صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران

توجه به معیشت کشاورزان در حل بحران آب مغفول مانده است

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران گفت: در حل بحران آب باید مدیریت همه جانبه داشت، اگر معیشت کشاورزان در نظر گرفته نشود با مهاجرت روستائیان به شهر مواجه خواهیم بود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، ابوالفضل کرباسی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران در حاشیه نمایشگاه مطبوعات نیشابور در جمع خبرنگاران عنوان کرد: آب و خاک دو موضوع اساسی است که حیات طبیعت و انسان‌ها به آن بستگی دارد؛ مدتی است که بحث بحران آب مطرح شده ولی موضوع خاک مغفول مانده است.
وی ادامه داد: متولیان آب و وزارت نیرو باید از همان ابتدا که آب شروع به نشست و افت کرد، بحران اعلام می‌کردند؛ امروز باید چاره اندیشی کرد که چگونه می‌توان از این بحران عبور کرد؛ با پیگیری‌هایی که صورت گرفت دو شهرستان نیشابور و رفسنجان به عنوان پایلوت در حوزه آب انتخاب شدند.
کرباسی گفت: در سه سال گذشته همکاری و همراهی‌های خوبی صورت گرفت در سال‌های ۹۰ و ۹۱ امور آب شهرستان با همه تلاشی که برای کنترل چاه‌های کشاورزی داشته داشت در یک سال ۳۳ و در سال دیگر ۳۴ کنتور را توانستند بر چاه‌های کشاورزی نصب کنند ولی با همراهی و همکاری کشاورزان شهرستان در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ چاه کشاورزی را کنتور گذاشته‌ایم و در زمینه چاه‌های غیرمجاز نیز همکاری‌هایی صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: نیشابور بر اساس آمار اعلام شده به صورت میانگین ۱۰۸ سانتی متر در سال افت دشت را داشته است ولی آخرین اطلاعات اعلام شده حاکی از این است که این افت آب به ۳۴ سانتی متر رسیده و این همکاری کشاورزان را نشان می‌دهد.
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران گفت: البته این کاری که انجام شده نیازمند امکانات بیشتری است اینکه ما دبی چاه‌ها را کاهش دهیم و یا ساعت کارکرد آن را کم کنیم تولید دچار مشکل می‌شود و معیشت کشاورز به خطر افتاده و مهاجرت و حاشیه نشینی پیش می‌آید؛ این اتفاق نباید بیفتد که متاسفانه تا کنون شاهد آن بوده‌ایم و اگر این روند ادامه داشته باشد قطعاً مهاجرت بیشتر خواهد شد؛ راه حل نجات آب این نوع کنترل‌ها نیست.
وی افزود: در کنار این اقدامات ما نیازمند مهار سیلاب‌ها و همچنین نیازمند ایجاد آبخوان‌ها هستیم در نیشابور ۲۰ رودخانه دائم و حدود ۱۰۰ رودخانه غیر دائم داریم؛ بعضی از رودخانه‌های غیر دائم ما سیلاب‌های بسیار عظیمی دارند ما اگر در بستر این رودخانه‌ها آبخوان ایجاد کنیم که هزینه زیادی ندارد و با ۱۰ درصد هزینه یک سد می‌توان این آبخوان‌ها را احداث کرد و بهترین روش برای پیشگیری از تخریب‌ها و بحران‌ها ایجاد آبخوان است.
کرباسی با بیان اینکه قبل از وارد شدن خسارات باید به فکر پیشگیری بود، افزود: آبخوان داری و آبخیزداری از وظایف منابع طبیعی است.
وی تاکید کرد: دولت به تنهایی قادر به کنترل آب کشور نیست باید به تشکل‌ها بها داده و بپذیرند که حل مشکل با دست مردم امکان پذیر است ولی متاسفانه در بخش دولتی تمایل کمی دارند که مسئولیت‌های قابل واگذاری را به بخش خصوصی وتشکل ها و مردم بسپارند.
محمود دشتی عضو هیأت مدیره اتحادیه تعاونی‌های تولید در حوزه کشاورزی عنوان کرد: مدیران ما به حل مسائل جزیره‌ای نگاه می‌کنند، ما بدون اینکه قبلاً به زیرساخت‌ها فکر کرده باشیم با بحران فرونشست دشت‌ها مواجه شدیم و حاکمیت فقط به فکر این است که چه کنیم آب فرونشست نداشته باشد از این سو مهاجرت از روستا به شهر رو به افزایش است و باید برای کشاورزان خرده مالک برنامه داشت تا بتوان این موضوع را مدیریت کرد.
وی افزود: باید همه جانبه مدیریت کرد باید تصمیم‌گیری‌ها نیز همه جانبه باشد که از آن سو بحران حاشیه نشینی ایجاد نشود؛ باید در کنار حل مسئله بحران آب به فکر اقتصاد کشاورزی نیز بود.