صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

همایش حمایت از کودکان بدسرپرست در اتاق تهران برگزار شد

گلریزان بخش‌خصوصی برای ساخت مرکز حمایت از کودکان بدسرپرست

همایش «حمایت از کودکان بدسرپرست» در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد. متولی برپایی این گردهمایی که در آن جمع زیادی از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران، فعالان اقتصادی و خیرین و نیکوکاران بخش خصوصی حضور داشتند، موسسه نیکوکاری مهرآفرین بود. این مراسم با حمایت اتاق تهران که یکی از نهادهای پیشرو در امر مسئولیت‌های اجتماعی است، برگزار شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق تهران، همایش «حمایت از کودکان بدسرپرست» در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد. متولی برپایی این گردهمایی که در آن جمع زیادی از اعضای هیأت نمایندگان اتاق تهران، فعالان اقتصادی و خیرین و نیکوکاران بخش‎خصوصی حضور داشتند، مؤسسه نیکوکاری مهرآفرین بود. این مراسم با حمایت اتاق تهران که یکی از نهادهای پیشرو در امر مسئولیت‌های اجتماعی است، برگزار شد.
در این همایش، مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران، علا میرمحمدصادقی نایب‌رئیس اتاق تهران، بهمن عشقی دبیرکل اتاق تهران، فاطمه دانشور عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران و تعدادی دیگر از اعضای هیأت نمایندگان این اتاق، به همراه خانواده مؤسسه مهرآفرین و برخی کودکان بی‌سرپرست تحت پوشش این مؤسسه حضور داشتند.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، بنیانگذار و مدیر مؤسسه نیکوکاری مهرآفرین، فاطمه دانشور عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران است که طی این همایش خیرخواهانه، تلاش کرد به همراه دیگر نیکوکاران بخش‌خصوصی توجهات را به سمت وضعیت ناگوار کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست در جامعه امروز ایران جلب کند و طرح و ایده این مؤسسه برای احداث نخستین مهدکودک شبانه‌روزی برای کودکان بدسرپرست در ایران را با خیرین بخش‌خصوصی در میان بگذارد.
به گفته فاطمه دانشور، مجوز احداث این مهدکودک ویژه کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست چندی پیش از طرف سازمان بهزیستی کشور صادر و هزینه ساخت آن نیز ۱۰ میلیارد ریال برآورده شده است. عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران در سخنانی، وضعیت کودکان بی‌سرپرست و سوءاستفاده‌های مختلف از آنان را یکی از جدی‌ترین آسیب‌های اجتماعی در تهران و سایر شهر و کلانشهرهای کشور عنوان کرد و گفت: به دلیل نبود قانون مصوب برای حمایت از کودکان بدسرپرست در کشور، تلاش نهادهای نیکوکارانه برای حمایت از آنان نیز راه به جایی نبرده است.
وی به آخرین آمار مادران و کودکان دچار اعتیاد تحت حمایت مؤسسه خیریه مهرآفرین در استان تهران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۷۶۵ مادر معتاد تحت پوشش حمایتی این مؤسسه هستند که از این تعداد، ۵۰۵ نفر دارای شناسنامه و ۲۶۰ نفر فاقد شناسنامه هستند.
به گفته وی، از این تعداد ۷۳۷ مادر معتاد تحت حمایت مؤسسه مهرآفرین تابعیت ایرانی و ۲۸ نفر نیز تابعین افغان دارند.
فاطمه دانشور در ادامه به هویت کودکان این تعداد از مادران معتاد نیز اشاره کرد و افزود: تعداد فرزندان این مادران نیز ۱۶۲۵ نفر است که از این تعداد، ۶۸۹ کودک فاقد شناسنامه هستند.
