چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

با حضور نمایندگان بخش خصوصی، خانه تشکل‌های اتاق بازرگانی افتتاح شد

تلاش اتاق تهران برای انسجام و هم‌صدایی تشکل‌های بخش خصوصی

خانه تشکل‌های اتاق بازرگانی با حضور اعضای هیات رئیسه اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران و جمعی از دبیران و اعضای هیات رئیسه تشکل‌های بخش خصوصی افتتاح شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق تهران، خانه تشکل‌های اتاق بازرگانی با حضور اعضای هیات رئیسه اتاق‌های بازرگانی تهران و ایران و جمعی از دبیران و اعضای هیات رئیسه تشکل‌های بخش خصوصی افتتاح شد.
اتاق بازرگانی تهران که از مدت‌ها قبل در حال تجهیز و تکمیل ساختمانی با عنوان «خانه تشکل‌ها» برای استقرار و بهره‌برداری تشکل‌های عضو اتاق بازرگانی بود، در نهایت موفق شد بهره‌برداری از این ساختمان را در حضور نمایندگان بخش خصوصی آغاز کند. در مراسمی که با حضور اعضای هیات رئیسه اتاق تهران و ایران و جمعی از نمایندگان تشکل‌ها برگزار شد، گزارشی از روند تجهیز خانه تشکل‌ها ارائه و بر لزوم انسجام تشکل‌های بخش خصوصی برای بیان نظرات و پیگیری مطالبات‌شان با صدای رسا تاکید شد.
در ابتدای این مراسم، سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رییسه اتاق تهران با اشاره به اهمیت نقش‌آفرینی تشکل‌ها در تصمیم‌سازی‌های اقتصادی، از اهتمام اتاق تهران نسبت به هویت‌بخشی، حمایت و توانمندسازی تشکل‌های بخش خصوصی سخن گفت.
مقیمی‌ با ارائه گزارشی به تشریح امکانات خانه تشکل‌ها پرداخت و گفت: اتاق تهران به منظور ایجاد ارتباط موثر میان تشکل‌ها و هم‌چنین تقویت ارتباط تشکل‌ها با اتاق بازرگانی تهران، اقدام به بازسازی و تجهیز این ساختمان کرده است. بر همین اساس، 14 اتاق در طبقه دوم این ساختمان به دفاتر تشکل‌ها اختصاص یافته است. جانمایی و نصب میز و صندلی، خرید ملزومات اداری و ایجاد 7 سالن کنفرانس برای برگزاری نشست‌های مختلف تشکل‌ها از دیگر اقدامات اتاق تهران برای تجهیز این ساختمان است.
این عضو هیات رییسه اتاق تهران با اشاره به ایجاد چند سالن اجتماعات برای برگزاری همایش‌های عمو‌می ‌و تخصصی تشکل‌ها، گفت: در طبقه چهارم این ساختمان نیز، مرکز داوری اتاق تهران به منظور حل‌وفصل دعاوی و ارائه مشاوره حقوقی به تشکل‌های عضو و فعالان اقتصادی استقرار یافته است.
تلاش اتاق تهران برای انسجام و همصدایی بخش خصوصی
مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران نیز ضمن تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر ابراز امیدواری کرد که با تقارن افتتاح خانه تشکل‌ها و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، چشم‌انداز مثبتی پیش روی فعالیت بخش خصوصی کشور برای توسعه اقتصاد قرار گیرد.
خوانساری با بیان اینکه اقتصاد کشور با مشکلات عمیقی مواجه است، افزود: قطار اقتصاد از ریل خارج شده و تلاش ما باید این قطار را روی ریل بازگرداند. البته دستیابی به چنین هدفی مستلزم آن است که بخش خصوصی مطالبه‌گر و منسجم‌تر از گذشته باشد.
او با تاکید بر اینکه صدای بخش خصوصی باید رساتر شود، گفت: صدای بخش خصوصی هنگا‌می ‌رساتر خواهد شد که در درون خود، همفکری و هم‌صدایی پیشه کند. تنها راه دستیابی به این هم‌صدایی نیز ایجاد نهادهایی است که انسجام بخش خصوصی را تقویت کند. ما به این مساله فکر کردیم که از چه مسیری ‌می‌توانیم به هدف تقویت انسجام و مطالبه‌گری بخش خصوصی دست پیدا کنیم و به این نتیجه رسیدیم که یکی از موثرترین راه‌ها این است که باید به تشکل‌ها بهای بیشتری بدهیم.
