صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

اخبار کوتاه از کتاب

برگزاری جشن پنجاهمین چاپ «ملت عشق» و نشست کتاب‌خوان سبک زندگی مجازی

مراسم جشن پنجاهمین چاپ ترجمه رمان «ملت عشق» نوشته الف شفق با حضور نواده مولانا، فردا چهارشنبه 11 بهمن در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود و نشست کتاب‌خوان «سبک زندگی مجازی» نیز امروز برگزار خواهد شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران،  این برنامه با حضور فرهیختگان، ادبیان و هنرمندان عرصه تئاتر و سینما، همراه خواهد بود و در آن، اسین چلبی بیست و دومین نواده مولانا، فروزنده اربابی عضو ایرانی بنیاد بین المللی مولانا، توفیق سبحانی مولانا پژوه، علی دهباشی مدیر مسئول مجله بخارا، پری صابری کارگردان تئاتر شمس پرنده، مجید قاسمی مدیر مؤسسه فیدیبو و ارسلان فصیحی مترجم این اثر سخنرانی خواهند کرد.
کتاب چهل قانون عشق یا عشق یا ملت عشق که به انگلیسی The Forty Rules of Love: A Novel of Rum نام گرفته است، تالیف الیاف شافاک نویسنده زن ترک، در سال ۲۰۱۰ میلادی همزمان به دو زبان انگلیسی و ترکی چاپ و انتشار یافته و تاکنون بیش از ۵۰۰ بار در ترکیه چاپ و منتشر شده است.
این کتاب که توانسته رکورد پرفروش‌ترین رمان ترکیه را به دست آورد، به زبانهای دیگری چون عربی، کردی، گرجی، بنگالی، لیتوانی، روسی و لهستانی چاپ شده و انتشار یافته است. 
این رمان در ایران برای اولین بار به سال ۱۳۹۱ توسط مهرنوش عدالت با نام «چهل قانون عشق: با نگاهی دوباره به عشق و عاشقی شمس تبریزی و مولانا و خلق اثر عاشقانه‌ای دیگر» ترجمه و توسط انتشارات نوید شیراز و بعد از آن به سال ۱۳۹۳ با ترجمه ارسلان فصیحی و با نام «ملت عشق» توسط انتشارات ققنوس چاپ و منتشر شد.
این در حالیست که بنا به گفته ارسلان فصیحی کتاب حاضر در سال ۱۳۸۹ آماده انتشار بوده اما با تاخیری ۵ ساله اجازه انتشار می‌یابد.
به سال ۱۳۹۴ شمسی اکرم غفاروند این کتاب را با نام «طریقت عشق: روایتی از عشق پرشور مولانا و شمس» ترجمه کرده و انتشارات فکرآذین آن را چاپ منتشر می کند، انتشارات نیماژ نیز در همین سال کتابی با نام «عشق» با ترجمه سعید شریفی و عفت دیبایی و در سال ۹۵ نیز انتشارات فرایاز کتابی با نام «چهل بایست عشق» را با ترجمه جمیله فاضل چاپ و انتشار می کند. 
بیشترین نوبت چاپ این کتاب مربوط به انتشارات ققنوس با 36 چاپ است، یعنی به طور متوسط این کتاب طی سه سال گذشته، هر سال ۱۲ بار چاپ و انتشار یافته و متوسط انتشار این کتاب در هر چاپ ۴۴۰۰ جلد بوده و تاکنون 131 هزار بار چاپ و منتشر شده است. 
 
** نشست کتاب‌خوان «سبک زندگی مجازی» برگزار می‌شود
به گزارش ایرنا از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشست کتاب‌خوانِ «سبک زندگی مجازی» با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مرکز مطالعات فضای مجازی وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، امروز سه‌شنبه ۱۰ بهمن ماه با حضور استادان و کارشناسان حوزه رسانه و فضای مجازی برگزار می‌شود. 
در پی امضای تفاهمنامه همکاری میان نهاد کتابخانه ها و مرکز مطالعات فضای مجازی وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مبنی بر برگزاری ۱۰ نشست کتاب‌خوان با محوریت فضای مجازی، اولین نشست کتاب‌خوان مشترک با موضوع «سبک زندگی مجازی» از ساعت ۱۰ تا ۱۲ امروز در سالن جلسات کانون اندیشه جوان، وابسته به این پژوهشگاه برگزار می‌شود.
در این نشست حسن نجفی‌سولاری، مشاور فضای مجازی صدا و سیما و عضو کارگروه فناوری اطلاعات مجمع تشخیص مصلحت نظام به معرفی دو کتاب «خانواده مسلمان و فضای مجازی» نوشته سعیدرضا عاملی از دفتر نشر فرهنگ اسلامی و «مهارت ارتباط با فضای مجازی» نوشته بتول گرگین از موسسه چاپ و نشر بین‌الملل می‌پردازد.
سید بشیر حسینی، مدیر گروه علوم نوین رسانه دانشگاه صدا و سیما نیز دیگر ارائه دهنده نشست «سبک زندگی مجازی» خواهد بود که طی آن اثر مشترک خود و حسین حق‌پناه را که با عنوان «۱۵۰هشتک نهضت سواد رسانه‌ای» از انتشارات رواق اندیشه روانه بازار کتاب شده است را به حاضران در این نشست معرفی می‌کند.
همچنین مهدی جمشیدی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به معرفی دو کتاب «فناوری اطلاعات و ارتباطات در تربیت و تعلیم جهان» نوشته ویلم‌جی. پلگروم، نانسی لا، سوزان شهباز و ترجمه احمدرضا نصر، هدایت‌الله اعتمادی‌زاده از نشر آییژ و «زندگی دکمه بازگشت ندارد» نوشته فرشاد مهدی‌پور از انتشارات دفتر نشر معارف خواهد پرداخت.
** فروش بیش از دو میلیارد تومان کتاب در نمایشگاه کتاب هرمزگان
پانزدهمین دوره نمایشگاه کتاب استان هرمزگان با فروش دو میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان کتاب به کار خود پایان داد.
 سیصد و پنجاهمین نمایشگاه کتاب استانی و پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان هرمزگان از اول تا هفتم بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بندرعباس برگزار شد.
در مدت ۷ روز برگزاری نمایشگاه، ۴۰۰ هزار نفر از آن بازدید کردند.
رونمایی از کتاب‌های مولفان هرمزگان، برگزاری شب‌های فرهنگی شهرستان‌های استان، اجرای برنامه‌های فرهنگی ویژه برای کودکان از قبیل قصه‌گویی، کاردستی‌های خلاق، داستان و بازی، کودکان پویا، نشست کتاب‌خوان و کودکان، همایش ملی طنازان و رونمایی از کتاب طنز «راشد انصاری»، جشن امضای کتاب، نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی، نمایشگاه آثار خوشنویسی، نمایش محصولات خوداشتغالی، نمایشگاه مد و لباس و ایستگاه نقاشی و سرگرمی کودکان و نوجوانان ازجمله برنامه‌های جنبی این نمایشگاه بود.