صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از افزایش احتمال خرید سوخو 100 گزارش می‌دهد

نوسازی ناوگان هوایی با هواپیمای روسی

سقوط‌های پرتلفات هواپیماهای مسافربری ساخت روسیه - و کشورهایی مثل اوکراین که از نظر صنعتی جزو اقمار روسیه به شمار می‌رود – موجب شد صنعت هوایی ایران استفاده از این هواپیماها را به حداقل برساند...
مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز، سقوط‌های پرتلفات هواپیماهای مسافربری ساخت روسیه - و کشورهایی مثل اوکراین که از نظر صنعتی جزو اقمار روسیه به شمار می‌رود – موجب شد صنعت هوایی ایران استفاده از این هواپیماها را به حداقل برساند و قبل از برجام در نبود امکان خرید هواپیماهای تازه ساخت غربی، به هواپیماهای دست‌دوم از هواپیماسازهای پرحرف و حاشیه تحت لایسنس غربی رضایت دهد. بعد از برجام به نظر می‌رسید گشایشی در نوسازی ناوگان هوایی ایجاد شده باشد و قراردادهایی که توسط ایران‌ایر و یک ایرلاین بخش خصوصی با ایرباس و بوئینگ و ایتی.آر بسته شد نوید روزهای بهتری برای صنعت هوایی ایران می‌داد. با روی کار آمدن ترامپ چرخش بزرگی در سیاست‌های آمریکا ایجاد شد و اثر این تحول بر صنعت هوایی ایران، به اما و اگر دچار شدن قراردادهای نوسازی ناوگان هوایی است. تحول جدیدی که روز گذشته با نمایش سوخو سوپرجت ۱۰۰ در صنعت هوایی کشور رقم خورد، احتمال چرخش دوباره این صنعت به شرق را جدی‌تر کرده است. کارشناسان گرچه درباره چرخش صنعت هوایی با احتیاط سخن می‌گویند، ولی به گفته آنها واقعیت‌های موجود نشان می‌دهد احتمال پرشمار شدن پرنده‌های مسافربری ساخت روسیه در آسمان ایران روز به روز پررنگ‌تر می‌شود.
خرید سوخو ۱۰۰ نیازی به مجوز آمریکا ندارد
تمایل به خرید هواپیمای روسی را می‌توان از صحبت‌های دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بعد از بازدید از سوخو سوپرجت ۱۰۰ احساس کرد. مقصود اسعدی‌سامانی از تمایل شرکت سوخو به نمایش دادن تغییرات جدید این هواپیما به ایرلاین‌های ایرانی سخن گفت و در ادامه گفت: بسیاری از فرودگاه‌های کشور به دلیل نبود هواپیماهای زیر ۱۰۰ صندلی بلااستفاده باقی مانده‌اند. هواپیمای سوخو ۱۰۰ با توجه به قابلیت‌ها و توانمندی‌ها و همچنین زیر ۱۰۰ نفره بودن می‌تواند فرودگاه‌های کوچک کشور را به یکدیگر وصل کند. وی همچنین با یادآوری اینکه شرکت سوخو در مذاکرات قبلی فروش و اجاره هواپیما را منوط به صدور مجوز اوفک کرده بود، افزود: با توجه به تغییرات این هواپیما و اینکه میزان قطعات آمریکایی آن به زیر ۱۰ درصد کاهش یافته دیگر نیازی به مجوز اوفک و هماهنگی با وزارت خزانه‌داری آمریکا برای فروش به ایران نیست.
مطرح شدن فروش هواپیما با هر رفت و آمد روس‌ها به ایران
یک کارشناس صنعت هوایی در پاسخ به این پرسش که آیا با تحولات جدید در سیاست آمریکا، نمایش سوخو ۱۰۰ در ایران را می‌توان چرخش صنعت هوایی ایران به سوی شرق دانست، به «کسب‌وکار» گفت: نمی‌توان به قاطعیت چنین نظری داد، اما واقعیت‌های موجود احتمال خرید سوخو ۱۰۰ را روز به روز بیشتر می‌کند. هاشم افسریان با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد مسئولان ارشد صنعت هواپیمایی تمایل چندانی به چرخش به شرق داشته باشند، افزود: تلاش مسئولان صنعت هوایی این است که نوسازی ناوگان هوایی از جنس غربی باشد، ولی تغییراتی که در سیاست آمریکا اتفاق افتاده محقق شدن قراردادهای ایرباس و بوئینگ با ایران را به‌شدت زیر سوال برده است و به عقیده من اگر این قراردادها با وجود ترامپ در کاخ سفید اجرایی شود باید بگوییم معجزه شده است. وی درباره این عقیده که ترامپ به دلیل کاسب‌کار بودن قراردادهای ایرباس و بوئینگ را لغو نمی‌کند، گفت: ترامپ واقعاً پیش‌بینی‌ناپذیر است و کاسب‌کار بودن وی هم می‌تواند به راحتی علیه این قراردادها عمل کند، به این معنی که امارات یا عربستان یا کشور دیگری بار مالی لغو و عدم نفع قرارداد با ایران را با قراردادهای جدید جبران کند. یک کارشناس دیگر صنعت هوایی نیز با بیان اینکه مسائل فنی و ایمنی و سازگاری هواپیماهای روسی با نیازها و اقلیم ایران نیازمند بررسی‌های دقیق است، به «کسب‌وکار» گفت: تقریباً در هر بار رفت و آمد روس‌ها به ایران – حتی وقتی وزیر انرژی این کشور به ایران می‌آید – مساله خرید سوخو سوپرجت ۱۰۰ مطرح می‌شود، بدین ترتیب علاقه روس‌ها به فروش این هواپیما به ایران کاملاً واضح است. وی افزود: از نظر کیفی هواپیماهای روسی به هیچ‌وجه قابل مقایسه با همتایان غربی خود نیستند و اگر ایران به خرید هواپیماهای روسی تن دهد، به جبر شرایط است. واقعیت‌ها نشان می‌دهد جز هواپیماهای ای.تی.آر که ظرفیت مسافری کمی دارند سایر خریدهای ایران از ایرباس و بوئینگ به مانع برخورد خواهد کرد و در این شرایط چرخش ایران به سوی هواپیماهای روسی کاملاً قابل تصور است.