رییس اتاق تهران در ادامه با اشاره به تکالیفی که قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار بر عهده اتاق‌ها نهاده است، گفت: طبق این قانون، اتاق‌ها وظیفه دارند که تشکل‌های اقتصادی را شناسایی و نسبت به هماهنگ‌سازی آنها اقدام کنند. بر این اساس، اتاق تهران، در دو سال گذشته درصدد ایجاد نهادی برای تمرکز دست کم بخشی از تشکل‌ها برآمد. ساختمان شماره (3) اتاق تهران نیز که از قبل خریداری شده بود، برای ارائه خدمات به تشکل‌ها ساماندهی شد.
او به تدوین چند آیین‌نامه برای تعیین چارچوب حمایت و توانمندسازی تشکل‌ها اشاره کرد و گفت: برای توانمندسازی تشکل‌ها از طریق آموزش، توافقنامه‌ای را با موسسه WIFI اتریش منعقد کرده‌ایم که آماده ارائه خدمات آموزشی مورد نیاز تشکل‌هاست.
خوانساری در بخش دیگری از سخنان خود از ثبت 24 تشکل طی سال گذشته در اتاق تهران خبر داد و افزود: تصمیم داریم ظرف دو سال آینده، تشکل‌های بیشتری را شناسایی کرده و در اتاق به ثبت برسانیم و در عین حال بانک اطلاعاتی تشکل‌ها را نیز تکمیل کنیم. قصد داریم تعداد تشکل‌های ثبت شده در اتاق تهران را به 200 تشکل افزایش دهیم. همچنین به موجب آیین‌نامه‌های موجود، مقرر شده است که به تشکل‌های تازه تاسیس به مدت یک سال، دفتری در خانه تشکل‌ها اختصاص داده شود. به طور کل اتاق بازرگانی امکاناتی را برای حمایت و تقویت تشکل‌های بخش خصوصی پیش‌بینی کرده است.
تعداد تشکل‌ها افزایش پیدا کند
در ادامه این گردهمایی، علا میرمحمدصادقی، نایب‌رییس اتاق تهران پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تبریک فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلا‌می‌گفت: امام خمینی (ره) وقتی در 12 بهمن ماه به کشور بازگشتند، در نخستین حکم‌های خود، اجازه از سرگیری فعالیت اتاق بازرگانی را صادر کردند. چنانکه به محض پیروزی انقلاب، طی حکمی‌ در 25 بهمن ماه، هیاتی را برای استقرار در اتاق بازرگانی و رسیدگی به مشکلات اقتصادی آن دوران تعیین کردند. چرا که امام به اقتصاد و اتاق بازرگانی توجه ویژه‌ای داشتند. حتی آقایان‌ مرحوم هاشمی‌ رفسنجانی و شهید بهشتی چندین بار از اتاق بازدید کردند.
 میرمحمدصادقی ادامه داد: در آن مقطع، چنانچه اتاق بازرگانی پیشنهاداتی داشت، در راس تصمیمات دولتمردان و شورای انقلاب قرار ‌می‌گرفت. البته اتاق بازرگانی با برخی تصمیمات و قوانین تصویب شده در آن مقطع نظیر قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران موافق نبود. امام به دولتی‌ها توصیه ‌می‌کردند که در اموری که مردم قادر به انجام آن هستند، دولت وارد نشود.
او با بیان اینکه اتاق بازرگانی به تدریج و طی سال‌های بعد تضعیف شد، ادامه داد: امروزه اتاق‌های بازرگانی از آبروی خاصی برخوردار هستند و خوشبختانه انس و الفت میان بخش خصوصی واقعی و اتاق‌های بازرگانی برقرار است.
نایب‌رئیس اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش اختصاص حدود 20 اتاق به تشکل‌ها در خانه تشکل‌ها را ناکافی دانست و گفت: باید تلاش کنیم که تعداد تشکل‌های مستقر در این بنا، به 200تشکل برسد.
او با بیان اینکه طی سال‌های گذشته توجه به تقویت تشکل‌ها بسیار اندک بوده است، افزود: طی سفری که به اتریش داشتیم، هر تقاضایی مبنی بر ایجاد سهولت در مراودات تجاری با وزرای این کشور مطرح ‌می‌کردیم، آنها اعلام ‌می‌کردند که این تقاضاها را باید با رییس اتاق بازرگانی اتریش در میان بگذارید. این نشان‌دهنده جایگاه اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌ها در اقتصادهای توسعه‌یافته است.
