صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌ وکار» گزارش می‌دهد

قطع ۳۰ هزار گوشی آیفون با رجیستری

این روزها یکی از خبرهای مهم حوزه تکنولوژی فعال‌سازی طرحی با نام «رجیستری» است.
شایلی قرائی
به گزارش کسب وکار نیوز، این روزها یکی از خبرهای مهم حوزه تکنولوژی فعال‌سازی طرحی با نام «رجیستری» است. در ادامه اجرای این طرح برند اپل به عنوان محبوب‌ترین گوشی تلفن همراه در دست کاربران ایرانی مشمول اجرا شد. این در حالیست که در این فضا شماری از مشتریان نیز نسبت به تبعات خرید گوشی قاچاق، احساس نگرانی می‌کنند و درباره نتایج اجرای طرح و مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوند، ابهام دارند. این درحالیست که فروشندگان موبایل در مقابل این پرسش‌ها واکنش‌های متفاوتی داشته و بخشی از آنها، اجرای طرح را جدی نگرفته و معتقدند که مثل سال‌های گذشته طرح با شکست مواجه خواهد شد و جای نگرانی نیست. اما در همین رابطه رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و تلفن همراه آخرین آمار قطع گوشی‌های آیفون در اجرای طرح رجیستری را ۳۰ هزار مورد عنوان کرد و گفت: بیش از نیمی از این تعداد دوباره به شبکه برگشت.
مهدی محبی درباره آخرین وضعیت اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه و قطع گوشی‌های قاچاق در این شبکه گفت: براساس آخرین آمار تا پایان هفته گذشته ۳۰ هزار گوشی آیفون به دلیل آنکه در سامانه گمرک به ثبت نرسیده و شناسه خود را در شبکه مخابراتی وارد نکرده بودند، قطع شدند. وی افزود: یک‌چهارم از این تعداد گوشی‌ها مهمان بودند.
نیمی از سه‌چهارم باقیمانده نیز با پرداخت عوارض گمرکی و حل مشکلات مربوط به گوشی‌های مسافری، بار دیگر فعال شدند. مابقی این تعداد هم‌اکنون از شبکه خارج شده و دیگر قابل استفاده نیست. رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و تلفن همراه با اشاره به اینکه با اجرای طرح رجیستری فعلاً ۴ گوشی آیفون، موتورولا، گوگل‌پیکسل و بلک‌بری رصد می‌شود، خاطرنشان کرد: تاکنون فقط قطع گوشی‌های آیفون از میان این برندها اجرایی شده است و سایر برندها نیز از چند روز دیگر مشمول قطع رجیستری می‌شوند. وی ادامه داد: از روز بیست و هشتم بهمن ماه نیز گوشی ال‌جی که سهم زیر ۱۰ درصدی از بازار ایران را دارد، مشمول رجیستری خواهد شد و خریدارانی که این گوشی‌ها را می‌خرند باید نسبت به ثبت رجیستری آن اقدام کنند.
محبی با اشاره به اینکه موارد شکایت از اجرای طرح رجیستری به دلیل تخلفاتی که فروشندگان گوشی‌ها انجام داده‌اند از سوی وزارت صنعت به اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و موبایل ارجاع شده است، گفت: از تعداد گوشی‌هایی که به دلیل عدم رجیستری قطع شده‌اند حدود ۱۰ درصد شکایت کرده‌اند که شکایت آنها در اتحادیه پیگیری شد. وی افزود: از این تعداد برخی گوشی‌ها که به صورت شخصی وارد شده و عوارض گمرکی پرداخت نکرده بودند، با پرداخت عوارض گمرکی مشکل‌شان حل شد و برخی دیگر نیز با توجه به دستورالعمل صادرشده به فروشندگان موبایل، توانستند پول گوشی خود را از فروشندگانی که مبادرت به فروش گوشی قاچاق و عدم ثبت آن کرده بودند، دریافت کنند. این در حالیست که رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: هیچ‌گونه باکی مبنی بر غیرفعال شدن گوشی‌های تلفن همراه که قبل از اجرای طرح در شبکه رجیستر شده بودند، وجود ندارد و مسائلی که در این موضوع مطرح می‌شود کذب است. حسین فلاح‌جوشقانی درباره وضعیت طرح رجیستری موبایل گفت: در حال حاضر با اجرای طرح رجیستری برای برندهای اپل، گوگل، بلک‌بری و موتورلا ۲۵ هزار دستگاه تلفن همراه در شبکه قطع شده است.
وی گفت: برنامه مورد نظر برای طرح ثبت تلفن همراه، قرار گرفتن تمامی برندهای موبایل تا پایان سال جاری است و تمامی برندها مشمول رجیستری خواهند شد. معاون وزیر ارتباطات با اشاره به سیستم ورود مسافری موبایل به کشور گفت: سامانه اظهار تلفن همراه مسافری از سوی گمرک راه‌اندازی شده است و مسافرانی که قصد ثبت تلفن همراه خود در کشور را دارند، یک ماه فرصت دارند و می‌توانند به صورت الکترونیک با اعلام شماره گذرنامه نسبت به پرداخت هزینه ثبت با وجود معافیت‌های در نظر گرفته‌شده اقدام کنند و دیگر نیاز به حضور در گمرک، فرودگاه یا مکانی به صورت فیزیکی وجود ندارد؛ البته ثبت در گمرک تا اعلام به وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل برخط نبودن کامل سیستم یک تا دو روز زمان نیاز دارد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه ترسی از ریسک اجرای طرح رجیستری برای برندهای بزرگ موبایل وجود ندارد، اظهار داشت: اجرای هر محله از طرح رجیستری ریسکی را به دنبال دارد، آمادگی در سامانه‌ها ایجاد شده و براساس میزان آمادگی طرح رجیستری پیش می‌رود. وی با بیان اینکه نگرانی از اجرای فازهای رجیستری وجود ندارد، ادامه داد: اگر ترسی از ریسک اجرای رجیستری وجود داشت، به هیچ‌وجه نباید این طرح شروع می‌شد.
تامین گوشی‌های تلفن همراه ازسوی خدمات‌دهندگان قانونی
حسین یوسفیان، کارشناس ارشد طرح رجیستری