وی خدمات مؤسسه خیریه مهرآفرین را شامل مددکاری، آموزش، بهداشت و درمان، کارآفرینی و کاهش آسیب، عنوان کرد و گفت: فروش کودکان بدسرپرست در ایران، بسیار نگران‌کننده است به طوری که مادران و پدران بی‌خانمان و معتاد این کودکان در ازای دریافت مبالغ ناچیز ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان فرزندان خود را به افراد بی‌خانمان دیگر برای سوءاستفاده ابزاری از آنان، به فروش می‌رسانند.
مدیر مؤسسه خیریه مهرآفرین سپس با اشاره به اینکه تلاش این مؤسسه، در اختیارگیری کودکان بدسرپرست و جلوگیری از معضل خرید و فروش آنان و بروز آسیب‌های متعدد اجتماعی برای این قشر از جامعه است، گفت: برای جلوگیری از تشدید آسیب‌های بیشتر، باید قانون حمایت از کودکان بدسرپرست در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد که متأسفانه به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته طی چند سال اخیر، این اتفاق رخ نداده است.
تلاش اتاق تهران برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور
رئیس اتاق تهران نیز در این مراسم، یکی از وظایف اتاق‌های بازرگانی در کشور را تقویت تعهدها به اجرای مسؤلیت اجتماعی عنوان کرد و گفت: این مهم در دوره هشتم هیأت نمایندگان اتاق تهران، به طور جدی در دستورکار قرار گرفته و تاکنون نیز اقدامات و خدمات مناسبی در این زمینه از طرف اتاق تهران به اجرا گذاشته شده است.
مسعود خوانساری به واگذاری دوباره مدیریت و هدایت بیمارستان بازرگانان در پایتخت پس از چندین دهه به اتاق تهران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر، مراحل بازسازی و نوسازی تجهیزات این بیمارستان در حال انجام است و قصد داریم از طریق این مرکز درمانی، علاوه بر ارائه خدمات درمانی به اعضای اتاق تهران، نیازمندان و افراد ناتوان را نیز تحت پوشش قرار دهیم.
وی همچنین به تعهد اتاق بازرگانی تهران به مقوله مدرسه‌سازی و احداث ۱۴۰ کلاس درس در استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: از جمله مواردی که متأسفانه کمتر به آن توجه شده، وضعیت کودکان بدسرپرست و کودکان کار است که در این زمینه نیز اتاق تهران در تلاش است تا با حمایت‌های خیرخواهانه بخش‌خصوصی، آسیب‌های این بخش در کشور را به حداقل برساند.
در امور اجتماعی، بخش‌خصوصی از دولت پیشی گرفته است
نایب‌رئیس اتاق تهران نیز در سخنانی با بیان اینکه بخش خصوصی نشان داده است که در حوزه مسولیت‌های اجتماعی، فراتر از دولت‌ها گام برمی‌دارد، گفت: در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی، همواره یکی از خواسته‌های به‌حق و قانونی بخش خصوصی و اتاق بازرگانی این بوده است که امور اقتصادی باید به اهل آن یعنی بخش خصوصی و صاحبان کسب‌و‌کار سپرده شود، و این در حالی است که بخش خصوصی نشان داده است که در حوزه امور اجتماعی نیز به مراتب بهتر از دولت‌ها توان اجرای درست آن را دارد.
علا میرمحمدصادقی با یادآوری ملاقات جمعی از مسئولان اتاق بازرگانی با حضرت امام خمینی (ره) در ابتدای انقلاب اسلامی، گفت: در آن دیدار، ایشان به صراحت خطاب به دولت موقت اعلام کردند که دولت در اموری که مردم و بخش خصوصی می‌توانند انجام دهند، حق ورود ندارد و این گفته امام همواره باید ملاک عمل دولت‌ها قرار گیرد.
در پایان این همایش، با کمک‌های نقدی فعالان اقتصادی بخش عمده‌ای از هزینه ساخت مهدکودک ویژه کودکان بدسرپرست که قرار است در تهران و در محله هرندی احداث شود، تأمین شد.