صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب ‌وکار» گزارش می‌دهد

فعالیت قالیشویی های غیر مجاز

هر ساله با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال به ویژه اسفند ماه، خانواده‌های ایرانی سنت دیرینه خود را که خانه تکانی است، آغاز می‌کنند.
شایلی قرائی
به گزارش کسب و کارنیوز، هر ساله با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال به ویژه اسفند ماه، خانواده‌های ایرانی سنت دیرینه خود را که خانه تکانی است، آغاز می‌کنند. در این بین شستن فرش‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از طرف دیگربازاری داغ را برای قالیشویی‌ها رقم می‌زند. دیگر مثل سال‌های نه چندان دور، کسی روی پشت‌بام یا در حیاط خانه به جان فرش‌ها نمی‌افتد و اغلب شهروندان فرش‌های خود را برای شستن به قالیشویی‌ها می‌سپارند. این در حالیست که مشکلات بسیاری در این رابطه به وجود می‌آید که یکی از مهم‌ترین آنها فعالیت واحدهای غیرمجاز قالیشویی و سوءاستفاده از مشتریان است. ۴۰ تا ۵۰ درصد شکایت‌های مردمی از قالیشویی‌های تقلبی است که فرش‌های تحویل‌گرفته را پس نمی‌دهند یا به صورت صدمه‌دیده به مشتری تحویل می‌دهند.
متأسفانه برخی از شرکت‌های قالیشویی غیرمجاز و فاقد پروانه با سوءاستفاده از اسامی برندهای قالیشویی قدیمی که مثلاً ۵۰ سال سابقه فعالیت داشته و خوشنام هستند، با درج یک تلفن یا آگهی، تبلیغ می‌کنند و مردم هم بدون اطلاع از این مساله به صرف اینکه این نام برند و معتبر است، تماس گرفته و از خدمات این شرکت‌های تقلبی استفاده می‌کنند، در حالی که بعد با بروز مسائلی مانند آسیب‌دیدگی فرش متوجه این مساله می‌شوند. آماری وجود ندارد، اماشمار این شرکت‌ها زیاد شده است. این در حالیست که نظارتی بر نحوه عملکرد آنان وجود ندارد. ضمن اینکه هیچ اطلاعی از صلاحیت افرادی که از طریق این شرکت‌ها به منازل مردم برای دریافت و تحویل قالی ورود می‌یابند، وجود ندارد. بنابراین دغدغه‌های امنیتی و اجتماعی وجود دارد.
برخی شرکت‌ها با اجاره دفتر و تهیه اسناد جعلی فعالیت می‌کنند
حمید محمدی، رئیس اتحادیه قالیشویان

