صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» بررسی می‌کند

خسارت گردشگری از نوسانات ارزی

نوسانات ارزی به مثابه سایر بخش‌های اقتصادی بر صنعت گردشگری نیز تاثیر می‌گذارد. به اعتقاد کارشناسان، با گران شدن سفرها به تبع هزینه‌های گردشگری بالا خواهد رفت و جذابیت بازدید از برخی مکان‌های دیدنی پایین می‌آید.
ثمانه نادری
نوسانات ارزی به مثابه سایر بخش‌های اقتصادی بر صنعت گردشگری نیز تاثیر می‌گذارد. به اعتقاد کارشناسان، با گران شدن سفرها به تبع هزینه‌های گردشگری بالا خواهد رفت و جذابیت بازدید از برخی مکان‌های دیدنی پایین می‌آید. 
به گزارش کسب و کار نیوز طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، ایران رتبه نخست ارزان‌ترین کشور جهان به لحاظ هزینه برای گردشگری را دارد، در حالی که در سایر موارد مثل موارد فرهنگی، همچنین بحث زیرساخت‌ها و به طور کلی ارائه خدمات به گردشگران وضعیت مطلوبی ندارد. بر همین اساس ادامه‌دار شدن نوسانات ارزی به تدریج مزیت این کشور در هزینه‌های ارزان را برای گردشگران از بین خواهد برد. 
در همین رابطه رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نوسان‌های ارز را بر صنعت گردشگری همانند سایر حوزه‌های اقتصادی اثرگذار دانست و گفت: متولیان از این تاثیر اطلاع دارند و قول داده‌اند آن را کنترل کنند تا از این وضع خارج
 شویم. 
علی‌اصغر مونسان در پاسخ به این پرسش که با توجه به اظهارات قبلی شما درباره گرانی سفر و نرخ بالای خدمات در ایران و تاثیر نوسان‌های ارز در تشدید این وضعیت، به عنوان متولی سفر آیا در هیات دولت رایزنی یا نفوذی خواهید داشت تا این جریان دستکم در بخش سفر تاثیر کمتری داشته باشد، گفت: نفوذ که نخواهیم داشت، اما باید رایزنی داشته باشیم. البته متولیان روی مشکل ارز کار می‌کنند تا ان‌شاءا... قیمت ارز به نرخ درست برگردد. طبق صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد، ان‌شاءا... از این وضعیت 
خارج می‌شویم. وی افزود: ارز کل حوزه اقتصاد را در برمی‌گیرد، خصوصا گردشگری را که صنعت حساب می‌شود، بنابراین ارز به همه بخش‌ها ارتباط پیدا می‌کند و تاثیر آن برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم مهم است، متولیان این مسائل را می‌دانند و پیگیری می‌کنند. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: موضوع ارز به سازمان ما ربطی ندارد که به عنوان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نوسان‌های ارز را درست کنیم، هیچ جای دنیا چنین انتظاری ندارند. البته ما هم معتقدیم نوسان‌های ارز روی صنعت گردشگری تاثیر دارد، متولیان هم خودشان تاثیر آن را روی همه بخش‌ها درک می‌کنند و برای رفع این مشکل، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند. اگر همه اعضای کابینه نتوانستند تاکنون برای ارز کاری کنند، پس مونسان هم نمی‌تواند در این موضوع کاری کند. 
کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری 
ناصر رضایی، کارشناس حوزه گردشگری در این خصوص به «کسب‌وکار» می‌گوید: بی‌ثباتی نرخ ارز همانطور که بر شاخص‌های مختلف اقتصادی تاثیرات بدی به جا می‌گذارد روی حوزه گردشگری نیز این اثرات را خواهد داشت. 
وی با اشاره به گران شدن سفرها و کاهش درآمدهای صنعت گردشگری توضیح می‌دهد: کسانی که تصمیم دارند به یک سفر یک روزه یا چند روزه بروند، هزینه‌های سفر را پیش‌بینی می‌کنند. مشخصا زمانی که این هزینه‌ها قابل پیش‌بینی نباشد یا به علت نوسانات کم و زیاد شود، احتمال حذف آن سفر یا سفرهای مشابه در برنامه فرد وجود دارد. در این صورت دیگر بحث کم خرج کردن نیست. بحث بی‌ثباتی و عدم رسیدن به یک پیش‌بینی دقیق از هزینه‌هاست. رضایی با بیان اینکه بی‌ثباتی باعث می‌شود نتوانیم به درستی روی ورودی‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری تمرکز کنیم، می‌گوید: ورودی صنعت گردشگری وابستگی زیادی به ثبات اقتصادی دارد. از آنجایی که در کشورهای دیگر برای افزایش این ورودی‌ها برنامه‌ریزی‌های دقیقی دارند که یکی از آنها همین ثبات اقتصادی است، لازم است در کشور ما نیز اهمیت این ثبات برای افزایش ورودی صنعت گردشگری مورد توجه باشد. این کارشناس گردشگری در رابطه با راهکارهایی که می‌شود برای مقابله با این تاثیرات منفی، اتخاذ کرد نیز می‌گوید: مشخصا تثبیت نرخ ارز روی همه حوزه‌ها تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل لازم است در سیاست‌های کلی اقتصاد کشور به این امر توجه شود. همان اقداماتی که برای تغییر یک شاخص در اقتصاد صورت می‌گیرد در این زمینه نیز مورد توجه است.
تاثیر منفی نوسانات ارز بر تورهای خارجی
علی رفیعی، کارشناس حوزه گردشگری نیز در این رابطه به «کسب‌وکار» می‌گوید: بیشترین تاثیر نوسانات ارزی روی سفرهای خارج از کشور و تورهای خارجی است و روی سفرهای داخلی خیلی تاثیرگذار نیست. بنابراین در تورهای خارجی با توجه به افزایش نرخ ارز هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده تورها بالا خواهد رفت. بعضا مشاهده شده زمانی که پرداخت پول از سوی شرکت‌ها به کارگزاران به تاخیر می‌افتد یا به تعطیلاتی بر می‌خورد پرداخت واریز این پول بعد از مدتی با ضرر زیادی مواجه خواهد شد، چراکه این تاخیر درحالی بوده که نوسانات نرخ ارز باعث شده قیمت‌ها تغییر کند. بعضی از دفاتر که کارگزار هواپیمای خارجی هستند با این نوسانات ارزی دچار خسارت‌های زیادی می‌شوند. بنابراین یکی از عوامل تاثیرگذار در صنعت گردشگری می‌تواند ثبات ارز و یکسان بودن نرخ ارز باشد، اما موضوع این است که مساله نرخ ارز تحت‌تاثیر مسائل سیاسی است و طی این مدت ارکان صنعت گردشگری از این نوسانات بیشتر دچار ضرر شده تا اینکه بخواهد از آن استفاده‌ای داشته باشد.