صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت

آغاز عملیات اجرایی طرح های توسعه ای جدید در منطقه ویژه خلیج فارس

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: با آغازعملیات اجرای طرح های توسعه ای شرکت های مستقر در این منطقه، 2 هزار و 222 میلیون دلار سرمایه گذاری جدید در حال جذب است که با بهره برداری کامل از آن ها 3هزار نفر نیز جذب کار می شوند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرینا، حسن خلج طهرانی افزود: رایزنی ها و گفت و گو های انجام شده با شرکت های داخلی و خارجی نیز منجر به انعقاد چند قرارداد به ارزش یک هزار و ۴۹۹ میلیون دلار شده است.
خلج طهرانی گفت: در ۱۵ سال گذشته با جذب سه هزار و ۳۶۶ میلیون دلار سرمایه گذاری، ده ها طرح بزرگ صنعتی به بهره برداری رسیده است.
وی افزود: با جذب این سرمایه گذاری ها با محوریت تولید فولاد، آلومینیوم، روی، قیر، تولید آب آشامیدنی و برق با تصفیه آب دریا در مجموع هم اکنون ۱۳ هزار نفر درصنایع مستقر این منطقه شاغل هستند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: موقعیت مناسب جغرافیایی و زیرساخت های ایجاد شده منجر به گرایش سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این محدوده از شهرستان بندرعباس شده است به طوری که هم اکنون تعدادی طرح بزرگ اقتصادی با یک هزار و ۴۲۱ میلیون دلار سرمایه گذاری درحال ساخت و نصب تجهیزات است.
خلج تهرانی ادامه داد: در اطلاعات منتشر شده ارزش صادرات صورت گرفته صنایع مستقر در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در سال ۹۵ (با ۲۲ درصد افزایش نسبت به سال ۹۴) یک میلیارد دلار اعلام و پیش بینی شده این رقم تا پایان امسال با افزایش چشم گیری مواجه شود.
وی، میزان تولیدات صنایع فولادی مستقر در این منطقه را درسال ۹۵ رقمی معادل ۴ میلیون و ۲۷۵ هزار تن عنوان کرد و گفت: با بهره برداری از طرح های در حال احداث، این میزان به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس آمارهای ارائه شده را نشان دهنده رشد همه جانبه تولید و صادرات و هم چنین آهنگ شتابان رو به پیشرفت صنایع مستقر در این منطقه عنوان کرد و افزود: درخواست های جدید سرمایه گذاری برای تولید ۱۱ میلیون تن فولاد در منطقه در دست بررسی و مذاکره است.
خلج طهرانی از ایجاد صنایع تکمیلی زنجیره ای فولاد به عنوان یکی از سیاست های این منطقه نام برد و گفت: در این زمینه نیز مرحله نخست گندله سازی مادکوش با ظرفیت ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به مرحله بهره برداری رسیده درحالی که گندله سازی فولاد کاوه جنوب نیز با ظرفیت ۵ میلیون تن درسال در دست انجام است و با بهره برداری از آنها و هم چنین تکمیل مرحله توسعه ای طرح ها، مجموع تولید گندله در لیت منطقه به ۱۳ میلیون تن می رسد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از کمک به کاهش قیمت تمام شده کالاهای صادراتی و حداکثر کردن سود صنایع مستقر در این منطقه ویژه به عنوان مهم ترین اهداف پیش روی مدیریت این منطقه نام برد و افزود: نوسازی و بازسازی برخی زیرساخت ها ازجمله واگن برگردان و خطوط ریلی و هم چنین افزایش ۲ برابری ظرفیت اسکله های اختصاصی تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی (به ۱۲ میلیون تن در سال) و سرعت دادن به ایجاد حفاظ گمرکی مرحله های توسعه ای در این راستا انجام شده است.
فولاد، آلومینیوم، روی و قیر از مهم ترین تولید صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس و همچنین صادرات آنها به خارج از کشور محسوب می شود.
هم چنین تولید آهک کلسینه شرکت سنگ و فولاد هرمزگان با ظرفیت ۷۰ هزار تن در حال تست و راه اندازی است و عملیات احداث طرح تولید جرم های نسوز شرکت نسوز توکا با ظرفیت ۳۵ هزار تن به مرحله پایانی نزدیک می شود.
در اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت از سواحل هرمزگان و به خصوص منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس به عنوان منطقه ای فوق العاده برای سرمایه گذاری در زمینه صنایع انرژی بر و حمل و نقل و ترانزیت یاد شده است.
در این اطلاعات دسترسی به راه های بین المللی چهارگانه با محوریت آب های آزاد و راه آهن بین المللی، مجاورت با پالایشگاه بزرگ میعانات گازی ستاره خلیج فارس، پالایشگاه نفت بندرعباس، مجتمع بندری شهید رجایی، ۲ نیروگاه بزرگ برق، چند واحد آب شیرین کن، اسکله اختصاصی مجهز به ۳۲ کیلومتر نوار نقاله (رفت و برگشت) و سامانه خودکار (مکانیزه) تخلیه واگن بعنوان بخشی از ویژگی های منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس ذکرشده است.
این در حالی است که اسکله اختصاصی تخلیه و بارگیری مواد نفتی، امضای قرارداد ۵ ساله برای صادرات فرآورده های پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، آماده سازی سایت توسعه، استانداردسازی الگوهای زیست محیطی و تمدید گواهینامه های ایزو از موسسه های بین المللی معتبر بعنوان بخشی دیگر از ویژگی های این منطقه معرفی شده است.
منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در ۱۳ کیلومتری غرب شهر بندرعباس در سواحل تنگه هرمز قرار دارد.