صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

زیان تولیدکنندگان تجهیزات نفتی از نوسانات ارزی

صنعت مادر کشور برای سرپا ماندن باید به تجهیزات ساخت داخل متکی باشد یا به تجهیزات وارداتی؟ این سوالی است که در ظاهر پاسخ آن ساده می‌نماید، ولی در عمل ضعف فناوری داخلی و برنامه‌ریزی‌های نادرست مسئولان که موجب بی ‌حامی ماندن تولیدکنندگان داخلی می‌شود...
مجتبی کاوه
صنعت مادر کشور برای سرپا ماندن باید به تجهیزات ساخت داخل متکی باشد یا به تجهیزات وارداتی؟ این سوالی است که در ظاهر پاسخ آن ساده می‌نماید، ولی در عمل ضعف فناوری داخلی و برنامه‌ریزی‌های نادرست مسئولان که موجب بی حامی ماندن تولیدکنندگان داخلی می‌شود در کنار سودجویی واردکنندگان، موجب می‌شود تولیدکننده داخلی با وجود تصریح قانون، در برخی موارد گود رقابت را به خارجی‌ها واگذار کند.
‌‌‌‌به گزارش کسب و کار نیوز، اخیراً علاوه بر مشکلات مذکور، مشکل دیگری هم بر سر سازندگان تجهیزات نفتی آوار شده است؛ نوسانات ارزی. دولت بعد از مدت‌ها تعلل سعی در بازگرداندن آرامش به بازار ارز دارد، ولی سازندگان تجهیزات نفتی می‌گویند جهش ارزی برای قراردادهای آنها زیانبار خواهد بود.
مشکلات مزمن تولیدکنندگان تجهیزات صنعت نفت
یک تولیدکننده تجهیزات صنعت نفت درباره مشکلات تولیدکنندگان به «کسب‌وکار» گفت: این مشکلات مزمن بارها ذکر شده و همه با آنها آشنا هستند؛ بحث‌هایی از قبیل قانون تأمین اجتماعی و قانون کار و قوانین یک‌طرفه‌ای که سال‌هاست اصلاح نشده‌اند، مشکل تولیدکنندگان هستند. همچنین قوانین مالیاتی و قوانین شهرداری‌ها که عمدتاً حمایت‌های لازم را از بخش تولید به ویژه تولید صنعتی ندارند نیز جزو مشکلات تولید به شمار می‌روند. موضوع تنخواه‌گردان یا همان سرمایه در گردش و نقدینگی و کمبود منابع مالی هم از دیگر مشکلات ماست. سعید ایزدپناه افزود: مشکل دیگر موضوع قراردادهاست که یک‌طرفه بعضاً از سوی کارفرمایان بسته می‌شود و ما بعد از اجرای عملیات تولیدی، باید ماه‌ها منتظر دریافت وجوه صورت‌حساب‌ها باشیم. طبعاً وقتی صورت‌حساب‌های ما به‌موقع پرداخت نمی‌شود مشکلاتی در زمینه نقدینگی برای ما ایجاد می‌کند و بانک‌ها هم عمدتاً با توجه به بهره‌های سنگینی که از ما می‌خواهند، نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای جبران تنخواه‌گردان (سرمایه در گردش) برای ما باشند. وی افزود: مساله بعدی، قانون مالیات بر ارزش افزوده است که همه را در بخش تولید و تجارت یکسان می‌بیند، در صورتی که در بخش تجارت، فروشنده کالا را می‌فروشد و بلافاصله ارزش افزوده را از مشتری می‌گیرد و سه ماه یا دو ماه بعد این سهم را به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌کند، ولی ما عکس این وضعیت را داریم، یعنی ما که تولیدکننده هستیم صورت‌حسابی که صادر می‌کنیم ظرف یکی دو ماه ارزش افزوده‌اش را به سازمان امور مالیاتی می‌دهیم، ولی ارزش افزوده شش- هفت ماه بعد به ما پرداخت می‌شود. به همین دلیل همیشه در مضیقه هستیم و همیشه بخشی از سرمایه ما به صورت ارزش افزوده در اختیار سازمان امور مالیاتی و دارایی قرار دارد.
نوسانات ارزی در قراردادها لحاظ نمی‌شود
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان تجهیزات نفتی با تمام این مشکلات سهم خود را در اقتصاد ملی به خوبی ایفا می‌کنند خواستار حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی شد و افزود: در روزهای اخیر شاهد نوسانات نرخ ارز در بازار هستیم و اگر ما کماکان برای تجهیزاتی که توسط تولیدکنندگان داخلی، بومی‌سازی شده است وابسته به خارج بودیم، خرید این قطعات در بازارهای بین‌المللی با این نوسانات نرخ ارز کمرشکن بود، ولی ما این قطعات را داخلی‌سازی کرده‌ایم و به شکل ریالی با دولت قرارداد داریم و قراردادمان هم مربوط به سابق است، یعنی چه دلار بالا برود و چه پایین بیاید قیمت ریالی ما ثابت است و دولت متضرر نمی‌شود. این امتیاز بزرگی است که تولید داخلی و حمایت از صنایع داخلی می‌تواند برای بخش دولتی و مصرف‌کننده این قطعات داشته باشد، اما متأسفانه این مزیت به هیچ‌وجه دیده نمی‌شود و بعضاً با وجود تولید داخلی، جنس خارجی با قیمت بالاتر به کشور وارد می‌شود. وی در پایان با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز قیمت تمام‌شده برخی ملزومات و مواد اولیه ما مثل قلع را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: اینگونه نوسانات تا درصد محدودی شامل تعدیل‌هایی که در قرارداد با کارفرما داریم، می‌شود، ولی اگر نرخ ارز بیش از آن درصد گران شود از سوی کارفرما پذیرفته نمی‌شود و خسارت و زیان سنگینی به ما وارد می‌شود. به همین دلیل با نگرانی شاهد نوسان بازار ارز هستیم و امیدواریم دولت هرچه زودتر آرامش را به این بازار برگرداند.