صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت

پرداخت یکهزار میلیارد تومان تسهیلات گردشگری در سال آینده

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت که سال آینده مبلغ یکهزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای طرح های گردشگری وام پرداخت می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت که سال آینده مبلغ یکهزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای طرح‌های گردشگری وام پرداخت می‌شود.
علی اصغر مونسان جمعه شب در نشست با جمعی از کارآفرینان صنعت گردشگری مازندران در رامسر افزود: این وام در گذشته تنها در بخش ساخت هتل پرداخت شد، اما تلاش خواهیم کرد سال آینده این وام برای بازسازی و نوسازی هتل‌ها نیز با همان بهره ۱۴ درصد پرداخت شود.
وی با اشاره به وضعیت گردشگری در شمال کشور گفت: خطه شمال کشور با وجود همه داشته‌های بی نظیر و مزیت‌های خدادادی، تحولی در بخش گردشگری نداشته و پیشرفت خوبی نکرده است.
مونسان افزود: این در حالی است که در جاهای دیگر کشور که این همه زبیایی و ظرفیت وجود ندارد، امکانات گردشگری رشد کرده است.
وی تاکید کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار و تحول در بخش گردشگری شمال کشور نیازمند همدلی و همکاری و تعامل بخش دولتی و خصوصی هستیم.
مونسان با بیان اینکه امروز گردشگری در دنیا به اقتصاد سوم تبدیل شده، گفت: در حوزه اشتغال از هر ۱۱ شغل، یک شغل مربوط به بخش گردشگری و سرعت ایجاد اشتغال در این بخش نیز نسبت به سایر بخش‌ها ۲.۵ برابر است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: نیاز به سرمایه گذاری بسیار پایین برای اشتغال، ایجاد نشاط اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت از جمله مزیت‌ها و مؤلفه‌های بخش گردشگری است.
وی با اظهار تأسف از اینکه در کشور گردشگری جایگاه مناسبش را پیدا نکرده، افزود: هر وقت در کشور به اندازه وزارت نفت مهم شده باشیم، آن زمان بخش گردشگری در کشور دچار تحول خواهد شد چون گردشگری یک بخش فرابخشی است.
** عقب ماندگی مازندران در گردشگری
مونسان همچنین با اشاره به شرایط مازندران در جذب گردشگر گفت: این استان با وجود این همه مسافرپذیری، در زمینه گردشگری پیشرفت نکرده، دریا همچنان به صورت سنتی اداره می‌شود و اگر سرمایه گذاری درست و اجرای تورهای گردشگری در این استان رونق پیدا کند علاوه بر افزایش ارزش افزوده، سبب جذب سرمایه گذاران نیز می‌شود.
وی افزود: شاید دلیل رشد نکردن بخش گردشگری در مازندران تعدد دستگاه‌هایی باشد که خود را متولی امر می‌دانند و استاندار باید به عنوان مقام عالی استان بتواند تمرکز در استان به وجود بیاورد تا سرمایه گذاری در بخش دریا انجام شود.
معاون رئیس جمهوری درخصوص ثبت جهانی رامسر هم گفت: مردم رامسر باید بین ثبت جهانی رامسر و ساختمان نیمه کاره مجتمع فرهنگی این شهرستان یکی را انتخاب کنند چرا که ثبت جهانی بر اساس قوانین خودشان صورت می‌گیرد و باید این ساختمان جمع آوری شود در غیر این صورت ثبت جهانی صورت نخواهد گرفت.
مونسان افزود: می‌توان این ساختمان را نساخت و با ارائه طرح‌های مختلف گردشگری از این منطقه بهترین بهره راه برد ضمن اینکه با ثبت جهانی تحولی در شهرستان رخ خواهد داد.
وی گفت: باید شرایطی را فراهم کنیم تا ارزش افزوده این شهر بالا برود در غیر این صورت نمی‌توان به رشد این منطقه کمک کرد.
* ساماندهی خانه مسافرها
مونسان با اشاره به وضعیت مسافرخانه‌ها هم گفت: خانه‌مسافر موضوعی است که کم و بیش در دنیا نیز وجود دارد و افرادی که به‌دنبال اقامت طولانی مدت هستند در مکان‌هایی شبیه خانه مسافر اقامت می‌کنند، اما موضوع ساماندهی خانه مسافر نیز در دستور کار است و بزودی سامانه‌ای در این خصوص رونمایی خواهد شد و ساماندهی خانه‌مسافرها به یکی از شرکت‌ها واگذار می‌شود.
وی افزود: البته اگر ما بتوانیم کمک کنیم و قیمت‌های هتل‌ها متعادل باشد و از یکنواختی خارج شود، افراد ترجیح می‌دهند که به جای خانه مسافر در هتل اقامت کنند، سامان‌دهی خانه مسافرها با رویکرد حمایت از هتل‌ها انجام خواهد شد.
مونسان به موضوع آموزش در حوزه گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: موضوع آموزش از سوی معاونت گردشگری به استان‌ها واگذار شده است و با توجه به اهمیت این موضوع، حمایت‌های لازم را انجام خواهیم داد. ضمن اینکه پیشنهاد من این است که اگر آموزش عملی اداره کردن برخی از هتل‌ها را به برندهای خارجی واگذار کنیم کیفیت گردشگری بالا خواهد رفت.
رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین به موضوع برگزاری موسیقی زنده در تأسیسات گردشگری اشاره کرد و گفت: همان طور که رئیس‌جمهوری نیز اعلام کرده که سال آینده سال نشاط و شادی باشد، همه دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی در این خصوص این همراهی را خواهند داشت اگر چه به طور حتم موازین اسلامی باید رعایت شود.
در این نشست استاندار مازندران، معاونان و مسئولان استانی و جمعی از فعالان عرصه گردشگری مازندران حضور داشتند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای افتتاح چند پروژه گردشگری و دیدار با فعالان عرصه گردشگری مازندران وارد استان مازندران شده است.