چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

تهران؛ میزبان بزرگترین رویداد ورزشی ربات ها در خاورمیانه

دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کمیته ملی رباتیک جمهوری اسلامی ایران (فیرا) با همکاری فدارسیون جهانی رباتیک فیرا، میزبان بزرگترین رویداد ورزشی ربات ها در خاورمیانه است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، این رویداد 11 تا 15 اسفند سال جاری، میزبان ربات ها در رشته های مختلف ورزشی در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی است. 
ورزش به عنوان یکی از اصلی ترین چالش هایی که این روزها به عنوان موضوعی برای مباحث رباتیک و هوش مصنوعی تعریف می شود، توجه زیادی از محققان را به خود جلب کرده است. 
در این راستا، کمیته فنی برگزاری این مسابقات با طرح چالش های روز دنیا در زمینه علم رباتیک و کنترل تحت عنوان بزرگترین رویداد ورزشی ربات ها در خاورمیانه از محققان کشور به همراه تیم های دیگر خارجی دعوت کرده تا دستاورد های خود در این عرصه را به رقابت بگذارند. 
لیگ المپیک ربات های انسان نما به عنوان یکی از لیگ های مطرح این رقابت ها به دنبال به چالش کشیدن این علم در ورزش های مختلف است. ورزش هایی از جمله دوومیدانی در ماده های دو سرعت و ماراتون، بسکتبال، فوتبال، تیراندازی با کمان و وزنه برداری. 
همچنین کمیته برگزاری این مسابقات افتخار دارد برای اولین بار در جهان، ربات ها را به سمت و سوی المپیک زمستانی ربات ها و حل چالش اسکی دعوت کرده و در کنار آن میزبان رقابت انسان ها با ربات ها در زمینه تیراندازی با کمان باشد. 
ربات ها در چالش دوی صحرا نوردی ابتدا تا انتهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر را طی خواهند کرد. 
در بخش دانش آموزی برای اولین بار نگاه به مقوله خلاقیت، نوآوری و فناوری در کودکان و نوجوانان باعث شد لیگ خلاقیت در رباتیک با رویکرد موضوعات اساسی کشور مورد توجه قرار گیرد تا با این کار بتوان علاوه به ارائه مسائل ترویجی در این موضوع دانش آموزان خلاق را برای ارائه راهکارهای برون رفت از بحران های موجود در کشور سوق داد. 
افزون بر این با توجه به معضل کم آبی در کشور و بحران آب، این لیگ تمرکز اصلی خود را بر این موضوع گذاشته تا بتواند روحیه خلاقیت و نوآوری دانش آموزان در این حوزه را پرورش داده و آینده را در این موضوع برای آنان ترسیم کند.
در بخشی دیگر، توجه به مهارت های فردی و دانش ورزی دانش آموزان در سنین رشد و نیاز به آموزش صحیح با رویکرد کارآفرینی در جامعه لیگ ماموریت غیرممکن را نتیجه داده است. 
این لیگ که کاملا به مهارت های آموخته دانش آموزان در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی و روحیه خلاقیت و نوآوری آنان توجه دارد، با طرح مساله ای مشخص در روز مسابقه، مهارت های گروهی فنی و ایده پردازی تیمهای شرکت کننده را محک خواهد زد.
هدف از مسابقات یادشده ایجاد کسب و کارهای پایدار در کشور و در نتیجه اشتغال زایی لازم در بخش رباتیک، اتوماسیون و هوش مصنوعی با طرح مسائل کاربردی در کشور و نگاه ویژه دانش پژوهان و محققان در این حوزه است.