چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران خبر داد

تشریح ظرفیت‌های ‌سرمایه‌گذاری ایران در کنفرانس جهانی نفت 2018

کنفرانس جهانی نفت 2018 با حضور هیاتی از فعالان بخش خصوصی از ایران در لندن برگزار شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق تهران، کنفرانس جهانی نفت ۲۰۱۸ با حضور هیأتی از فعالان بخش خصوصی از ایران در لندن برگزار شد.
رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران با اعلام این خبر گفت: درکنفرانس جهانی نفت که از ۲۰ تا ۲۲ فوریه برپا بود ،۷۰۰ شرکت بین‌المللی نفتی از سراسر جهان حضور یافتند که نمایندگان ایران نیز در این کنفرانس به معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنایع نفت و گاز کشور پرداختند.
او گفت: از ایران نمایندگانی از حوزه نفت، شرکت‌های E&P اکتشاف و تولید و نیز صنایع پایین‌دستی در این کنفرانس بین‌المللی حضور داشتند. هیأت ایرانی در یک پانل اختصاصی، توانمندی‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تولید کشور را تشریح کرد. حال آنکه، اختصاص یک پنل تخصصی برای ایران در روز نخست همایش، حاصل تعامل سازنده اتاق بازرگانی تهران و فدراسیون صنعت نفت ایران با مؤسسه انرژی لندن بود. در پایان پنل ایران نیز کنفرانسی مطبوعاتی برگزار شد که مورد استقبال نشریات و نمایندگان خبرگزاری‌های بین‌المللی قرار گرفت.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران با اشاره به آنچه در این نشست خبری مطرح شده است، گفت: در این نشست از کلیه شرکت‌های بین المللی در حوزه انرژی دعوت کردیم که با حضور در پارلمان بخش خصوصی ایران از ظرفیت‌های موجود در صنعت نفت و گاز ایران آگاه شده و زمینه‌های موجود برای همکاری و مشارکت را بررسی کنند.
پدیدار در بخش دیگری از سخنانش، به ثبت کمیسیون انرژی اتاق تهران و فدراسیون صنعت نفت در کنفرانس مذکور اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب، کمیسیون انرژی اتاق تهران و فدراسیون صنعت نفت ایران با همکاری مؤسسه انرژی لندن ثبت شده و مورد حمایت همه‌جانبه قرار گرفت.
وی در ادامه به سخنرانی برخی از مقامات نفت و انرژی سایر کشورها و مدیران شرکت‌های مطرح بین‌المللی اشاره کرد که عمدتاً پیرامون تداوم رشد تقاضای نفت تا سال ۲۰۴۰ میلادی و تعامل صنعت نفت و گاز در جهان آینده بوده است.
به گفته عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران، معاون وزیر انرژی آمریکا در این کنفرانس تاکید کرد که ایالات متحده در دهه آینده صادرکننده کامل انرژی در جهان خواهد بود. وی همچنین تصریح کرده ات که بخش انرژی آمریکا در طول چهار دهه گذشته، تحول عظیمی یافته است به طوری که این تغییرات حاصل نوآوری بوده است و نه مقررات.
معاون وزیر انرژی آمریکا در عین حال خاطرنشان کرده است که این کشور تا سال ۲۰۲۰ ظرفیت صادرات ۱۰ میلیارد فوت مکعب ال‌ان‌جی (LNG) در روز را خواهد داشت و تقاضای خرید برای این محصول در جهان، روز به روز در حال افزایش است.
همچنین وزیر نفت امارات که ریاست دوره‌ای اوپک را نیز برعهده دارد، در سخنانی اظهار امیدواری کرده است که همکاری میان کشورهای اوپک و غیر اوپک ادامه یابد.
سهیل المزروعی در کنفرانس جهانی نفت ۲۰۱۸، گفته است که کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیر اوپک، در حال تهیه پیش‌نویس اساسنامه گروه جدیدی هستند تا همکاری این کشورها در زمینه سقف تولید نفت را دائمی کند. آن‌طور که وی اعلام کرده است، ممکن است تهیه این منشور تا پایان سال ۲۰۱۸ به طور بیانجامد.
المزروعی همچنین در این کنفرانس قیمت نفت خام برنت در ۱۲ ماه آینده را رقمی بین ۶۰ تا ۶۹ دلار به ازای هر بشکه پیش‌بینی کرده و خواستار سرمایه‌گذاری ۱۰ تریلیون دلاری در صنعت نفت تا سال ۲۰۴۰ برای پاسخ به تقاضای جهانی شد.
مدیرعامل کمپانی بی پی (BP) نیز در این کنفرانس با بیان اینکه صنعت نفت از کمبود به فراوانی در حال حرکت است، گفت: این بدان معنی نیست که نفت و گاز بیشتری وجود دارد بلکه تولیدکنندگان توانسته‌اند به مراتب بهتر عمل کنند.
باب دادلی، چشم‌انداز جدید انرژی جهان را هزینه‌های پایین‌تر، انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتر و انرژی بیشتر عنوان کرد و گفت: روندهای فعلی در بازار انرژی جهان، تا سال ۲۰۴۰ ادامه پیدا خواهد کرد و ما پیش‌بینی می‌کنیم سوخت‌های غیرفسیلی یک چهارم انرژی دنیا را تشکیل دهند.
به گفته مدیرعامل BP، طی سال‌های آتی گاز تا ۳ برابر سریع‌تر از نفت در جهان رشد خواهد کرد. وی همچنین چالش‌های مهم صنعت نفت را رقابت در زمان فراوانی نفت و گذار و انتقال به آینده‌ای با کربن کم دانسته است.
رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران در ادامه به سخنان مدیر بخش بالادستی شرکت نفتی شل، اشاره کرد و گفت: اندی براون در این کنفرانس با تاکید بر اینکه صنعت نفت جهان به پذیرش انرژی‌های جدید که در کسب‌و‌کار نفت و گاز تعریف شده است، نیاز دارد تصریح کرد که صنعت نفت جهان باید کاهش هزینه‌های خود را حتی با افزایش قیمت نفت ادامه دهد.
همچنین مدیر بخش اکتشاف و تولید شرکت توتال در این کنفرانس تاکید کرد که این شرکت، ۱۰ درصد از بودجه تحقیقاتی خود را برای کاهش کربن هزینه می‌کند.