صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» ضرر اقتصادی شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را بررسی می کند

جولان آنفلوآنزای پرندگان

آنفلوآنزای پرندگان در ایران هر کاری خواست، کرد. این جمله را یک مرغدار باسابقه از استان‌هایی که پیک آنفلوآنزا در آنها اتفاق افتاد، می‌گوید.

مجتبی کاوه

به گزارش کسب وکار نیوز، آنفلوآنزای پرندگان در ایران هر کاری خواست، کرد. این جمله را یک مرغدار باسابقه از استان‌هایی که پیک آنفلوآنزا در آنها اتفاق افتاد، می‌گوید. وقتی از وی می‌پرسم سازمان دامپزشکی برای مقابله با آنفلوآنزا چه کمکی به مرغداران کرد، می‌گوید: سازمان دامپزشکی با اکیپ‌هایش به مرغداری‌ها آمد و آزمایش گرفت و هر جا اثری از آنفلوآنزا دید مرغ‌ها را به خرج خود مرغدار معدوم کرد، همین و همین. گفته‌های وی را مرغداران دیگری هم از سراسر ایران تایید می‌کنند. آنفلوآنزای فوق حاد حالا چند روزی است تغییر فاز داده و به بیماری مهلک‌تری تبدیل شده است. سازمان دامپزشکی در میان یک بحران واقعی قرار گرفته و سعی در کنترل این بیماری دارد، ولی به نظر نمی‌رسد شانس موفقیت این سازمان چندان زیاد باشد. اگر این واقعیت را در نظر بگیریم که حدود نیمی از فارم‌های مرغ تخم‌گذار کشور از بین رفته و با بازگشت پرندگان مهاجر ضریب شیوع بیماری – حداقل روی کاغذ - افزایش بیشتری خواهد داشت، می‌توان نتیجه گرفت که با وجود تجربه درگیری سال قبل با این بیماری، متولیان حفاظت از تولیدات بخش طیور کشور نتوانستند در برابر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اقدامات موثری داشته باشند و در برابر جولان این بیماری تسلیمشده‌اند.
رئیس سازمان دامپزشکی: همه دستگاه‌ها، تشکل‌ها و مرغداری‌ها باید کمک کنند
رئیس سازمان دامپزشکی که حدود دو ماه پیش این مسئولیت را بر عهده گرفته است، در آخرین اظهارات خود سعی کرده نگرانی از شیوع سویه جدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را کمتر کند. علیرضا رفیعی‌پور می‌گوید: هفته گذشته که از سوی محیط‌زیست اعلام شد بیش از هزار قطعه پرنده وحشی در پارک ملی بوجاق‌بندر کیاشهر در استان گیلان تلف شده‌اند، همکاران ما بلافاصله به آن منطقه مراجعه کردند و آزمایشات و نمونه‌برداری‌های لازم را برای شناسایی تحت تیپ ویروس انجام دادند. متاسفانه این ویروس جدید است. کاری که همکاران ما می‌توانستند انجام دهند، این بود که منطقه آلوده را بلافاصله با کمک محیط‌زیست، پس از جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه پرندگان تلف‌شده، سمپاشی کنند. در استان‌های همجوار مانند مازندران و گلستان؛ در مبادی ورودی تالاب‌ها، پارک‌های ملی این استان‌های ساحلی که امکان دارد پرندگان مهاجر وارد آن استان‌ها شوند و این ویروس را همراه خود بیاورند، همکاران ما مستقر شده‌اند. این مقام مسئول با اشاره به اینکه به طور مرتب رصد، پایش و مراقبت شبانه‌روزی صورت می‌گیرد، گفت: دامپزشکی به تنهایی با همین مسئولیت رصد و دیده‌بانی نمی‌تواند همه کار را انجام دهد. همه دستگاه‌های عضو ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باید ستاد اجرایی باشند و در اجرا کمک کنند، تشکل‌ها و صاحبان مرغداری‌ها هم باید کمک کنند.
سازمان دامپزشکی دیر وارد عمل شد
یکی از فعالان تولید تخم‌مرغ درباره وضعیت پیش‌روی این صنعت به «کسب‌وکار» می‌گوید: آنفلوآنزا با سویه قبلی در استان مرکزی و قم بیشترین تلفات را تاکنون داشته و استان‌های تهران و البرز و استان‌های شمالی هم تلفات سنگینی داشته‌اند. سویه جدید سرعت انتشار بیشتری دارد و برای انسان خطرناک‌تر است. به اعتقاد من، سازمان دامپزشکی تازه امسال این بیماری را جدی گرفت و وقتی وارد عمل شده که کار از کار گذشته است. وی در پاسخ به این پرسش که چرا مرغداران در کنترل شیوع بیماری موفق نبوده‌اند، می‌گوید: واقعاً نمی‌توان در این مورد پاسخ دقیقی داد چون مرغداران به دلیل زیان سنگینی که سال گذشته کردند، مواردی که موجب شیوع بیماری می‌شد را رعایت کردند. عده‌ای می‌گویند برخی همکاران ما کم‌لطفی کردند و کیس‌های مشکوک را به‌موقع به سازمان دامپزشکی اعلام نکردند، اما به نظر می‌رسد نزدیک بودن مرغداری‌ها به هم علت سرعت شیوع بیماری بوده و اینکه سازمان دامپزشکی و مراکز تحقیقی دامپزشکی هم نتوانستند برای کنترل شیوع این بیماری کاری کنند و بسیار دیر وارد عمل شدند. وی می‌افزاید: دولت درباره بیماری آنفلوآنزا جدی نبود و تا زمانی که تولید تخم‌مرغ پایین نیامد و قیمت بالا نرفت، کسی به فکر مبارزه جدی با این بیماری نیفتاد. به گفته وی، با گرم شدن هوا این بیماری به تدریج ضعیف و شیوع آن کمتر و کمتر می‌شود، ولی آیا سازمان دامپزشکی برای تکرار نشدن اپیدمی فکری خواهد کرد و آیا خسارت مرغداران پرداخت خواهد شد؟