در آستانه سال جدید شاهد رونق نسبی قالیشویی‌ها هستیم و امید داریم رکودی که در سراسر سال با آن روبه‌رو بودیم را بتوان از این راه جبران کرد. هنگامی که به پیک زمان و شلوغی مراجعات در مناسبت‌های خاص نزدیک می‌شویم انتظارها بر این است که افزایش قیمت داشته باشیم، اما لازم است اشاره شود که شستشوی قالی نه تنها امسال هیچ افزایش قیمتی ندارد، بلکه با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت‌های فعلی شستشو نسبت به قیمت‌های سال گذشته کمتر نیز شده است. طی سال‌های گذشته تعیین قیمت توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان انجام می‌شد، اما طبق مصوبه جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین قیمت به واحدهای صنفی واگذار و مقرر شد پس از قیمت‌گذاری، نرخ‌ها به اتحادیه‌ها مخابره شود تا آنالیز قیمت‌ها انجام شود و اگر موردی بود، پیگیری شود. در حال حاضر قیمت پایه شستشوی هر مترمربع فرش ماشینی ۵۰ هزار ریال و فرش‌های دستباف از ۸۰ هزار ریال است و البته نرخ خدمات شستشو طبق قرارداد فی‌مابین توافقی است. شستشوی فرش‌های کهنه، عتیقه، تمام‌ابریشم تبریز و اصفهان و صادراتی، شستشو و رنگ‌برداری و لکه‌برداری، دارکشی، پرداخت و رفو خدماتی هستند که هزینه آنها با توافق بین طرفین قرارداد تعیین می‌شود. هزینه حمل و نقل بر عهده مشتری است و معمولاً از ۱۶۰ هزار ریال شروع می‌شود. البته در بیشتر موارد شاهد هستیم که هزینه حمل و نقل رایگان است یا مبلغ کمتری نیز دریافت می‌شود و هزینه بسته‌بندی و کاور (روکش پلاستیکی کشیدن یا بسته‌بندی) اعلام نشده است. در این زمان‌ها البته شاهد فعالیت‌های غیرمجاز نیز هستیم. بنابراین مردم نباید به تراکت‌های تبلیغاتی اعتماد کنند. با توجه به اینکه واحدهای متعددی به شکل غیرقانونی و بدون مجوز به فعالیت در این زمینه می‌پردازند، مردم پیش از انتخاب قالیشویی خود حتماً به سایت اتحادیه مراجعه کرده و براساس فهرست واحدهای صنفی دارای پروانه کسب عمل کنند. فعالیت سارقان و خلافکاران در پوشش قالیشویی مشکلی است که در ماه‌های پایانی سال ایجاد می‌شود. رونق بازار قالیشویی در روزهای پایانی سال باعث شده برخی تبهکاران با توزیع انواع آگهی‌های تبلیغاتی در کمین شهروندان باشند. این تبلیغات به صورت پخش کردن برگه‌هایی است که تنها یک شماره در آن ذکر شده است. این شرکت‌ها در تبلیغات خود هیچ اشاره‌ای به آدرس کارگاه قالیشویی خود نمی‌کنند. در دو ماه پایانی سال تعداد مشتریان قالیشویی ١٠ برابر افزایش می‌یابد و با توجه به افزایش مشتریان این صنف در این روزها، همین امر موجب شده تا برخی شرکت‌ها با اجاره دفتر و تهیه اسناد جعلی، در این ایام به فعالیت بپردازند و پس از جمع‌آوری فرش‌های شهروندان با تعطیل کردن دفتر فرار کنند. اعلام قیمت‌های پایین از سوی این تبهکاران، ترفندی برای فریب مردم است. بنابراین کسب اطمینان از مجاز بودن قالیشویی‌ها، مسأله‌ای است که باید مورد توجه مردم قرار بگیرد. مشتریان بهتر است ابتدا از درستی ادعای مراکز قالیشویی مطمئن شوند و بعد فرش‌های خود را برای شستشو در اختیار آنها قرار دهند.
جلب اعتماد با ارائه خدمات ارزان‌تر به مشتریان
اکبر صالحی، فعال بازار قالیشویی

نکته‌ای که در این ایام باید در نظر گرفته شود، این است که به هر تبلیغاتی که در درب منازل، کف زمین، تراکت‌های پخش‌شده و... می‌شود، مردم توجه نکنند و با مراجعه به واحدهای مجاز برای شستشوی فرش‌های خود اقدام کنند. هر زمانی که اوج کاری و افزایش مشتریان وجود دارد شاهد فعالیت عده‌ای کلاهبردار هستیم که می‌خواهند از بازار شلوغ و پرمشتری سوءاستفاده کنند. این واحدهای غیرمجاز با ارائه خدمات ارزان‌تر به مشتریان اعتماد آنها را جلب می‌کنند، اما زمان تحویل خبری از آن شرکت نیست و مردم هم دست‌شان به جایی بند نخواهد شد، چراکه این واحدها در اتحادیه‌ها ثبت نشده‌اند. اکثر این واحدهای غیرمجاز با سرقت فرش‌ها و قالی‌های مردم اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. پیشنهاد می‌شود که مردم هنگام تحویل فرش‌ها به نمایندگان قالیشویی‌ها، کارت شناسایی آنها را با دقت بررسی کنند. همچنین مشخصات ظاهری آنها را همراه با شماره پلاک خودرو یادداشت کنند تا در صورت بروز مشکلات احتمالی، پلیس بتواند مجرمان را شناسایی و دستگیر کند. شهروندان برای اطمینان بیشتر از صحت فعالیت این شرکت‌ها، از اتحادیه قالیشویان نیز استعلام کنند.