چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سفیر ایران در چین

روابط و همکاری های ایران و چین در سطح خوبی قرار دارد

سفیر ایران در چین با اشاره به اینکه در طول تاریخ، دو کشور ایران و چین، روابط دوستانه ای با یکدیگر داشته اند گفت: روابط و همکاری های ایران و چین در دوران معاصر نیز در سطح خوبی قرار دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،  'علی اصغر خاجی' روز سه شنبه در جریان بازدید دانش آموزان چینی از سفارت ایران در چین افزود: ایران و چین از زمان های خیلی قدیم روابط دوستانه ای با یکدیگر داشتند و مردم دو کشور از طریق جاده ابریشم با یکدیگر در ارتباط بودند روابط دو کشور از زمان باستان تا کنون جز دوستی نبوده است این روابط دوستانه میان دو کشور در آینده نیز ادامه خواهد یافت.
وی افزود: امروز به لطف تکنولوژی و فضای مجازی، ارتباط میان جوانان بسیار آسانتر شده است زبان مهمترین وسیله ارتباطی میان ملل مختلف است و ما باید سعی کنیم مردمان دو کشور زبان طرف مقابل را فراگیرند.
سفیر ایران در چین افزود: امروز در دانشگاه های ما زبان چینی در حال تدریس است و حتی دانش آموزان در مدرسه ایرانی سفارت نیز در حال فراگیری زبان چینی هستند همینطور زبان فارسی نیز در بیش از 10 دانشگاه چین در حال تدریس است روند فراگیری زبان های دو کشور را باید تقویت نماییم.
خاجی افزود: از جمله برنامه های ما برای گسترش روابط 'مردم با مردم' دو کشور در آینده توسعه روابط گردشگری میان ایران و چین است سال گذشته میلادی حدود 112 هزار نفر ایرانی به چین سفر کرده اند ما نیز تسهیلات خوبی برای گردشگران چینی از جمله ویزا فرودگاهی برای سفر به کشورمان ارائه می کنیم.
او اظهار امیدواری کرد در آینده شاهد گسترش روابط و تبادلات میان دو کشور در سایر زمینه های از جمله گسترش همکاری های علمی آموزشی، تبادلات استاد-دانشجو و انجام فعالیت های فرهنگی مشترک باشیم.
وی اظهار امیدواری کرد در زمینه مبادلات دانش اموزی و ایجاد ارتباط بین قشر جوان و نوجوان دو کشور نیز بتوانیم ایده هایی را مطرح و گام هایی برداریم.
سفیر ایران در چین افزود: امسال ایران میهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب پکن بود که در طول مدت برگزاری نمایشگاه سعی کردیم مردم چین را با گوشه ای از فرهنگ خود آشنا سازیم. 
وی افزود: سال آینده نیز چین مهمان ویژه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خواهد بود چنین برنامه هایی میان دو کشور باید ادامه یابد تا فرصتی در اختیار مردم دو کشور قرار دهد تا با فرهنگ یکدیگر آشنا شوند.
به گفته وی هفته های فرهنگی، هفته فیلم، گروه های موسیقی، حضور در نمایشگاه های هنری و جشنواره های فیلم دو کشور به صورت متقابل می تواند گام مهمی در ارتقای تبادلات فرهنگی میان طرفین باشد. 
خاجی افزود: ما در این روزهای جشنواره های فرهنگی، موسیقی و فیلم فجر را در ایران داریم که گروه های چینی نیز در این جشنواره ها شرکت می نمایند و مردم ایران می توانند با فرهنگ چین آشنا شوند.
به گفته وی ایران امن ترین کشور خاورمیانه است ممکن است شما با دیدن اخبار کشورهایی منطقه نگران وضعیت امنیت در ایران شوید، اما من به شما می گویم شرایط امنیت در تهران تفاوتی با پکن ندارد.
وی افزود: شما هر زمان که مایل باشید می توانید به ایران سفر کنید هم اکنون از چهار شهر پکن، شانگهای، گوانگژو و ارومچی پرواز مستقیم به تهران وجود دارد شما تنها کافیست بلیط هواپیما خود را تهیه کنید و کمتر از هشت ساعت به تهران خواهید رسید.
خاجی ادامه داد: ایران آثار تاریخی فراوانی دارد که 19 مورد از آنها به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است شهرهای شیراز، اصفهان، یزد، کاشان، تبریز و ... مملو از جاذبه های توریستی است.
وی با اشاره به اینکه بازدید شما از سفارت، با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و روز ملی کشورمان همزمان شده است گفت: 10 روز اول ماه فوریه در ایران، بعنوان دهه فجر، ایام جشن ملی است این تلاقی زمانی را به فال نیک می گیریم و خوشحالیم که در ایام جشن ملی، میزبان شما دانش آموزان عزیز هستیم.
وی ادامه داد: شما دانش آموزان اینده سازان کشور خود هستید شما باید با کشور خود و با جهان خارج اشنا شوید تا در آینده نقش موثر و سازنده ای برای پیشرفت چین و پیشرفت همنوعان خود در سایر کشورها داشته باشید.
خاجی افزود: برنامه بازدید دانش اموزان از سفارتخانه ها، برنامه بسیار مهم و تاثیر گذاری است دانش آموزان با کشورها و فرهنگ های دیگر آشنا می شوند و حس تعامل و همکاری در آنها تقویت می گردد.
نمایش فیلم در مورد ایران شناسی با زیر نویسی چینی، اجرای برنامه های موسیقی و شعر خوانی توسط دانش آموزان چینی از جمله برنامه های بازدید دانش آموزان چینی از سفارت ایران در پکن بود.
دانش آموزان شرکت کننده در این بازدید که از استان های مختلف چین بودند هر کدام به رسم یادبود هدیه ای محلی به سفیر کشورمان در چین اهدا کردند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن نیز در پایان این همایش به هر کدام از دانش آموزان و معلمان همراه این دانش آموزان بسته فرهنگی اهدا کرد.