به طور کلی یکی از بسترهای بسیار راحت و مستقیم تامین گوشی‌های تلفن همراه، خدمات‌دهندگان قانونی و رسمی‌اند و به واسطه ارتباط با مردم طی چند سال گذشته، موفق به کسب درصد بالایی از رضایتمندی مشتریان شده‌اند. درباره برند آیفون نیز نگرانی‌هایی وجود دارد که با گذشت زمان این نگرانی‌ها رفع خواهد شد، چراکه اگر خرید گوشی از خدمات‌دهندگان قانونی انجام شود، هیچ مشکلی در پی نخواهد داشت. همچنین گرانی این برند نیز در بازار، ارتباطی با اجرای رجیستری ندارد. به عبارت بهتر، عرضه و تقاضا در بازار موبایل هیچ تغییری نکرده و اجرای طرح رجیستری نباید موجب افزایش قیمت برای مصرف‌کننده نهایی شود. افزایش قیمت منطقی گوشی‌های قانونی، به علت پرداخت ارزش افزوده‌هایی مانند «ضمانتنامه معتبر» و «تضمین سلامت گوشی با انجام تست‌های SAR» و نیز پرداخت «تعرفه‌های گمرکی» و «مالیات» است. بنابراین ادعای افزایش قیمت غیرمنطقی «گوشی‌های موبایل قانونی» همزمان با طرح رجیستری صحت ندارد و از گذشته به دلیل ۴ علتی که نام برده شد، «گوشی‌های قانونی» قیمت بالاتری نسبت به «گوشی‌های قاچاق» داشتند، اما افراد سودجو و فرصت‌طلب می‌خواهند این واقعیات را وارونه جلوه دهند.
همچنین در حالی بحث انحصار بازار گوشی‌های تلفن همراه پس از اجرای رجیستری پیش آمد که از همان ابتدای طرح تاکنون تعاملات بسیار پرحجم و مستقیمی از سوی کمیته اجرای طرح رجیستری با واردکنندگان قانونی و نیز خدمات‌دهندگان آنلاین صورت گرفته و منجر به حمایت‌های دائمی به صورت خاص از تمام آنها شده است.
آیفون‌های اپل از شرکت‌های وارد‌کننده رسمی تهیه شود
الیاس عمرانی، کارشناس فناوری اطلاعات

مدتی است که اجرای طرح رجیستری پس از چندین بار اجرای ناموفق عملی شده و برندهای موبایل یکی پس از دیگری مشمول این طرح می‌شوند. یکی از مهم‌ترین برندهای گوشی موبایل آیفون ساخت شرکت اپل بوده که در ایران طرفداران بسیاری دارد. البته همواره از ابتدای اجرای این طرح نگرانی‌هایی برای کاربران به وجود آمده که در مورد این برند این نگرانی‌ها بیشتر هم شده است، چراکه در کشور ما نمایندگی مشخصی مانند دیگر برندها در رابطه با این برند وجود ندارد یا اگر یک یا دو شرکت اقدام به واردات این برند می‌کنند این اطمینان درباره آنها وجود ندارد که خدمات این طرح را برای خریداران خود انجام داده باشند.
به طور کلی یکی از سوالات اساسی کاربران درباره طرح رجیستری، تکلیف برندهایی از گوشی‌های موبایل است که حضور رسمی در ایران ندارند و فاقد نمایندگی هستند. مطمئناً کاربران زیادی از دارندگان برند اپل در کشورمان این نگرانی را دارند که پس از طرح رجیستری، برای تهیه یک دستگاه آیفون جدید باید چه کار کنند؟ برای این کاربران نیز راه‌حلی اندیشیده شده و کاربرانی که قصد تهیه گوشی‌های موبایل از برند اپل را دارند، باید آیفون‌های اپل را از شرکت‌های واردکننده رسمی محصولات اپل به ایران از طریق گمرک کشورمان تهیه کنند.