صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» ‌ از فعالیت تولیدکنندگان پارچه با 30 درصد ظرفیت گزارش می‌دهد

افزایش چک‌های برگشتی در بازار پارچه

فعالان و فروشندگان صنف پارچه از وضعیت رکود بازار و ورشکست شدن بسیاری از فعالان این صنف در سال‌های اخیر به خصوص در سال جاری بسیار گله‌مند هستند.
شایلی قرایی
فعالان و فروشندگان صنف پارچه از وضعیت رکود بازار و ورشکست شدن بسیاری از فعالان این صنف در سال‌های اخیر به خصوص در سال جاری بسیار گله‌مند هستند.به گزارش کسب و کار نیوز  البته بسیاری دیگر از اصناف و بازاریان نیز از عدم بهبود شرایط اقتصادی چند ساله اخیر در وضعیت کسب‌وکار خود گله‌مند هستند و رکود بی‌سابقه در بازار را عامل مهمی در ورشکست شدن فعالان صنوف مختلف می‌دانند. این در حالیست که متاسفانه دولت از این بخش هیچ حمایتی نمی‌کند و تولیدی‌ها هم از حمایت دولت محروم هستند. صنف پارچه‌فروشان حتی از حمایت بانک‌ها از بخش خصوصی محروم است. امروز بانک‌ها به معنای واقعی کلمه برای پرداخت وام اذیت می‌کنند و با صنوف همراه نیستند. 
در همین رابطه رئیس صنف پارچه‌فروشان استان همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۳۰ درصد از کارخانه‌های نساجی کشور فعال و مابقی تعطیل هستند، افزود: دلیل این امر کمبود‌ها در این صنعت و عدم حمایت دولت است. خانجانی با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم با چین از نظر کیفیت جنس‌ها رقابت کنیم، عنوان کرد: باید برنامه‌ریزی‌هایی از سوی وزارت بازرگانی صورت گیرد. وی با بیان اینکه باید در این راستا الگوهایی طراحی شود که بتوانند با کارخانه‌های خارجی رقابت کنند، یادآور شد: سال‌های گذشته در گلستان شاهد تولید پنبه بودیم، اما اکنون آن را نیز نداریم و این در حالیست که جنس‌های پنبه‌ای نسبت به جنس‌های پلاستیکی برای سلامتی مفیدتر است و این مهم نیز باید توسعه پیدا کند. 
رئیس صنف پارچه‌فروشان همدان با بیان اینکه ما با توجه به میل مشتری جنس خریداری می‌کنیم، گفت: مشتری نیز جنسی را خریداری می‌کند که کیفیت آن مطلوب و قیمت آن نیز مناسب‌تر است و در این راستا باید برنامه‌ریزی‌های منسجمی انجام شود و حل این مشکل نیز دست وزارت صنعت است و هیچ کاری از دست مشتری و فروشنده بر نمی‌آید. وی با تاکید بر اینکه در این راستا زیربناها باید ساخته شود، اظهار کرد: نبود کیفیت و تنوع و قیمت نامناسب از دلایل عدم استقبال مردم از جنس‌های ایرانی است و این در حالیست که اکنون مردم تنوع‌طلب هستند و اجناس باید به‌روز شوند. 
