صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیر اجرایی طرح خبر داد

خانه موزه «سیمین و جلال» آماده افتتاح نیست

به‌رغم اعلام مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری مبنی‌بر بازگشایی خانه موزه جلال، مدیر اجرایی این طرح معتقد است بهره‌برداری از این خانه سه ماه دیگر زمان نیاز دارد.
به‌رغم اعلام مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری مبنی‌بر بازگشایی خانه موزه جلال، مدیر اجرایی این طرح معتقد است بهره‌برداری از این خانه سه ماه دیگر زمان نیاز دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، هرچند به تازگی علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از بازگشایی خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل‌احمد در هجدهم اسفند ماه سال جاری خبر داده اما علی‌الظاهر این خانه هنوز آماده بهره‌برداری نیست.
فرزان رستمی‌فر مدیر طرح و نظارت این پروژه با اشاره به اینکه خانه سیمین و جلال را می‌شود «خانه داستان‌نویسی مدرن ایران» تلقی کرد، بیان داشت: پس از درگذشت سیمین دانشور این خانه از محل منابع عمومی شهرداری تهران به درستی خریداری شد ولی بعد از آن کار اجرایی مرمت و احیا،‌ به سرعت شکل اجرایی به خود نگرفت. البته می‌توان در این موضوع بحث اعتبارات لازم و نیز حساسیت‌های موجود درباره خود بنا را نیز در نظر گرفت. به هر تقدیر در دوره مدیریت جدید شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و به دلیل علاقه و اهتمام شخص مدیرعامل، اعتباراتی درون سازمانی برای مرمت این بنا تامین و عملیات اجرائی مرمت آن آغاز شد.
وی ادامه داد: شاید این ساختمان امروز با قدری چشم‌پوشی به مرحله بهره‌برداری از منظر مرمت رسیده باشد اما امر احیا و موزه‌آرایی و مواردی که در کل می‌شود گفت منجر به احیا این خانه خواهد شد، هنوز به اتمام نرسیده و به حداقل زمانی در حدود سه ماه و اعتباراتی جدید نیازمند است.
رستمی فر ادامه داد: نگرانی ما این است که شاید معاون اجتماعی و مدیرعامل آینده شرکت توسعه، اولویت خود را به ادامه پروژه با رویکرد احیا ندادند و بهتر این است که مدیر فعلی شرکت توسعه پس از اتمام پروسه مرمت، احیا آن را نیز در برنامه خود قرار بدهد.
وی با تاکید بر اینکه آنچه در اسفند ماه سال جاری می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار بگیرد با قدری اغماض، مرمت خانه است، تصریح کرد: مساله تجهیز خانه و موزه‌آرائی زمان‌بر خواهد بود. البته من درک می‌کنم که برای این مساله با کمبود منابع روبرو خواهیم بود اما به نظرم این افتتاح یعنی گذشتن از ایجاد برخی آیتم‌های ضروری برای بازآفرینی این مکان تاریخی؛ با این همه به باور من در نبود منابع مالی بهتر است پروژه‌ای به بهره‌برداری نرسد تا اینکه به شکلی ناقص به آن اسم بهره‌برداری را بدهیم.
رستمی‌فر با اشاره به اینکه مشاور هر پروژه فرهنگی باید خود را امین منابع عمومی دانسته و مسئول سلامت و عملیات فنی آن را بپذیرد، بیان داشت: پروسه مرمت فیزیکی ساختمان هنوز کارهای باقی‌مانده‌ای دارد و در مرحله بعد نباید فکر کرد با ترمیم چند شی و گذاشتن آنها بر سر جای خود کار تمام خواهد بود. این خانه از کاربری شخصی در حال واسپاری به عرصه حقوق عمومی است و بر همین اساس پروسه احیا ساختمان و موزه آرایی به حداقل سه ماه دیگر زمان نیاز خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه تاکنون در حدود یک و نیم میلیارد تومان خرج مرمت این منزل شده، تصریح کرد که حداقل پانصد میلیون تومان دیگر برای اتمام این پروژه باید هزینه شود تا بتوان بر پله نخست بهره‌برداری آن گام نهاد.