صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سفیر ایران در ونزوئلا

برجام الگوی خوبی از اثرگذاری و تقویت ضریب امنیتی منطقه و جهان است

سفیر ایران در ونزوئلا، برجام را یک قرارداد تاریخی و تاثیرگذار دانست و گفت: برجام الگوی خوبی از اثرگذاری و تقویت ضریب امنیتی منطقه و جهان است.
سفیر ایران در ونزوئلا، برجام را یک قرارداد تاریخی و تأثیرگذار دانست و گفت: برجام الگوی خوبی از اثرگذاری و تقویت ضریب امنیتی منطقه و جهان است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از سفارت ایران در ونزوئلا، مصطفی اعلایی در گفت وگویی با برنامه Brújula Internacional شبکه تلویزیونی گلبویزیون در مورد برجام گفت: برجام یک قرارداد تاریخی و تأثیرگذار بین چند کشور مهم جهان بود که با موفقیت به پایان رسید.
اعلایی با اشاره به اینکه برجام دو پیام جهانی بسیار مهم داشت، پیام نخست آن را توفیق و تقویت دیپلماسی چندجانبه به صورت برد-برد که می‌تواند الگوی دیپلماسی غیرهسته ای از جمله برای حل مشکلات خاورمیانه و ایجاد ثبات، باشد دانست.
وی در مورد دومین پیام برجام افزود: برجام الگوی خوبی از اثرگذاری و تقویت ضریب امنیتی منطقه و جهان است.
سفیر ایران در ونزوئلا ادامه داد: همه طرف‌ها باید به اجرای برجام پایبند باشند، متاسفانه ترامپ مخالف آن است و قصد جدایی از آن را دارد، اروپا هم اعلام کرده به خاطر امنیت خود و جهان هرگز مخالفتی با برجام نخواهد داشت، اتحادیه اروپا مخالف موضع آمریکا در این زمینه است.
اعلایی گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون با گزارش‌های پی در پی پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است.
**سیاست ایران در قبال اتحادیه اروپا کاملاً تعامل گرایانه است
وی در بخشی از این گفت وگو درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: سیاست‌های ایران در قبال اتحادیه اروپا کاملاً تعامل گرایانه است و در حال گسترش مناسبات اقتصادی و سیاسی با اعضای آن هستیم.
اعلایی افزود: ما آماده همکاری با همه طرف‌ها برای ثبات و پایداری سیاسی هستیم، در این راستا ایران سعی کرده است تا روابط خوبی با اتحادیه اروپا داشته باشد.
سفیر ایران در ونزوئلا گفت: آمریکای لاتین یکی از اهداف ماست و در چارچوب همکاری‌های جنوب-جنوب روابط خوبی با کشورهای این منطقه داریم و در حال توسعه این مناسبات از جمله با ونزوئلا هستیم، ما در اکثر کشورهای آمریکای لاتین سفارت داریم.
وی ادامه داد: بسیاری در آمریکای لاتین تصور می‌کنند ایران در زمینه تاریخی به اعراب وابستگی دارد، اما این طور نیست، ایران تمدن هفت هزار ساله مستقلی برای خود دارد.
سفیر ایران در ونزوئلا گفت: زبان فارسی کهن‌ترین زبان مدرن امروزی است، ازسوی دیگر، فرهنگ اسلامی نیز در ایران بسیار غنی است، ما معتقد به اتحادفرقه های مختلف اسلامی ازجمله شیعه وسنی هستیم و هر ساله اجلاس وحدت اسلامی برگزار می‌کنیم.
**ایران و کاراکاس ارتباطات زیادی خصوصاً در زمینه اقتصادی دارند
سفیر ایران در ونزوئلا در مورد مناسبات و روابط ایران با ونزوئلا گفت: روابط ایران با ونزوئلا در اوایل نیمه دوم قرن بیستم آغاز شد، اکنون این مناسبات به ویژه از نظر اقتصادی در سطح بسیار خوبی است.
اعلایی افزود: ایران پروژه‌های موفقی در زمینه‌های صنعتی، کشاورزی، بهداشتی، علمی، مواد غذایی و مسکن در ونزوئلا به اجرا در آورده و ونزوئلا بانک توسعه ایران و ونزوئلا را در تهران دایر کرده است.
وی با بیان اینکه ایران آماده گسترش روابط در همه زمینه‌ها است، بیان کرد: برای تقویت ارتباطات فرهنگی گام‌های ویژه ای برداشته‌ایم، در این راستا به ابتکار سفارت کلاس‌های آموزش زبان فارسی در مدرسه ایرانی دایر شدو با توفیق در برگزاری اولین دوره، سطح دوم را نیز آغاز کرده‌ایم.
وی ادامه داد: زبان آموزان در گروه‌های فرهنگی مختلف دسته بندی شده‌اند و فعال هستند. وبسایتی در این رابطه طراحی شده که علاقمندان برای کسب اطلاع و ثبت نام می‌توانند به آن مراجعه کنند.
**ایران نقش ایجادکننده ثبات و پایداری سیاسی در منطقه را ایفا می‌کند
سفیر ایران در ونزوئلا در بخشی از این گفت وگوی تلویزیونی درباره انقلاب و نقش ایران در منطقه گفت: انقلاب ایران در منطقه و جهان تأثیرگذار بود و مهم‌ترین وجه آن تغییر یک رژیم وابسته بود.
وی افزود: پس از انقلاب اسلامی، ایران در مسیر دمکراسی قرار گرفت و در ۴۰ سال گذشته حدود چهل انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و... در کشورمان برگزار شده است.
سفیر ایران در ونزوئلا اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نقش زنان و اقلیت‌ها در اقتصاد و سیاست افزایش یافت و اکنون ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان است.
اعلایی افزود: از زمان پیروزی انقلاب تاکنون وابستگی ما به صادرات نفت گام به گام کم و بخش خصوصی شکوفا شده است، اکنون با رشد سرمایه گذاری‌های خارجی در کشور تنها ۳۰ درصد درآمدهای ارزی کشور از صادرات نفت تامین می‌شود.
وی اظهار کرد: ایران در منطقه‌ای واقع شده که این منطقه به دلایل مختلف از جمله اشغالگری رژیم صهیونیستی علیه کشورهای منطقه ازجمله فلسطین، اوضاع سوریه، تروریسم القاعده و داعش، تهدیدات امنیتی خارجی، جنگ یمن، وضعیت لیبی و... دچار بی ثباتی و بحران است.
وی گفت: ایران همواره تلاش کرده تا نقش ایجادکننده ثبات و پایداری سیاسی را در منطقه داشته باشد، تلاش‌های ایران نقش بسیار مهمی در شکست دادن القاعده و داعش در سوریه و عراق بازی کرد اما متاسفانه آمریکا ادعا می‌کند داعش را شکست داده است.
اعلایی با بیان اینکه ایران پیشنهادات مختلفی در رابطه با ثبات منطقه دارد، از جمله این پیشنهادات را ایجاد مجمع گفتگو برای صلح در خلیج فارس، ایجاد چارچوب‌های گفتگوهای سوری-سوری در سوریه و در میان گروه‌های مختلف یمن دانست که نقش ایران برای ثبات در منطقه را نشان می‌دهد.