صنعت نساجی در خطر ورشکستگی
امیر قدیمی‌نژاد، رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه‌فروشان پارچه 
وضعیت بازار عرضه‌کنندگان پارچه تعریفی ندارد. کسادی بازار به میزانی افزایش پیدا کرده که مسیر حرکت این صنف به سمت ورشکستگی در حال پیشروی است. در حال حاضر گردش مالی افراد به کمترین میزان ممکن رسیده و این روزها بنکداران بیشتر در حال شمارش چک‌های برگشتی هستند. ورود بی‌رویه پوشاک خارجی به نام برند با قیمت‌های اندک موجب شد تا تولیدکنندگان پوشاک رغبتی برای خرید پارچه و تولید نداشته باشند. همچنین بالا بودن نرخ 10 تا 20 درصدی مواد اولیه در کشور در مقایسه با دیگر مناطق دنیا و سود 18 درصدی تسهیلات بانکی از عوامل تاثیرگذار و علت ایجاد تورم در بازار بوده است. از سوی دیگر قاچاق بی‌رویه صنعت نساجی را با مشکل جدی مواجه کرده و مسئولان ذی‌ربط با کاهش تعرفه واردات پوشاک، شرایط را برای واردکنندگان مطلوب کردند و این امر موجب شد که واردات این‌بار به صورت قانونی صنعت نساجی را تضعیف کند. به همین دلیل بخش زیادی از تولیدکنندگان پارچه تعطیل شده‌اند و بخش دیگر نیز با 30 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. این در حالیست که یکی از مهم‌ترین عوامل ورود بی‌رویه پارچه قاچاق به کشور، رکود داخلی در بازار است. ضمن آنکه کاهش قدرت خرید جنس‌های درجه یک نیز دلیل دیگر کاهش تولید پارچه ایرانی است. ورود غیرقانونی پارچه به کشور باعث افت شدید واحدهای تولیدی پوشاک شده و نفس این واحدهای تولیدی را به شماره انداخته، البته از سوی دیگر نباید فراموش کرد که با کاهش تولید پوشاک در کشور، تولید و اشتغال در نساجی‌ها نیز به سمت تعطیلی خواهد رفت. متاسفانه وضعیت تولید و فروش پارچه سال به سال بدتر می‌شود؛ کاهش تعرفه‌ها از 200 درصد به 55 درصد باعث ورود سیل عظیمی از پوشاک شده که بازار پارچه و صنعت نساجی کشور را هم تحت‌تاثیر قرار داده و تولیدات داخلی را با مخاطره همراه کرده است. زمانی که چرخ صنعت پارچه با معضلات فراوانی همراه شود، طبیعتا نقدینگی مناسبی در این بازار به گردش نخواهد افتاد و تولیدکنندگان پس از یک بازه زمانی با مشکلات سخت‌افزاری مواجه می‌شوند؛ یکی از مهم‌ترین مشکلات این صنعت، عدم توانایی رقابت آنها با برندهای خارجی حتی در بازار داخلی است. حدود 7 هزار واحد صنفی عضو اتحادیه بودند که در حال حاضر این تعداد به 4 هزار واحد صنفی رسیده است که البته این تعداد باقیمانده در حالت نیمه‌تعطیلی قرار دارند. از طرف دیگر حدود 90 درصد نظام تولید به تسهیلات بانکی وابسته است و وقتی بانک‌ها سودهای سنگینی از تولیدکنندگان مطالبه می‌کنند، توانی برای فعالیت افراد باقی نمی‌ماند و همین امر باعث حذف بخش زیادی از تولیدکنندگان از چرخه تولید شده است. در حالی که نرخ سود تسهیلات در چین، انگلیس، ترکیه و دیگر کشورها کمتر از یک درصد است. 
گلایه از نبود بازار و عدم استقبال مردم از پارچه داخلی
اردشیر گیلانی، فعال بازار پارچه 
در حالی که به ماه پایانی سال نزدیک می‌شویم، اما هیچ تحرکی در بازار پارچه و طاقه‌فروشان وجود ندارد. وارد هر فروشگاهی که می‌شوی به جای اینکه مملو از مشتری باشد صاحب فروشگاه را مشاهده می‌کنی که با دسته‌ای از چک‌های برگشتی به دنبال راه چاره‌ای می‌گردد تا بتواند آنها را پاس کند و در بازار بدنام نشود. در حال حاضر همکاران این صنف از نبود بازار و عدم استقبال مردم از پارچه داخلی و دوخت لباس گلایه دارند. به همین دلیل اصناف به ناچار جهت افزایش رونق خود روی به فروش پارچه‌های چینی آورده‌اند. پارچه‌های چینی دارای قیمت مناسب بوده و تنوع در آنها نیز زیاد است. بسیاری از جنس‌های خارجی را ایران نمی‌تواند تولید کند که این نیز دلیل تمایل مردم به سمت جنس‌های خارجی است. اگر ایران نمی‌تواند جنس‌های چینی را در کشور خود تولید کند دلیل آن اقتصاد و عدم ‌حمایت دولت از تولید‌کنندگان است. به طور کلی اقتصاد کشور با مشکل مواجه است و این در حالیست که در شهرک‌های صنعتی اکنون بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل هستند که یکی از دلایل آن نیز عدم حمایت دولت است.