صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

با رای مثبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی

۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق برای ایجاد ایستگاه‌های تقویت فشار گاز اختصاص می‌یابد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای مقرر کردند که حداقل مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان از اوراق مالی و اسلامی برای تامین مالی ایستگاه‌های تقویت فشار خطوط لوله گاز طبیعی اختصاص یابد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای مقرر کردند که حداقل مبلغ ۲,۰۰۰ میلیارد تومان از اوراق مالی و اسلامی برای تأمین مالی ایستگاه‌های تقویت فشار خطوط لوله گاز طبیعی اختصاص یابد.
‌‌‌‌‌‌به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا، نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور، بند (ط) تبصره پنج این لایحه را به تصویب رساندند.
بر اساس این مصوبه، به منظور سرمایه‌‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز با اولویت میدان‌های مشترک وزارت نفت و طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارتخانه‌های مذکور می‌توانند از طریق شرکت‌های تابع ذی‌ربط و با تصویب شورای اقتصاد، اوراق مالی اسلامی (ریالی یا ارزی) در سقف ۳۵ هزار میلیارد ریال منتشر و بازپرداخت اصل و سود این اوراق ازسوی شرکت‌های مذکور را از محل افزایش تولید همان میدان‌ها (برای طرح‌های وزارت نفت) و عایدات طرح (برای طرح‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت) تضمین کنند.
حداقل مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال از اوراق منتشر شده ازسوی شرکت ملی نفت ایران برای تأمین مالی زیرساخت‌های لازم و تأسیسات و ایستگاه‌های تقویت فشار خطوط لوله مایعات گازی (NGL) اختصاص می‌یابد.
همچنین نمایندگان در بخش درآمدی بودجه، مجوز انتشار ۳۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت را داده بودند.
نمایندگان مجلس همچنین بند (ی) تبصره پنج را نیز تصویب کردند که به موجب آن، وزارت نفت از طریق شرکت‌های دولتی تابع ذی‌ربط برای بازپرداخت اصل و سود اوراق ارزی- ریالی سررسید شده، تسهیلات بانکی و تضامین سررسید شده و همچنین بازپرداخت بدهی‌های سررسید شده به پیمانکاران قراردادهای بیع متقابل طرح‌های بالادستی نفت و گاز تا سقف معادل ۲ میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی (ریالی یا ارزی) با تصویب هیئت وزیران منتشر کند.
شرکت‌های مذکور موظفند اصل و سود اوراق منتشر شده را حداکثر تا پنج سال از محل منابع داخلی خود تسویه کنند.
نمایندگان در بخش درآمدی بودجه مجوز داده بودند تا سقف ۳ میلیارد دلار اوراق مالی و اسلامی برای اجرای این بند منتشر شود.