کسبوکارهای اینترنتی یا به اصطلاح کسبوکارهای مجازی امروزه به ابزاری برای کنترل تورم و رشد اقتصادی در جهان تبدیل شدهاند.
سرمقاله
کسبوکارهای اینترنتی یا به اصطلاح کسبوکارهای مجازی امروزه به ابزاری برای کنترل تورم و رشد اقتصادی در جهان تبدیل شدهاند. البته این موضوع زمانی صدق میکند که زیرساختها و حمایتهای لازم در اختیار این مدل از کسبوکارها قرار گرفته باشد. همزمان با تمام دنیا در ایران نیز کسبوکارهای مجازی راهاندازی شدهاند و جای امیدواری وجود دارد که در صورت اجرای سیاستهای مناسب بتوانند به شرایط پایداری برسند.بهطور کلی اگر دولت در اندیشه اشتغالزایی و رسیدن به رشد اقتصادی پایدار باشد ضرورت دارد برای این فعالیتها قوانین مناسب و ثابت و همچنین اعتبار برای فعالیت در نظر بگیرد تا از این طریق بتواند اشتغالزایی ایجاد کند. متأسفانه در کشور ما هنوز این اعتباربخشی و ثبت قوانین به مرحلهای نرسیده است که این مدل کسبوکارها و حامیان سرمایهگذاری در این زمینه با خیال راحت و احساس امنیت بخواهند فعالیت داشته باشند. برخی از این کسبوکارها با مشاهده این وضعیت و عدم وجود حامی و ساختارهای مناسب تصمیم میگیرند ادامه ندهند، بنابراین ثبات ضامن حفظ سرمایهها و افزایش سرمایهگذاری است. البته وجود ریسک در هر کسبوکاری اجتنابناپذیر است و در هر فعالیتی باید زمینه پذیرش آن وجود داشته باشد، اما در مورد این مدل فعالیتها به دلیل تازهکار بودن تا جا افتادن کامل آنها زمان لازم است. بهطور کلی ثبات در تصمیمگیری و اعتباربخشی، سیاستگذاری و قانون گذاریها عمدهترین چالش پیشروی کسبوکارهای دیجیتال در ایران است. عدم ثبات در تصمیمگیری به افزایش ریسک منجر میشود. از سوی دیگر نبود آگاهی و تخصص لازم برای فعالیت در این فضا گاهی اوقات به شکست یا سودجوییهایی منجر میشود. احساسی رفتار کردن در فضای کسبوکار دیجیتال هم نوعی از آسیب است که افراد پیش از ورود باید از آن دوری کنند.