صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در نخستین روز کاری هفته رقم خورد

افزایش بیش از 60 درصدی حجم و ارزش معاملات فرابورس ایران

معاملات فرابورس ایران در بیست و هشتیمن روز از بهمن‌ماه 96 در حالی پایان یافت که به ترتیب حجم و ارزش خرید و فروش سهام و انواع اوراق در مجموع بازارها با رشد 69 و 73 درصدی روبه‌رو شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرابورس، معاملات فرابورس ایران در بیست و هشتیمن روز از بهمن‌ماه ۹۶ در حالی پایان یافت که به ترتیب حجم و ارزش خرید و فروش سهام و انواع اوراق در مجموع بازارها با رشد ۶۹ و ۷۳ درصدی روبه‌رو شد.
امروز در مجموع بازارهای فرابورسی شاهد جابه جایی ۶۵۰ میلیون ورقه به ارزش بیش از ۳ هزار و ۲۹۱ میلیارد ریال بودیم که نسبت به آمار معاملات در آخرین روز هفته قبل از افزایش ۶۹ و ۷۳ درصدی حجم و ارزش دادوستدها حکایت داشت.
روز جاری ۶۵ درصد از حجم و ۲۴ درصد از ارزش کل معاملات فرابورس ایران به خرید و فروش سهام در مجموع دو بازار اول و دوم اختصاص داشت که از این رقم نماد «ذوب» با معاملاتی در حجم ۲۶۳ میلیون و ۷۳۰ هزار سهم به ارزش ۲۳۵ میلیارد ریال صدرنشین شد و بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار گرفت.
نماد ذوب‌آهن همچنین پربازدیدترین نماد معاملاتی امروز شناخته شد که بیشترین تأثیر مثبت را تا سطح حداکثر ۲ واحد بر شاخص کل فرابورس گذاشت. «ذوب» در عین حال سومین نمادی بود که با بیشترین درصد رشد قیمت روبه‌رو شد.
در پایان معاملات امروز بازار فرابورس شاخص کل افت ۶ واحدی را تجربه کرد که عمده تأثیر منفی بر این نماگر از جانب نمادهای مارون، زاگرس و سرچشمه تا سطح حداکثر ۷ واحد رقم خورد. در مقابل تأثیر مثبت بر آیفکس از جانب نمادهای ذوب، دماوند، هرمز و شراز مانع از افت بیشتر این نماگر شدند.
بازار پایه‌ای‌ها نیز امروز اقدام به جابه جایی ۱۸۳ میلیون سهم به ارزش ۲۰۵ میلیارد ریال در مجموع سه تابلو معاملاتی این بازار کردند. در تابلو ج بازار پایه امروز نماد معاملاتی شرکت تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی «شمواد ۱» گشایش یافت.
نقل و انتقال نزدیک به ۲ میلیون ورقه به ارزش بیش از یک‌هزار و ۸۶۲ میلیارد ریال ماحصل دادوستدهای انجام شده در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس است. اسناد خزانه در نماد «سخاب ۶» با معامله بیش از ۳۱۶ هزار ورقه به ارزش بیش از ۳۱۱ میلیارد ریال در صدر این بازار قرار گرفت.
نگاهی به تابلو معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن نیز نشان می‌دهد در حالی ۸۰ هزار ورقه تسه به ارزش بیش از ۵۷ میلیارد ریال میان خریداران و فروشندگان این اوراق دست به دست شده که اغلب نمادها افت قیمتی را تجربه کردند و در بازه ۷۲۷ هزار تا ۷۰۵ هزار ریال دادوستد شدند.