صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

از ابتدای سال جاری تاکنون

ارزش معاملات بورس کالا از 100هزار میلیارد تومان گذشت

ارزش معاملات بورس کالای ایران از ابتدای امسال تاکنون برای نخستین بار در تاریخ معاملات آن از مرز 100 هزار میلیارد تومان فراتر رفت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، ارزش معاملات بورس کالای ایران از ابتدای امسال تاکنون برای نخستین بار در تاریخ معاملات آن از مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفت.
ارزش معاملات بورس کالا از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت
معاملات انواع محصولات پایه در بورس کالا به دلیل شفافیت این بازار، روندی رو به افزایش داشته به طوری که از نظر حجم و ارزش، رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.
کوتاه شدن دست دلالان و واسطه‌ها از فرایند معاملات محصولات، فرصتی را برای خریداران و مصرف کنندگان بخش پایین دستی جهت دستیابی با قیمت و شرایط مناسب‌تر به محصولات مورد نیاز فراهم کرده است.
بر این اساس، بورس کالای ایران گزارش داد: ارزش کل معاملات این بورس شامل بازار فیزیکی و مالی از ابتدای سال جاری تا پایان معاملات هفته گذشته، به بیش از ۱۰۱ هزار و ۳۰۳ میلیارد و ۲۴۸ میلیون تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.
ارزش معاملات بورس کالا در مدت در مدت مشابه پارسال، ۷۳ هزار و ۹۴۲ میلیارد و ۲۶۴ میلیون تومان بوده است.
در حدود ۱۱ ماهی که از سال ۹۶ سپری شده، در بازار فیزیکی بورس کالا ۲۸ میلیون و ۸۴۸ هزار تن انواع محصول به ارزش بیش از ۴۳ هزار و ۹۵۶ میلیارد تومان خرید و فروش شده که از این میزان، بیشترین سهم از کل ارزش معاملات به ترتیب به تالار محصولات صنعتی و معدنی و تالار پتروشیمی اختصاص یافته است.
حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی از ابتدای سال جاری تا پایان معاملات هفته گذشته به ترتیب با سه درصد و ۳۱ درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال گذشته همراه شده است.
**رشد ۱۰ درصدی معاملات محصولات پتروشیمی
در تالار محصولات پتروشیمی حجم معاملات با رشد ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به بیش از سه میلیون و ۶۲۲ هزار تن محصول رسید که ارزش آن معادل سه هزار و ۶۴۸ میلیارد و ۸۹۲ میلیون تومان بود.
در تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز بیش از هفت میلیون و ۸۳۸ هزار تن محصول به ارزشی بیش از ۱۸ هزار و ۱۹ میلیارد و ۷۹ میلیون تومان معامله شده است که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۲۷ درصد افزایش ارزش را نشان می‌دهد.
در بازار محصولات کشاورزی نیز سه هزار و ۸۱ میلیارد و ۶۱۱ میلیون تومان محصول با حجمی نزدیک به ۲ میلیون و ۷۴۶ هزار تن معامله شده که از نظر حجم و ارزش معاملات به ترتیب رشد ۱۹ و ۱۸ درصدی داشته است.
حجم معاملات تالار فرآورده‌های نفتی نیز به حدود ۹ میلیون و ۴۸۳ هزار تن محصول رسید که نسبت به سال قبل ۹ درصد رشد کرد.
ارزش معاملات این تالار نیز به حدود هشت هزار و ۸۲۶ میلیارد و ۶۷۱ میلیون تومان افزایش یافت که حاکی از رشد ۴۷ درصدی نسبت به دوره زمانی مشابه سال ۹۵ است.
** داد و ستد ۵۶ هزار میلیارد تومان قرار داد آتی سکه
در بازار آتی سکه بیش از ۵۶ هزار و ۳۲۹ میلیارد و ۲۰۴ میلیون تومان قرارداد در بورس کالا منعقد شده که حجم و ارزش معاملات آن در مقایسه با دوره مشابه پارسال به ترتیب با ۲۵ و ۵۸ درصد افزایش همراه شود.
حجم و ارزش معاملات قراردادهای آپشن (اختیار معامله) نیز به ترتیب با رشد ۱۹ و ۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شده است.
در بخش گواهی سپرده کالایی نیز ارزش معاملات به ۴۸۷ میلیارد و ۳۱۱ میلیون تومان رشد کرد.
صندوق‌های سرمایه گذاری فعال در بورس کالای ایران نیز شاهد معاملاتی به ارزش بیش از ۸۴ میلیارد و ۴۵۷ میلیون تومان بودند.