صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» گزارش می‌دهد

افزایش سطح کیفی جشنواره وب و موبایل

جشنواره وب و موبایل ایران با ده‌ها هزار شرکت‌کننده، به عنوان بزرگ‌ترین عرصه رقابت میان وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای موبایل در گروه‌های مختلف شناخته می‌شود و از ابتدای زمان تاسیس توانسته است نقش مهمی در رشد کیفیت و جایگاه حوزه وب و موبایل ایران داشته باشد.
محمد جوادی قاضیانی
جشنواره وب و موبایل ایران با ده‌ها هزار شرکت‌کننده، به عنوان بزرگ‌ترین عرصه رقابت میان وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای موبایل در گروه‌های مختلف شناخته می‌شود و از ابتدای زمان تاسیس توانسته است نقش مهمی در رشد کیفیت و جایگاه حوزه وب و موبایل ایران داشته باشد.
به گزارش کسب و کار نیوز این جشنواره هرساله در گروه‌های مختلف، یک وب‌سایت و یک نرم‌افزار موبایل را با رای داوران به عنوان برگزیده معرفی می‌کند و به آن تندیس برترین وب‌سایت یا برترین نرم‌افزار موبایل ایران را به عنوان بزرگ‌ترین افتخار در حوزه وب و موبایل ایران اهدا می‌کند. این جشنواره امسال با ۱۲۳.۸۳۹ شرکت‌کننده در حال انجام شدن است و داوران از بین حدود ۳۵۰۰ وب‌سایت و ۴.۳۸۲ نرم‌افزار موبایل به داوری پرداختند. در این جشنواره علاوه بر بخش داوری، در بخش دیگری از جشنواره که تحت عنوان نگاه مردمی برگزار می‌شود، وب‌سایت یا نرم‌افزار موبایل برگزیده توسط آرای تمامی کاربران دنیای مجازی انتخاب می‌شود. در این بخش محبوب‌ترین وب‌سایت یا نرم‌افزار موبایل ایران توسط صدها هزار رای مردمیانتخاب می‌شود.
به گفته برگزار‌کنندگان این رویداد، در دهمین دوره جشنواره وب و موبایل ایران تغییرات زیادی در بخش داوری وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها ایجاد شده و برگزار‌کنندگان جشنواره بر این باورند که این دوره از نظر کیفی و کمی و با توجه به فرایندها و ملاک‌های داوری می‌تواند بهترین دوره جشنواره وب و موبایل ایران باشد.
سینا جناب، مدیر پروژه جشنواره درباره این دوره به «کسب‌وکار» می‌گوید: برای شرکت در این جشنواره از ۲۶ مهرماه تا ۲۶ آذرماه فرصت ثبت‌نام وجود داشت و از اول دی ماه رای‌گیری مردمی شروع شد. از ۹ دی ماه هم داوری جشنواره توسط ۱۱ هزار نفر متخصص دارای سایت آغاز شد. به این صورت که کسانی که خودشان سایت ثبت کرده باشند یا اینکه در دوره‌های گذشته حضور داشته‌اند می‌توانستند به صورت داور آثار را ببینند و بررسی کنند که کدام سایت‌ها مناسب برای کاندید شدن در گروه خودشان هستند. بعد از این شورای داوری (۲۴ متخصص این حوزه) در شهر مشهد سایت‌هایی که بیشترین امتیاز را گرفته بودند را بررسی کرده‌اند و بعد از آن کاندیدا اعلام شدند. هدف از اضافه کردن شورای داوری به این دوره انجام داوری‌های تخصصی و همگرایی بین شرکت‌کنندگان بوده است. در مرحله دوم داوری‌ها، ۵ کاندیدایی که در هر گروه انتخاب شده‌اند کنار هم قرار داده شده‌اند و دوباره همان داوران (۱۱ هزار نفر) از بین ۵ کاندیدا یکی از آنها را انتخاب می‌کنند. داوری این مرحله تا ۲۵ بهمن ماه ادامه دارد و ۲۶ و ۲۷ بهمن رویداد اختتامیه جشنواره است که نتایج در همان دو روز مشخص می‌شود و تندیس برترین‌ها به نفرات اول اهدا خواهد شد.
عادل طالبی، داور جشنواره:
الگو گرفتن از برگزیده‌ها

