صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل توسعه نیشکر:

صنایع نیشکر خوزستان به سود رسید

اهواز - مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: بعد از سال‌ها فعالیت و با وجود بدهی‌های سنگین انباشته، این شرکت امسال به سوددهی رسید.

نسیم صادقی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در یک نشست خبری اظهار کرد: سال گذشته و امسال برای ما بسیار پر فراز و نشیب بوده و مشکلاتی هم فکر می‌کردیم ایجاد شود. تصور می‌کردیم در چند موضوع حساس مثل کمبود آب برای آبیاری مزارع به مشکل برخوریم ولی خدا را شکر تاکنون وضعیت خوب بوده و سال زراعی خوبی هم داشتیم.

صادقی عنوان کرد: با توجه به حجم سنگین بدهی‌های بانکی که حدود دو هزار میلیارد تومان است ولی کارهای خوبی انجام شد. در مجموع شرکت‌های نیشکری برای اولین سال به تعادل مالی رسیده و مقداری هرچند قابل‌توجه سود داشت.

وی افزود: همین که وارد فاز سوددهی شدیم، نوید خوبی برای انجام فعالیت‌های ما است.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در خصوص تعداد نیروهای این شرکت نیز گفت: بین ۱۶ تا ۲۰ هزار نفر نیرو به‌صورت ثابت در شرکت فعالیت دارند و در کنار اینها، چهار هزار نفر نیروی فصلی هم داریم که بدون کوچک‌ترین مشکلی، مباحث مالی آنها را حل کرده و پرداخت‌ها را انجام دادیم.

صادقی در خصوص مشکل اشتغال در خوزستان نیز اظهار کرد: من مشکل را درون خود استان خوزستان به‌عنوان یک کارشناس اشتغال می‌دانم و تصور می‌کنم که خوزستان با اشتغال‌زایی به بالندگی بسیار بالایی خواهد رسید و شرایطی فراهم می‌شود که استان بسیار پویا و زنده‌ای خواهد شد.

وی ادامه داد: مشکل اساسی این استان اشتغال است. تصور می‌کنیم کاری که توانستیم انجام بدهیم ایجاد اشتغال پایدار و حفظ نیرو بود. دستور اکید دادیم که اگر امکان اشتغال‌زایی حتی بدون سود باشد نیز باید انجام شود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی همچنین گفت: در سال گذشته برای اولین بار بالای ۵۰۰ هزار تن تولید شکر داشتیم؛ یعنی ۵۰۶ هزار و ۹۴۶ تن تولید داشتیم به‌گونه‌ای که مقدار زیادی شکر از واحدهای تولیدی خود خریداری کردیم.

صفر شدن واردات شکر در کشور

صادقی ادامه داد: از آذرماه پارسال به بعد تا اوایل شهریورماه امسال اصلاً شکری وارد کشور نشد؛ یعنی حدود ۹ ماه واردات شکر در کشور صفر بوده ولی هیچ اتفاقی در بازار کشور رخ نداد و این به دلیل نگاه مثبت جهاد کشاورزی برای تولید داخل و اعتماد به تولیدکنندگان داخل است.

وی عنوان کرد: شرایط نسبتاً مطلوبی در تولیدات نیشکری و چغندری داشتیم. پیش‌بینی امسال ما بین ۵۶۰ تا ۵۷۵ هزار تن تولید شکر است. اگر این پیش‌بینی محقق شود آن وقت ۱۰ درصد افزایش تولید خواهیم داشت. البته این وضع با وجود وضع خوب بارندگی و شرایط مناسب سرما محقق می‌شود.

صادقی با اشاره به تولید الکل از باگاس نیشکر در خوزستان اظهار کرد: در الکل ۳۲ میلیون لیتر تولید داشتیم. یک سری سرمایه‌گذاری‌هایی داشتیم و از هند که تولیدکننده خوب نیشکر و صادرکننده شاخص در دنیا است، فنّاوری خریدیم و از تجربیات آنها استفاده کردیم.

وی در خصوص فعالیت‌های تحقیقی‌اتی این شرکت نیز بیان کرد: ۱۸۶ هکتار زمین بایر را برای انجام امور تحقیقاتی و کشت بافت آماده کردیم. اکنون نزدیک به پنج میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد گلخانه‌ای که بتوانیم نی را با شرایط خوزستان که امکان رشد گل و بذردهی وجود ندارد، سازگار کنیم اختصاص دادیم. در طول ۱۸ سال گذشته، حدود ۳۰۰ هزار بذر را کشت کردیم. از این ۳۰۰ هزار به ۱۰۰ نوع نیشکر رسیدیم و توانستیم فقط ۲۰ نوع آن را تجاری کنیم.

صادرات محصولات نیشکر

صادقی به مسئله صادرات نیز اشاره کرد و گفت: ۵۵ درصد صادرات خود را به کشورهای لبنان، مصر، عراق، سوریه، تاجیکستان و افغانستان انجام دادیم البته الکل هم به کشورهای ترکیه، عراق و افغانستان صادر کردیم.

وی به تولید ام دی اف از باگاس نیشکر نیز اشاره کرد و افزود: در ام. دی. اف ۶۱ هزار مترمکعب تولید کردیم و امسال برای تولید ۹۰ هزار مترمکعب برنامه داریم. شرایط تحریم به‌ویژه در شرکت ام. دی. اف بسیار ما را آزاد داد و مشکلات بسیار زیادی برای ما ایجاد شد به‌گونه‌ای که کارشناسان خارجی را دعوت کردیم و قطعات را در چمدان برایمان آوردند.

صادقی ادامه داد: یکی از کارهای ما تولید چسب است که ۱۱ هزار تن چسب مخصوص ام. دی. اف تولید کردیم و برنامه‌ریزی ما برای امسال این است که ۱۷ هزار هم تولید کنیم.

حل مشکلات زیست‌محیطی

 مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی همچنین گفت: مباحث ما با محیط‌زیست حل شده و محیط‌زیست در دو سال گذشته از ما شکایت کرده و ما را به دادگاه کشاند و به قید ضمانت آزاد شدیم. بعد از بررسی‌های دادگاه، حکم برائت نیشکر صادر شد چون ما دلایلی را مطرح کردیم که نشان می‌دهد از تمام روش‌هایی که از ساختارهای محیط‌زیست است پیروی می‌کنیم.

به گزارش مهر صادقی توضیح داد: هم‌اکنون تیمی از اعضای محیط‌زیست در یک سفر تحقیقاتی برای نوع برداشت و مباحث زیست‌محیطی صنایع نیشکر در استرالیا هستند که مدیرکل محیط‌زیست خوزستان هم با آنها است.

وی عنوان کرد: بحث زه آب ها را هم کاملاً ساماندهی کرده‌ایم چون برخی‌ها می‌گفتند که شوری آب کارون به خاطر نیشکر است که به‌شدت آن را تکذیب می‌کنم. در واقع آب این شرکت در تالاب ناصری، حوضچه‌های مرزی و تالاب شادگان در حال تخلیه است.

صادقی با اشاره به اینکه بررسی کردیم که باگاس را به کاغذ و انرژی تبدیل کنیم، عنوان کرد: یکی از واردکننده‌های اصلی کاغذ در دنیا هستیم و به لحاظ جنگلی فقیر هستیم به همین دلیل باید به سمتی برویم که باگاس را به کاغذ تبدیل کنیم. برای نمونه برزیل هفت میلیون هکتار مزارع زیر کشت نیشکر دارد و ما در کل کشور ۱۲۰ هزار هکتار هم نمی‌شود آن وقت برزیل باگاس را به شکر و الکل تبدیل می‌کند.