صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس کل بیمه مرکزی در مراسم پنجاهمین سالگرد بازار سرمایه

بازارهای مالی باید در خدمت بخش حقیقی اقتصاد باشند

صبح امروز مراسم گرامیداشت پنجاه سالگی بازار سرمایه ایران با حضور وزیر اقتصاد، رئیس کل بیمه مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در سالن اجلاس سران برگزار شد.
صبح امروز مراسم گرامیداشت پنجاه سالگی بازار سرمایه ایران با حضور وزیر اقتصاد، رئیس کل بیمه مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در سالن اجلاس سران برگزار شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی دکتر همتی در این مراسم ضمن تبریک پنجاهمین سال بازار سرمایه گفت: بیمه به عنوان یکی از سه ضلع بازارهای مالی، نقش دارد اما در طول سالهای گذشته نتوانسته جایگاه اصلی خود را در بازارهای مالی پیدا کند.
وی افزود: توسعه بازارهای مالی باید متناسب و در خدمت بخش حقیقی باشد اما متاسفانه محاسبات اقتصاد سنجی بیشتر نشان از اثر بخشی حقیقی اقتصاد بر توسعه مالی کشور دارد و بازارهای مالی ما  باید با خارج شدن از سلطه بازار پول، نقش جدی در توسعه  بخش حقیقی اقتصاد داشته باشد.
دکتر همتی گفت: در حال حاضر حل مشکلات بانکها یکی از اهداف دولت است، متاسفانه بازار پول علی رغم مشکلات جدی که دارد، درصد قابل توجه و مهمی از تامین مالی بازار مالی کشور را به خودش اختصاص داده است.
وی افزود: علی رغم تلاش ها و اقدامات خوبی که در بازار بیمه و بورس در چند سال گذشته رخ داده است هنوز سهم کمی از بازارهای مالی را دارند.
دکتر همتی در خصوص  اهمیت ارتباط بازار سرمایه و بیمه گفت: بیمه به عنوان یک قرارداد شرطی می تواند حایل خوبی میان بازار سرمایه و بازار بیمه باشد و می تواند انتقال دهنده منابع مالی بلند مدت خوبی به بازار سرمایه از طریق بیمه های عمر  باشد.
رئیس کل بیمه مرکزی با ابراز خرسندی از گرایش دولت و نظام برای تحول بیمه های عمر به خصوص در برنامه ششم توسعه گفت: با توجه به اثرات مثبت و منابع بلند مدت بیمه های عمر صنعت بیمه بر بازار سرمایه باید موانع موجود بر طرف شود تا بیمه به خوبی ایفای نقش نماید.
وی افزود: در بعضی از کشورهای پیشرفته بیمه های عمر متصل به سهام از موارد مهمی است که می تواند موجب توسعه بازار مالی شود و ما این آمادگی را داریم که با همکاری سازمان بورس، بتوانیم بیمه های عمر متصل به سهام را در بازار مالی کشور توسعه دهیم.
رئیس کل بیمه مرکزی، تاسیس صندوق بلایای طبیعی را از دیگر نقش آفرینی های صنعت بیمه در بازارهای مالی دانست و گفت: در خیلی از کشورهای دنیا با پیشرفت بیمه حوادث طبیعی، کت باندها (اوراق بهادار متصل به بیمه) پیشرفت خوبی داشته و منابع خوبی را به بازار سرمایه تزریق کرده است و ما نیز میتوانیم با تاسیس صندوق حوادث طبیعی در کشور علاوه بر ایجاد آرامش و امنیت برای هموطنان عزیز، می توانیم کت باندها را به پشتوانه بازار سرمایه صادر کنیم و توسعه دهیم.
رئیس کل بیمه مرکزی، اجرای آئین نامه حاکمیت شرکتی را بحث مشرکت صنعت بیمه با بازار سرمایه دانست و گفت: خوشبختانه اساسنامه نمونه شرکت های بیمه آماده شده و پس از تایید بورس، این اساسنامه که بر اساس حاکمیت شرکتی تنظیم شده است به همه شرکت های بیمه ابلاغ می شود و امیدوارم از این طریق به شفافیت بیشتر صورت های مالی و عملکرد شرکت های بیمه و رعایت حقوق سهامداران جزء و بیمه گذاران کمک شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:امیدوارم با اجرای تدریجی IFRS اعمال مقررات و شفافیت در صورت های مالی شرکت های بیمه بیشتر شود.
دکتر همتی با اشاره به درصد کم سرمایه گذاری شرکت های بیمه در بورس گفت: امیدوارم بتوانیم نسبت سرمایه گذاری در بورس را افزایش دهیم که یکی از راههای موثر آن رشد بیمه های عمر است.
وی با بیان اینکه عمده بازار سرمایه ایران به بازار ثانویه اختصاص یافته است، گفت: بازار سرمایه ایران هنوز نتوانسته در بازار اولیه سهام، سهم چندانی را داشته باشد و باید توسعه نیافتگی و ناکارآمدی بازار سرمایه را نسبت به سایر بورس‌های دنیا پذیرفت. 
رئیس کل بیمه مرکزی در پایان، مجددا بر ضرورت و اهمیت تشکیل کمیته ثبات بازارهای مالی با هدف همراهی و همفکری بیشتر تاکید کرد.