 میرمحمدصادقی با مقایسه تعداد تشکل‌ها در ایران و اتریش تاکید کرد که تعداد تشکل‌ها باید در ایران افزایش پیدا کند. او سپس خطاب به مسئولان اتاق تهران و ایران این تقاضا را مطرح کرد که نسبت به تشکل‌ها توجه ویژه‌ای را مبذول دارند.
رتبه‌بندی تشکل‌ها در اتاق ایران
محمدرضا انصاری، نایب رییس اتاق ایران نیز طی دقایقی که به سخنرانی پرداخت، اقدام اتاق تهران در متمرکز کردن تشکل‌ها را مورد تجلیل قرار داد و در ادامه به نقش تعیین‌کننده تشکل‌ها در توسعه اقتصادی کشورها اشاره کرد. او گفت: نقش تشکل‌ها در ایران چنانکه بتوانند خواسته‌های خود را به رویه‌های اقتصادی تبدیل کنند، به میزان کافی تقویت نشده است.
او از تشکیل هیات راهبردی برای ساماندهی به وضعیت تشکل‌ها در اتاق ایران خبر داد و گفت: اکنون حدود 180 تشکل در اتاق ایران عضویت دارند و البته تشکل‌های دیگری نیز در شرف عضویت در اتاق هستند. اما جالب است که اطلاعات و آگاهی کافی در مورد وضعیت این تشکل‌ها وجود نداشت. حال آنکه اتاق بازرگانی به عنوان «تشکل تشکل‌ها» وظیفه حمایت از تشکل‌های بخش خصوصی را برعهده دارد و در عین حال وظیفه دارد که از فعالیت موازی تشکل‌ها جلوگیری کند.
نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: هیات راهبردی اتاق ایران حدود یک سال است که روی ساماندهی تشکل‌ها فعالیت ‌می‌کند و اکنون به مرحله رتبه‌بندی تشکل‌ها رسیده است. قرار است، نتایج رتبه‌بندی برای نظرخواهی به اتاق تهران نیز ارائه شود. ضمن آنکه احتمالا نتایج رتبه‌بندی دو یا سه هفته آینده اعلام شود.
تمرین مشارکت
 در ادامه آیین گشایش خانه تشکل‌های بخش خصوصی، پانلی با حضور‌ اعضای‌ شورای‌ مشورتی تشکل‌ها به منظور بررسی‌ اهمیت شکل‌گیری خانه تشکل‌های اتاق تهران برگزار شد.
رضا‌ پدیدار، عضو هیات نمایندگان‌ و عضو‌ شورای‌ مشورتی‌ تشکل‌های اتاق تهران به عنوان سخنران نخست‌ در این پانل با اشاره به اینکه حل بسیاری از‌ مسایل‌ و مشکلات‌ بدون‌ مشارکت‌ اجتماعی‌ میسر نیست، ادامه داد: مسلم است‌ که مشارکت‌ واقعی‌ حتی با‌ برخورداری از ایدئولوژی مشارکتی، بدون‌ نهادها‌ و سازمان‌های مناسب‌ و مرتبط‌ مانند‌ اتاق‌های‌ بازرگانی به عنوان‌ سمبل‌ و تجمیع‌کننده تشکل‌های اجتماعی و اقتصادی‌ امکان تحقق نخواهد یافت. نهادهایی که درون آنها‌ مردم، مشارکت را تمرین کرده‌ و از این راه فرصت و امکانی‌ برای مشارکت موثر و سازنده‌ پیدا کنند.
او‌ با اشاره به مزایای مشارکت‌ اجتماعی نظیر ارتقای سرمایه اجتماعی و‌ در نهایت پیشرفت آموزش، برابری اجتماعی، رفاه و پیشرفت اقتصادی گفت: هدف تشکل‌ها تحقق هدف جمعی است؛ بدین ترتیب، تشکل‌های صنفی، حرفه‌ای‌ و اجتماعی‌ در کشور تاسیس‌ شده و ‌می‌شود که هدف از تشکیل آنها مشارکت دادن افراد در حل مسایل و مشکلات مربوط به خود خواهد بود. این‌ موضوع خلا ارتباط میان جامعه‌ و‌ دولت را برطرف خواهد کرد. به بیان دیگر، افراد از این طریق مسایل‌ و مشکلات مربوط به جامعه را مسایل‌ و مشکلات مربوط به خود دیده‌ و نسبت به رفع آن اقدام ‌می‌کنند.
