صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون درمان وزیر بهداشت اعلام کرد

بیمه های شخص ثالث هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهکارند

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیمه های تکمیلی و شخص ثالث از سال 95 حدود هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهی معوقه دارند و اگر این بدهی پرداخت نشود، خدمات درمان رایگان به بیماران تصادفی دچار مشکل می شود.
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیمه های تکمیلی و شخص ثالث از سال 95 حدود هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهی معوقه دارند و اگر این بدهی پرداخت نشود، خدمات درمان رایگان به بیماران تصادفی دچار مشکل می شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، قاسم جان بابایی در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: مطابق قانون برنامه توسعه، 10 درصد از درآمد ناشی از حق بیمه شخص ثالث خودروها باید برای درمان رایگان بیماران تصادفی در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد اما از سال 95 تاکنون این بیمه ها با اینکه پول بیمه خودروها از مردم گرفته اند، حدود هزار میلیارد تومان از حق وزارت بهداشت را پرداخت نکرده اند.
وی گفت: بیمه های تکمیلی نه تنها پولی که به صورت نقد از مردم برای بیمه شخص ثالث دریافت می کنند به موقع به وزارت بهداشت پرداخت نمی کنند و تأخیر دارند، بلکه حتی پیشنهاد می کنند که بدهی خود را به وزارت بهداشت به صورت اوراق بدهند و این مساله -پرداخت بدهی با اوراق - سنت نادرستی است که متأسفانه در کشور اتفاق افتاده است.
معاون وزیر بهداشت افزود: ممکن است یک سازمان بیمه گر دولتی که پولی از خزانه دولت نگرفته است و خزانه دولت هم به علت مشکلات نقدینگی به آن سازمان بیمه گر اوراق داده است، آن سازمان مجبور باشد که اوراق بدهد، چون خودش اوراق گرفته و پول نقد نگرفته است.
وی گفت: مشکل سازمان های بیمه گر دولتی از سر اجبار است اما بیمه های تکمیلی شخص ثالث مستقیم از مردم برای بیمه خودروها پول نقد می گیرند بنابراین از این شرکت ها انتظار داریم، حق وزارت بهداشت را به صورت پول نقد بدهند.
جان بابایی افزود: به هر حال بیمه های تکمیلی به وزارت بهداشت پیشنهاد داده اند که به جای بخش اعظمی از بدهی خود، اوراق بدهند که ما در وزارت بهداشت قبول نکرده ایم، دلیلش این است که نمی خواهیم این سنت و فرهنگ نادرست جا بیفتد، در این صورت همه بدهکاران یاد می گیرند که به جای پول نقد اوراق بدهند.
وی ادامه داد: دادن اوراق به جای پول نقد موجب سوء استفاده می شود زیرا وقتی کسی پول نقد دارد و به جای آن اوراق می دهد که سررسید آن 9 ماه دیگر است، یعنی می خواهد سوء استفاده کند.
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که آیا تأخیر بیمه های شخص ثالث در پرداخت سهم وزارت بهداشت خللی در خدمات رسانی به بیماران تصادفی به وجود آورده است، توضیح داد: نه، تاکنون با جا به جایی منابع و یک مقدار از پول این شرکت را دادن و مقداری از بدهی آن شرکت را دادن و گرفتن تجهیزات قرضی و قول دادن به طرف های وزارت بهداشت مانند شیوه بازاری ها کارها را رفع و رجوع کرده ایم اما این روش سیستماتیک نیست.
وی گفت: روش سیستماتیک این است که وقتی انتظار از وزارت بهداشت این انتظار هست که به بیماران اورژانسی تصادفی در بیمارستان خدمات مناسب ارائه کند و در حالی که مردم پول بیمه شخص ثالث خودروها را نقد می پردازند، شرکت های بیمه هم طبق قانون و به موقع سهم و طلب وزارت بهداشت را پرداخت کنند.
جان بابایی افزود: اگر وزارت بهداشت مجبور شود، به علت بار سنگین بدهی های معوقه از بیماران تصادفی پول بگیرد، در آن صورت برخی از مردم که مجبورند هم پول بیمه را بدهند و هم پول درمان را در هنگام تصادف، ممکن است، برای بیمه شخص ثالث خودروهایشان مراجعه نکنند، در این صورت چرخه کار معیوب می شود.
سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور پیش از این اعلام کرده بود: هر سال حدود 16 هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند و سالانه 333 هزار نفر در این حوادث مصدوم و معلول می شوند یعنی روزانه 43 مرگ و 910 مصدوم در حوادث رانندگی داریم که از بسیاری از کشورهای دنیا بالاتر است.
به گفته وی 73درصد جان باختگان این حوادث در خارج از شهرها جان خود را از دست می دهند و 27 درصد درون شهرها هستند. از بین فوت شدگان شهرها نیز 80 درصد عابر پیاده یا موتورسوار هستند و در کل حوادث رانندگی کشور 24 درصد کل فوتی ها موتورسوار و 20 درصد عابر پیاده هستند و در مجموع 30 درصد علت تصادفات رانندگی، موتورسواران هستند.