این دوره، دوره دهم این جشنواره است و تنها جشنواره وب و موبایلی است که کمک‌های دولتی نگرفته است و با همت بخش خصوصی انجام می‌شود. سه دوره اخیر این جشنواره توسط انجمن صنفی کسب‌وکار‌های اینترنتی انجام می‌شود. نخستین دوره است که من به عنوان داور انتخاب شده‌ام. اتفاقی که امسال در جشنواره وب و موبایل افتاد، این بود که داوری‌ها شفاف‌سازی شد و افراد مختلف از حوزه‌های گوناگون داوری می‌کنند. جشنواره وب و موبایل در دو حوزه جایزه می‌دهد، یکی منتخب مردم و یکی هم منتخب داوران.
داوران با یک‌سری پارامترها باید تصمیم بگیرند و بیش از ۱۰ هزار وب‌سایت تقاضا داشتند که وارد این چرخه شوند و فکر کنم حدود ۳۵۰۰ وب‌سایت به این جشنواره وارد و تایید شدند و در مرحله اول حدود ۱۱ هزار داور دارای وب‌سایت حق رای داشتند و این سایت‌ها در معرض دید این داوران قرار گرفته بودند و این داوران از هر گروه ۱۰ تا ۱۲ سایت را انتخاب کردند و شایسته داوری دانستند. کار ما در شورای داوری در مرحله دوم این بود که از بین قضاوت داوران مرحله اول بین ۱۰ تا ۱۲ مورد انتخاب‌شده توسط آنها را از نظر فنی، تخصصی و معیار‌ها با هم مقایسه و از هر گروه ۵ مورد را انتخاب کنیم که باز هم این ۵ کاندیدای نهایی هر گروه برای داوری رفته‌اند که سایت برتر انتخاب خواهد شد. پس در مرحله داوری ما ۳ مرحله داریم که شائبه‌ها را به حداقل می‌رساند، اما کل فرایند، فرایند قابل دفاع و خوبی بود.
یک‌سری انتقاد‌ها هم بود که می‌گفتند آیا معیار‌های دقیقی برای ارزیابی برگزیدگان وجود داشته است که من می‌گویم این داوری‌ها هم براساس معیار‌های دقیق و درستی نبودند، یعنی اینکه ۱۰ قانون داشته باشیم و براساس آنها ارزیابی‌ها را انجام بدهیم خیر، اینطور نبوده است. ما چند قانون داشتیم که مثلاً درباره اینکه سایت‌ها کپی سایت دیگری نباشند یا اینکه مثلاً ظاهر خوب سایت و ریدایرکت نبودن و نظرات شخصی و... در مجموع انتخاب‌های‌مان را انجام دادیم. مثلاً در بعضی رده‌ها حتی یک سایت هم منتخب نبود. ما مطرح می‌کردیم، افراد صحبت می‌کردند، بحث می‌کردیم و رای می‌دادیم و برای همین خرد جمعی اتفاق افتاد و کمتر سلایق شخصی دخالت داده شد.
داوری بسیار خوبی بود و این کاندیداها افتخارشان است که توسط این فرایند طولانی انتخاب شده‌اند و هر کسی هم که اول شود، قطعاً کار بزرگی کرده است. بعضی از دوستان هم انتقاد داشتند که بعضی از داوران خودشان هم سایت داشتند، بعضی از داوران ما درست است که تعدادی سایت داشتند و بعضی‌ها هم جلوی چشم بقیه سایت‌های‌شان را حذف کردند. مثلاً شایان شلیله‌ای نتورک و چند سایت دیگرش را جلوی چشم بقیه از رقابت خارج کرد و از این موارد هم داشتیم. همه بدون تعارف با هم چالش داشتند و نظرات درست‌شان را اعلام کردند و در نهایت این ۵ کاندیدای هر گروه با نظر جمع انتخاب شدند. البته داوران نظرات متفاوتی داشتند و چالش در این زمینه ایجاد شده بود. داورها با سلایق و دیدگاه‌های مختلف داوری و نظرات‌شان را اعلام کردند.
به عنوان نکته پایانی هم دوست دارم به این مورد اشاره کنم که تا سال قبل من مجری نبودم و امسال با توجه به عضویتم در هیات‌مدیره انجمن صنفی کسب‌وکار‌های اینترنتی در این جشنواره شرکت کردم، اما تا سال قبل به عنوان شرکت‌کننده اعلام می‌شدم و همیشه از بین سایت‌هایی که انتخاب می‌شدند سایت‌های خوب را بررسی می‌کردم تا ببینم کجای کارشان از من بهتر بوده است و از آنها ایده می‌گرفتم و این کار را به بقیه دوستان این حوزه هم توصیه می‌کنم. دعوت می‌کنم که تک‌تک کاندیداها را چک کنید و ایده و الگو بگیرید. البته نمی‌گویم که کپی کنید، اما الگو‌برداری و و ایده گرفتن درست بسیار به شما کمک خواهد کرد.
اختتامیه جشنواره
لازم به ذکر است که مراسم اختتامیه جشنواره وب و موبایل ایران و اعلام برندگان در روزهای ۲۶ و ۲۷ بهمن ماه، تحت عنوان «کنفرانس وب و موبایل ایران» و با استقبال چشمگیر فعالان حوزه فناوری اطلاعات در تهران برگزار می‌شود.
این رویداد شامل سخنرانی چهره‌های برجسته، کارگاه‌های آموزشی، کارگاه‌های استارت‌آپی و میزگرد‌های مباحثه پیرامون موضوعات داغ روز است. در پایان نیز برترین وب‌سایت‌ها و نرم‌افزار‌های موبایل ایران معرفی می‌شوند و تندیس جشنواره وب و موبایل ایران به آنها اهدا خواهد شد.