 رییس‌ کمیسیون‌ انرژی‌ و محیط زیست اتاق تهران ادامه داد: این فرآیند موجب تقویت احساس یگانگی اجتماعی‌ خواهد بود که این، رویکرد اصلی خانه تشکل‌هاست.
نیاز ضروری تشکل‌ها تحقق یافت
در ادامه علی‌ نقیب، به عنوان یکی دیگر از‌ اعضای‌ شورای مشورتی تشکل‌های اتاق تهران گفت: ایجاد‌ خانه تشکل‌ها، به عنوان یکی از نیازهای ضروری تشکل‌های بخش خصوصی امروز تحقق پیدا کرد.‌ در واقع، افزایش تعامل اتاق بازرگانی و تشکل‌ها یکی از‌ اقدامات ویژه اتاق تهران تلقی ‌می‌شود و‌ در هیمن راستان شورای مشورتی‌ تشکل‌ها نیز تشکیل شد.
 نقیب‌ سپس کاهش بازه رسیدگی به دفاتر بیمه‌ای فعالان اقتصادی به یک سال را نیز از اقدامات موثر اتاق تهران برشمرد و گفت: تشکل‌ها بسیار مظلوم هستند. چرا که اگرچه بخش عمده‌ای از رونق اقتصادی‌ و اشتغال کشور را در دست دارند، تاکنون فاقد خانه تشکل‌ها بوده‌اند.
این عضو هیات مدیره انجمن ارگانیک ایران سپس با اشاره به قوانین که برای بهبود فضای‌ کسب‌وکار تدوین شده است، گفت:‌ با وجود این قوانین نیز بخش خصوصی چندان‌ شاهد‌ تغییرات‌ مثبت در فضای‌ کسب‌وکار نبوده است. به این دلیل که نسبت به تعامل دولت با بخش خصوصی فرهنگ‌سازی‌ صورت نگرفته است.
 او در ادامه خواستار اهتمام اتاق تهران نسبت به این نوع فرهنگسازی شد تا از این پس، آیین نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و قوانین با نظر تشکل‌ها نگاشته شود.
تعدد تشکل‌ها، قدرت آنها را کاسته است
سعید‌ جارودی، دبیرکل انجمن شرکت‌های صنعت پخش، دلیل ارتقای جایگاه تشکل‌ها‌ در تصمیم‌سازی‌های اقتصادی را تعدد‌ بیش از حد‌ تشکل‌ها دانست و گفت: اکنون‌ 8 هزار اتحادیه صنفی در کشور‌ شکل گرفته است. افزون بر این 2 هزار تشکل‌ در وزارت کار و 2 هزار تشکل نیز در وزارت کار به ثبت رسیده است.
 او ادامه داد: خوشحالیم که ما اکنون خانه‌ای داریم که باید درون آن بنشینیم و افکار اساسی‌تری داشته باشیم. به این‌ بیندیشیم که چگونه ‌می‌توان‌ فاصله میان‌ سخنان رییس‌جمهوری و‌ آنچه بدنه دولتی‌ به اجرا ‌می‌گذارد را کاهش داد. البته باید‌ اشتباهات خود را نیز بپذیریم. تشکل‌ها به دلیل تعدد، قدرت اندکی دارند.
 جارودی ادامه داد: بدنه دولتی قصد‌ واگذاری‌ امور را ندارد اما تشکل‌ها باید با اتکا به دانش روز و توانمندی که دارند، باید‌ انجام این امور را برعهده بگیرند.
حلقه وصل کسب‌وکارهای مختلف
عبدالحسین ترابی رییس انجمن ارائه‌کنندگان سرویس‌های دیجیتال اپراتورهای مخابراتی تهران نیز با اشاره به تقارن افتتاح خانه تشکل‌ها و ایام دهه فجر گفت: تشکل‌ دیرپا و وزین اتاق تهران طلایه‌دار توسعه تجارت بوده است. برای ما به عنوان فعالان حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات مایه امیدواری است که اتاق تهران حلقه وصل تشکل‌ها به یکدیگر است و فرصت مشارکت کسب‌وکارهای فیزیکی و دیجیتال را هم فراهم آورده است.