صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در دانشگاه صنعتی شریف

پنل تخصصی بررسی ابعاد فنی فوران چاه 147 رگ سفید برگزار شد

دکتر عبدخدایی گفت: مهارگران چاه 147 نشان دادند که با کاربست دانش فنی و تجارب ارزنده مهندسان و متخصصان صنعت نفت کشور و اتکا به توانمندی های داخلی می توان به موفقیت بزرگ در مهار و کنترل فوران چاه های نفت و گاز که دانش تخصصی بالایی نیاز دارد، دست یافت.
به گزارش کسب و کار نیوز، همزمان با پنجم اسفند (روز مهندس) با حضور مهندس سپهر سپهری مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت ملی حفاری ایران و شماری از مدیران ارشد عملیاتی این شرکت و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، پنل تخصصی تحت عنوان «بررسی ابعاد فنی فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید» در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
در این پنل که از سوی شاخه دانشجویی انجمن بین المللی مهندسان نفت در آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه برگزار گردید شماری از اساتید و دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری حضور داشتند.
در آغاز کار این نشست تخصصی ضمن بزرگداشت روز مهندس، حاضران یاد و خاطره فرزاد ارزانی و محمد سلیمی دو تن از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران که در حادثه فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید در هفتم آبان ماه گذشته شهادت گونه جان باختند را گرامی داشتند.
رئیس دانشکده شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف به عنوان نخستین سخنران ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این پنل تخصصی از حماسه سازان عملیات مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید تقدیر کرد.
دکتر عبدخدایی گفت: مهارگران چاه ۱۴۷ نشان دادند که با کاربست دانش فنی و تجارب ارزنده مهندسان و متخصصان صنعت نفت کشور و اتکا به توانمندی‌های داخلی می‌توان به موفقیت بزرگ در مهار و کنترل فوران چاه‌های نفت و گاز که دانش تخصصی بالایی نیاز دارد، دست یافت.
وی با اشاره به زمینه‌های همکاری میان این دانشگاه و شرکت ملی حفاری ایران خواستار تقویت و توسعه همکاری‌ها در راستای ارتباط میان صنعت و دانشگاه شد.
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران به عنوان دومین سخنران ضمن تشریح اجمالی حادثه فوران و آتش سوزی چاه ۱۴۷ رگ سفید، یاد دو تن جان باختگان این حادثه را پاس داشت و روز مهندس را به مهندسان کشور به ویژه در صنعت نفت و حفاری تبریک گفت.
مهندس سپهری افزود: عملیات مهار فوران، کنترل و ایمن سازی این چاه در فاصله چند ساعت پس از حادثه با بسیج امکانات این شرکت و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و گسیل تیم‌های تخصصی، مهندسی، عملیاتی و پشتیبانی و برنامه ریزی و جدول زمان بندی با حضور مدیران عامل و ارشد دو شرکت و نظارت مقام عالی وزارت نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و معاون مدیرعامل شرکت نفت در امور تولید کلید خورد.
وی اظهار کرد: همزمان با ایجاد زیر ساخت‌ها و شروع پاک سازی محوطه، موضوع بستن چاه (کشتن) از سطح موسوم به (TOP KILL) و مهار چاه از عمق (BOTTOM KILL) در دستور کار قرار گرفت و اجرایی گردید .
سپهری ادامه داد: دست اندرکاران مهار و کنترل این چاه با بکارگیری روش‌های پیچیده مهندسی و تکیه علم و عمل و بهره گیری از تجارب ارزشمند در مدت ۵۸ روز با دستیابی به رکوردهای قابل توجه در ارتباط با ایجاد زیرساخت‌ها، محل نصب دستگاه حفاری، برپایی دکل و عملیات حفاری موفق شدند این چاه را مهار و ایمن سازی نمایند.
مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت ملی حفاری ایران گفت: همیاری و همکاری مدیران و متخصصان و نیروهای حاضر در این عملیات مثال زدنی و نقش تاثیر گذاری در تحقق این مهم داشت که تحسین برانگیر بود خاصه اینکه این عملیات با وجود دشواری و شرایط و رفتار چاه به طور کامل براساس اصول و استانداردهای ایمنی اجرا و به نتیجه رسید.
وی با بیان اینکه مهار و کنترل فوران چاه‌ها دارای تخصص و دانش تخصصی خاصی است، افزود: شرکت ملی حفاری ایران با برخورداری از متخصصان مجرب و همکاری با مراکز علمی تخصصی بین المللی هم اکنون سازمان منتخب بین المللی کنترل فوران چاه‌های نفت و گاز (IWCF) در منطقه است که امکانات ارائه و برگزاری دوره‌های آموزشی را برای متخصصان صنعت نفت و حفاری دارا می‌باشد .
سپهری با تاکید بر لزوم روز آمدی آموزش‌ها و استمرار آن، اظهار کرد: مرکز آموزش و تجهیز نیروی انسانی این شرکت و مرکز آموزش علمی کاربردی حفاری نقش مؤثری در تربیت نیروهای متخصص در مباحث تخصصی مرتبط با صنعت حفاری ایفا می‌کند.
در این پنل تخصصی مهندس چراغی رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی حفاری، مهندس محمدی رئیس عملیات مخازن، مهندس لرکی و مهندس بابا احمدی رئیس کنترل فوران معاونت حفاری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز درباره ویژگی‌های میدان نفتی رگ سفید و پرفشاری گاز این مخزن پس از میدان پازنان در این منطقه، چهار مورد فوران در این منطقه از بدو بهره برداری میدان و نحوه مهار آنها توضیحاتی ارائه دادند.
در ادامه این نشست به پرسش‌های مطرح شده از سوی حاضران پیرامون آموزش‌های ایمنی ،بهره وری و انگیزش کارکنان ؛دوره‌های پیشرفته کنترل فوران IWCF ،صحت عملکرد تجهیزات و ماشین الات، تست‌های دوره‌ای و ... پاسخ داده شد و در پایان با حضور دکتر حسینی معاون فرهنگی ، دکتر قطبی مشاور و قائم مقام رئیس و دکتر جمشیدی مدیر گروه مهندسی نفت دانشگاه صنعتی شریف با اهداء لوح از مهندس سپهری، مهندس مکوندی، مهندس بابا احمدی، مهندس محمدی و مهندس چراغی تقدیر به عمل آمد .
همچنین ضمن اهدای دو تندیس به شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، به رسم یادبود دو لوح تقدیر جهت اهداء به خانواده‌های ارزانی و سلیمی اختصاص یافت.
‌‌‌