صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد

توجه به مقوله پیشگیری، بهترین مسیر نیل به جامعه سالم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بهترین مسیر نیل به جامعه‌ سالم را توجه به مقوله پیشگیری دانست و گفت: ایران میان ۶ کشور حادثه‌خیز دنیا واقع است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بهترین مسیر نیل به جامعه سالم را توجه به مقوله پیشگیری دانست و گفت: ایران میان ۶ کشور حادثه‌خیز دنیا واقع است.
به گزارش کسب و کار نیوز، محمود‌رضا مرادی در پنجمین همایش سالانه جوامع ایمن دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که با حضور مسؤولان استانی در سرسرای فرمانداری شهرستان سنقر برگزار شد، اظهار داشت: حضور مسؤولان حوزه‌های مختلف در این همایش از اهتمام و توجه به مقوله سلامت که از جمله نعمات بزرگ خداوندی به انسان است، خبر می‌دهد و این موجب دلگرمی ما است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: بیماری‌های قلبی و عروقی‌، بیماری‌های مغزی‌، سکته‌ها و حوادث و تروما‌ها از جمله سه عامل مهم در شاخص‌های مرگ و میر در کشور ما هستند.
وی ادامه داد: نزاع‌های خیابانی‌، تصادفات جاده‌ای و بلایای طبیعی از جمله مواردی است که در بحث حوادث و تروما مطرح می‌شود و آمار بالای این موارد و قرار داشتن کشور ما در میان ۶ کشور حادثه خیز دنیا عزمی همگانی برای پیشگیری از این موارد را می‌طلبد.
مرادی ادامه داد: در میان این شاخص‌ها‌، حوادث و تروما ها با توجه به شیوع بالا در مردان که عمدتاً سرپرست خانواده هستند‌، بروز در سنین جوانی و تاثیرات منفی گسترده در کیفیت زندگی خانواده و به تبع آن جامعه‌، اهمیت بسزایی داشته و نیازمند توجه دو چندان است.
این مسؤول اضافه کرد: یک تصادف رانندگی که منجر به فوت سرپرست خانواده می‌شود فارغ از بحران‌های عظیم روحی‌، روانی و افسردگی که به بار می‌آورد، می‌تواند به مشکلات اقتصادی منتهی شود که بنیاد خانواده را تحت تأثیر قرار داده و در ادامه جامعه را متأثر کند.
وی بهترین مسیر نیل به جامعه سالم راتوجه به مقوله پیشگیری دانست و تصریح کرد: با کنترل فشار و چربی خون‌، ورزش و اهمیت به تغذیه سالم از بروز بسیاری بیماری‌ها به راحتی می‌توان جلوگیری کرد.
به گفته مرادی، براساس سازمان جهانی بهداشت اگر ارگان‌های متولی سلامت مردم با بهترین شرایط و حداکثر ظرفیت موجود فعالیت نکنند تنها توان ارتقا ۲۵ درصد سطح سلامت جامعه را دارند و ۷۵ درصد باقی‌مانده وابسته به عوامل دیگر است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: در بحث سلامت و ارتقا شاخص‌های بهداشت و دستیابی به جامعه‌ای سالم و ایمن، نیازمند عزم همگانی‌، همگرایی و مشارکت مردم و حمایت تمامی مسؤولان و نهاد‌ها هستیم.
وی اضافه کرد: زلزله اخیر استان کرمانشاه تلنگری بود تا مجدداً به یاد آوریم آسیب‌پذیری ما در مقابل زلزله بالا است و در بحث عمرانی باید دو چندان توجه خود را به ایمن‌سازی سازه معطوف سازیم تا شاهد بیمارستان‌هایی چون بیمارستان تخریبی اسلام‌آباد غرب نباشیم.
مرادی گفت: همکاری بین بخشی‌، تعامل دو چندان و توجه به آموزش نقش مهمی در ساخت یک شهر ایمن دارد و بدون حضور فعال تک‌تک اعضای یک جامعه دستیابی به چنین هدفی محال است.
این مسؤول افزود: برخی سیاست‌ها و برنامه‌ها که در ارتقای سطح سلامت کشور مطرح می‌شوند بلند مدت بوده و شاید در نظر مردم گاهاً غیرممکن جلوه کنند، اما باید به خاطر داشت بسیاری از امور و اقدامات هستند که هر فرد جامعه از همین لحظه می‌تواند شروع کند و در کنار زندگی سالم‌، جامعی سالم بسازد.
وی اظهار داشت: اقداماتی چون پیشگیری از چاقی و تغییر فرهنگ غذایی و سبک زندگی‌، دوری از فست‌فود‌ها، کاهش مصرف نمک و شکر اقدامات ساده‌ای هستند که با رعایت آن شاهد تاثیرات بزرگ و بسزایی هستیم.
مرادی افزود: استفاده از تلفن همراه حین رانندگی‌، یا عدم توجه فردی به قوانین راهنمایی و رانندگی و بسیاری موارد دیگری که در جامعه روزانه شاهد آن هستیم با یک توجه و رعایت ساده می‌تواند از فجایع بزرگی به سادگی جلوگیری کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: بخش بهداشت و درمان بسیار گسترده است و بار سنگینی را به دوش می‌کشد و تلاش وزارت بهداشت توزیع عادلانه خدمات در گوشه‌گوشه کشور است.
مرادی یادآور شد: شهرستان سنقرو کلیایی در بحث کادر و نیروی متخصص در شرایط مطلوبی قرار دارد و خدماتی مناسبی به مردم منطقه ارائه می‌شود.