چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

کامران ندری، کارشناس ارشد بانکی

تبعات نوسانات ارزی

در روزهایی که شاهد التهاب و نوسانات در بازار ارز هستیم، شاید شفاف‌سازی و برخورد شفاف دولت با مردم بتواند این مشکلات را کاهش دهد.
سرمقاله
در روزهایی که شاهد التهاب و نوسانات در بازار ارز هستیم، شاید شفاف‌سازی و برخورد شفاف دولت با مردم بتواند این مشکلات را کاهش دهد.
درباره سناریوهایی که برای افزایش نرخ ارز وجود دارد یکی این موضوع است که گفته شد دولت در پی تعدیل نرخ ارز است تا تورم ۵ سال گذشته را به نوعی از بین ببرد. این موضوع باعث شد تا تقاضا برای خرید دلار طی روزهای گذشته افزایش پیدا کند. این در حالیست که تا زمانی که نشانه‌هایی در اقتصاد ایران مبنی بر بهبود اوضاع دیده نشود رشد تقاضا برای ارز ادامه خواهد داشت و با توجه به نقدینگی بالایی که در کشور وجود دارد، سیاست‌های بانک مرکزی نیز نمی‌تواند تأثیر زیادی در بازار داشته باشد. از دست دادن ذخایر ارزی، افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی، افزایش تورم و رشد نرخ سود تسهیلات بانکی تنها بخشی از تبعات افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی است. در زمانی که نرخ ارز رشد کرد بخشی از ذخایر ارزی توسط بانک مرکزی به بازار برای آرام‌سازی تزریق شد، اما نتیجه مطلوبی برجای نگذاشت.
از سوی دیگر، خبرهای منفی و سوءمدیریت‌ها می‌تواند در بازار تأثیر فراوانی داشته باشد. در پاییز امسال بودجه به مجلس ارائه شد که حاوی پیام‌هایی بود. بودجه و تغییراتی که در این لایحه برای سال آینده در نظر گرفته می‌شود، یکی از دلایل کاهش یا افزایش نرخ دلار است. در کنار اوضاع داخلی نباید از تهدیدهای کشور آمریکا و رئیس‌جمهوری آن کشور چشم‌پوشی کنیم. مجموع شرایط داخلی و تهدیدهای خارجی یک تصویر مبهم در ذهن مردم ایجاد کرده که هم باعث افزایش نرخ ارز شده و هم پیش‌بینی کاهش یا افزایش آن در روزهای آینده را سخت کرده است.