در این نمایشگاه حضور دارند. صادقی با اشاره به اینکه در صورت مشاهده عرضه کالای خارجی در این نمایشگاه تعزیرات با افراد برخورد می‌کند، افزود: سیستم‌های بازرسی از ادامه فعالیت غرفه‌دارانی که دست به فروش کالای خارجی بزنند، جلوگیری کرده و غرفه مورد نظر را به تعزیرات معرفی می‌کنند. براساس این گزارش، علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف کشور گفت: از اهداف برگزاری نمایشگاه بهاره، برگزاری در مراکز استان‌ها با هماهنگی اتاق‌های اصناف دیگر شهر‌های کشور است. وی افزود: عرضه کالای ایرانی از اهداف دیگر این نمایشگاه است. البته در برخی اقلام مانند خشکبار برخی از کالاها که نمونه داخلی آن در کشور تولید نمی‌شود، با هماهنگی اتحادیه و صنف مرتبط نمونه وارداتی آن عرضه می‌شود که سهم این بخش حدود 3 تا 4 درصد است. رئیس اتاق اصناف کشور گفت: امسال 170 برند داخلی رونمایی شده که برنامه‌ای برای معرفی 100 برند دیگر داخلی در دستور کار قرار گرفته است. 
فاضلی گفت: کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌گران از برگزاری نمایشگاه‌هایی با این عنوان و مشارکت دادن اکثریت برندهای داخلی در نمایشگاه از تغییرات ایجادشده نسبت به سال گذشته در نمایشگاه‌ها بوده است، هنوز با مشکلاتی در زیرساخت‌ها مواجه هستیم. رئیس اتاق اصناف کشور به چگونگی نظارت و کنترل اصناف اشاره کرد و گفت: حدود 750 هزار بنگاه بدون پروانه کسب در کشور وجود دارد و علاوه بر این، عارضه دستفروشی هم یکی از مشکلات اصناف است که با بضاعت کم اتاق اصناف و حدود 160 بازرس در اتاق اصناف تهران، کار نظارت و کنترل بسیار سخت می‌شود. فاضلی گفت: مردم هرگونه گران‌فروشی و تخلف را می‌توانند از طریق سامانه 124 به مسئولان ذی‌ربط ارائه دهند. ضمن اینکه مصرف‌کننده حتما باید خرید خود از فروشگاه‌های دارای پروانه کسب خریداری و از فروشندگان فاکتور اخذ کند. وی افزود: امسال نمایشگاه بهاره در کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها برپا می‌شود و در صورت ضرورت برپایی نمایشگاه بهاره در شهرهای کوچک، این امر حتما باید به تایید اتاق‌های اصناف آن شهرها برسد. وی با بیان اینکه در نمایشگاه‌های بهاره تاکید بر این است که کالاهای ایرانی عرضه شود، گفت: اما عرضه کالای وارداتی برخی اقلام اجتناب‌ناپذیر است. به عنوان مثال چند قلم از آجیل و خشکبار وارداتی است و نمی‌توان از عرضه آن جلوگیری کرد. رئیس اتاق اصناف ایران افزود: بنابراین اگر در عرضه کالایی کمبود وجود داشت و تولید داخلی آن را نداشتیم، با تایید اتاق اصناف می‌توان نوع وارداتی آن را در نمایشگاه بهاره عرضه کرد که این مقدار هم حدود 3 تا 4 درصد کالاهای عرضه‌شده در نمایشگاه است. 
فاضلی گفت: در شهر تهران تنها 116 بازرس داریم که مردم با رعایت این موارد می‌توانند ما را در کنترل بهتر همراهی کنند. جشنواره خرید بهاره تهران در 5 مکان مصلای تهران (ره)، پارک ارم، فرهنگسرای خاوران، حکیمیه و بوستان ولایت از 18 تا 28 اسفند از ساعت 11 تا 21 از روز شنبه تا پنج‌شنبه و در روزهای جمعه از ساعت 13 تا 21 آماده بازدید مراجعه‌کنندگان است. 
ضرورت حضور برندهای داخلی در نمایشگاه‌ها 
ایلیا اعتمادی، کارشناس برندسازی

سال‌هاست که در تمام صنایع و حوزه‌ها صحبت از حمایت از تولید داخلی می‌کنیم. این صحبت‌ها همواره برای ارتقا و افزایش استقبال از کالاهای داخلی انجام می‌شود. البته حمایت‌ها باید در راستای برندسازی انجام شود، چراکه امروز مشکل عدم استقبال از کالای ایرانی این است که مردم همواره به دنبال کالای برند هستند و کیفیت برای آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است. تا زمانی که برای تولید داخلی برنامه‌ریزی نشده باشد و فکر اساسی پشت آن نباشد، همچنان عدم استقبال را از سوی مردم شاهد خواهیم بود. 
نمایشگاه‌های بهاره همواره برای ارائه خدمات در آستانه سال جدید برپا می‌شوند و این اطمینان به مردم داده شده که کالاهای باکیفیت داخلی در آن عرضه خواهد شد. قرار است در این نمایشگاه‌ها با غرفه‌هایی که کالاهای خارجی را عرضه می‌کنند، برخورد شود و از فعالیت آنها جلوگیری کنند. این اقدام شایسته جای تقدیر دارد، چراکه باید قدم به قدم جلو رفت، اما همان‌طور که اشاره شد، قدم بعدی و مهم‌ترین قدم در این راه حمایت‌ها برای برندسازی کالاهای ایرانی است. باید برندسازی کنیم و برندها در نمایشگاه‌ها شرکت کنند. در حال حاضر متاسفانه هیچ حمایتی در این راستا از تولیدکنندگان داخلی نمی‌شود و برخی نهادها نیز حاضر نیستند به‌موقع تعهدات مالی خود را به تولیدکنندگان انجام دهند. این در حالیست که راهکار ارتقا و رشد تولیدات داخلی در دوری از شعارزدگی است. برای رشد کالاهای ساخت ایران باید بهره وام‌های بانکی کاهش یابد و برای حمایت از تولیدکننده داخلی در هر بخشی باید کار ریشه‌ای انجام شود. به گونه‌ای که تولیدکننده فارغ از دغدغه مالی برای ارتقای صنعت ملی گام بردارد. کالای تولید ایران می‌تواند با مشابه خارجی خود رقابت کند. کالای خارجی از نظر قیمت تا 4 برابر بیشتر از کالای تولید داخل است و می‌تواند با حمایت از کالای داخلی در اقتصاد مقاومتی نیز موفق بود. تولیدکنندگان داخلی با اندکی حمایت این توان را دارند که حداقل محصولات خود را به کشورهای  پیرامونی صادر کنند.