صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون وزیر صنعت

صادرکنندگان از کمک یارانه سود بانکی برخوردار می شوند

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به درنظر گرفتن یکهزار و ٣٠٠ میلیارد تومان برای حمایت از صادرات در مجلس شورای اسلامی، گفت: بخشی از این منابع به صورت یارانه سود بانکی به صادرکنندگان اختصاص می یابد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به درنظر گرفتن یکهزار و ٣٠٠ میلیارد تومان برای حمایت از صادرات در مجلس شورای اسلامی، گفت: بخشی از این منابع به صورت یارانه سود بانکی به صادرکنندگان اختصاص می‌یابد.
«مجتبی خسروتاج» امروز (یکشنبه) در همایش تأمین مالی صادرات، افزود: در سال گذشته نیز بخشی از منابع درنظر گرفته شده برای حمایت از صادرات، برای پوشش بخشی از سود تسهیلات بانکی هزینه شد.
وی ادامه داد: البته این منابع به طور کامل پاسخگوی مشوق‌های صادراتی نیست، چرا که اگر بخواهیم ٢ درصد به صادرات جایزه دهیم، باید چهار هزار میلیارد تومان به این بخش اختصاص دهیم.
رئیس سازمان توسعه و تجارت، تأمین مالی را یکی از دغدغه‌های صادرات دانست و افزود: در ورود به عرصه رقابت‌های جهانی، همه سعی می‌کنند بهره وری را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهند، البته تأمین مالی، نقشی ویژه در بخش کاهش هزینه‌ها دارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، در ادامه سخنان خود به تشریح ٦ روش تأمین مالی برای صادرات پرداخت و گفت: نخستین منبع تأمین مالی صادرات، سیستم بانکی و استفاده از اعتبارات اسنادی است.
وی اظهار داشت: صادرکنندگان گلایه می‌کنند که روابط کارگزاری ایجاد شده از سوی سیستم بانکی، آنچنان که بانک‌ها اعلام می‌کنند، محقق نشده است.
وی افزود: اکنون بخش قابل توجهی از واردات از محل روابط بانکی از جمله اعتبارات اسنادی ایجاد شده است؛ به عنوان نمونه، اگر در ١٠ ماه نخست امسال ٤٠ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم، ٥٠ درصد از این واردات در چارچوب روابط بانکی ایجاد شده است.
خسروتاج تاکید کرد که چنین شرایطی باید در بخش صادرات نیز عملیاتی شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، دومین مسیر تامین منابع مالی را، تامین از محل منابع خریدار عنوان کرد.
وی ادامه داد: صادرکنندگان در شرایطی کالاهای ویژه ای مانند محصولات پتروشیمی را صادر می‌کنند که شرایط برای چانه زنی مهیا است (به اصطلاح بازارِ فروشنده است نه خریدار) و می‌توانند روند دریافت پول را به خریداران دیکته کنند.
خسروتاج افزود: در این شرایط، صادرکنندگان می‌توانند منابع صادراتی خود را از محل منابع خریدار تامین کنند.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، محور سوم تأمین مالی صادرات را، استفاده از منابع سرمایه گذاران برشمرد و افزود: در صورتی که صادرکننده پروژه صادراتی درستی تعریف کرده باشد و بتواند آن طرح را به خوبی به سرمایه گذاران معرفی کند، می‌تواند بخشی از منابع مورد نیاز را با حضور سرمایه گذاران تامین کنند.
وی افزود: صادرکنندگان می‌توانند با بهره مندی از ظرفیت‌های صندوق ضمانت صادرات و سایر بیمه کنندگان، با پرداخت کارمزدی به صندوق ضمانت صادرات، از تسهیلات مورد نیاز برخوردار شوند.
خسروتاج در تشریح روش پنجم تامین منابع مالی صادرات پرداخت و گفت: صادرکنندگان می‌توانند خدمات کارمزدی را به دیگران بسپارند و از این طریق بخشی از نیازهای مالی را به فرد ثالث انتقال دهند.
خسروتاج، فاینانس (تامین منابع مالی خارجی) را از دیگر راهکارهای تامین منابع مالی صادرات ذکر کرد و افزود: در یک سال اخیر، از کشورهایی مانند اتریش، اسپانیا، روسیه اعتباراتی برای خرید ماشین آلات پوشش داده شده است که باید بخشی از این پروژه‌ها به گونه‌ای تعریف شود که در آینده به صادرات کشور کمک کند.