صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

کاهش تولید چای به دلیل کاهش بارندگی‌ها

رییس سازمان چای کشور از کاهش تولید چای به دلیل کاهش بارندگی‌ها خبر داد و گفت: درآمد چایکاران از حدود ۳۹ میلیارد تومان در سال ۸۹ به ۲۰۳ میلیارد تومان در زمان کنونی افزایش یافته است.
رییس سازمان چای کشور از کاهش تولید چای به دلیل کاهش بارندگی‌ها خبر داد و گفت: درآمد چایکاران از حدود ۳۹ میلیارد تومان در سال ۸۹ به ۲۰۳ میلیارد تومان در زمان کنونی افزایش یافته است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، محمد ولی روزبهان اظهار کرد: در کنار استفاده از اعتبارات صندوق چای و همچنین محل اعتبارات یارانه‌ای دولت، عواملی چون اختصاص ردیف اعتباری ویژه و افزایش نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای در هفت سال گذشته باعث شد، حدود ۴۰۰۰ هکتار باغ چای احیا شود.
وی با بیان اینکه بیشترین آثار رونق تولید چای از سال ۱۳۹۳ و با اعطای تسهیلات به زراعی ملموس تر شده است، گفت: پارسال هم برای نخستین بار، حدود ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات با چهار درصد کارمزد و بازپرداخت پنج ساله، برای بهسازی و توسعه کارخانجات چای اعطا شد.
رییس سازمان چای کشور با بیان اینکه امسال حدود ۱۰۸ هزار تن برگ سبز چای از ۵۵ هزار چایکار گیلان و مازندران خریداری شده است، گفت: اگرچه از سه سال پیش تا پارسال میزان تولید برگ سبز چای از ۶۴ هزار تن به ۱۳۹ هزار تن رسید اما به دلیل کاهش بارندگی ها امسال این میزان به ۱۰۸ هزار تن کاهش یافت.
محمد ولی روزبهان در پاسخ به این سوال که سازمان چای برای رفع عطش باغ‌های همیشه سبز چای در مواقع خشکسالی که یکی از دلایل مهم کاهش محصول سالانه است، چه تدابیری اندیشیده است؟ گفت: سازمان چای، چایکارانی را که باغ‌هایشان در معرض خطر کم آبی است، شناسایی و برای دریافت یارانه آبیاری تحت فشار که از محل صندوق توسعه ملی تامین می‌شود، به سازمان جهاد کشاورزی معرفی می‌کند. تا پارسال با اعطای یارانه به چایکاران، توانستیم حدود ۴۰۰ هکتار باغ چای را به سیستم آبیاری تحت فشار یا شبکه آبیاری بارانی مجهز کنیم و قرار است تا پایان امسال در ۳۰۰ هکتار دیگر از باغ چای هم  این کار انجام شود.
وی خرد و کوچک بودن باغ های چای، قرار گرفتن بیشتر باغ ها در ارتفاعات و دسترسی نداشتن به منابع آبی و محدودیت صدور مجوز حفر چاه را از مهمترین موانع اجرای طرح سیستم آبیاری تحت فشار و از دلایل کم بودن وسعت باغ هایی که به این سامانه مجهزند، عنوان کرد.
رییس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: امسال راهکار دیگری را امتحان کرده‌ایم و بصورت آزمایشی در نیم هکتار از باغ های چای دربازکیاگوراب لاهیجان، سیستم آبیاری قطره‌ای را اجرا کرده‌ایم که در صورت نتیجه بخش بودن ِاین کار، این طرح را در باغ های چای اجرایی خواهیم کرد.
محمد ولی روزبهان معتقد است با وجود اقدامات انجام شده برای احیای صنعت چای، باز گره‌ها و موانعی سر راه قرار دارد که با افزایش حمایت های مالی برای به زراعی و افزایش تولید و همچنین اتخاذ ساز و کارهایی برای افزایش قدرت رقابت پذیری و رونق چای تولید داخل، حل شدنی است.