صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

در هفته جاری رخ داد

رشد محتاطانه بورس تهران و تاثیر نوسانات نرخ ارز در معاملات

در هفته جاری فعالان بورس تهران شاهد تداوم رشد قیمت سهم ها بود اما این رشد همراه با نگرانی‌ها و محتاطانه صورت گرفت، به طوری که درنهایت برخلاف تصور بسیاری شاخص کل نتوانست در این پنج روز کاری عدد ۱۰۰ هزار واحدی را تجربه کند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، در هفته جاری فعالان بورس تهران شاهد تداوم رشد قیمت سهم ها بود اما این رشد همراه با نگرانی‌ها و محتاطانه صورت گرفت، به طوری که درنهایت برخلاف تصور بسیاری شاخص کل نتوانست در این پنج روز کاری عدد ۱۰۰ هزار واحدی را تجربه کند.
 بورس تهران در هفته جاری شاهد رشد محتاطانه‌ای بود، به طوری که شاخص کل که در ۲۷ دی ماه توانسته بود پس از کانال‌شکنی‌هایی تا مرز کانال ۹۹ هزار واحدی پیش رود، رشد ۵۹۹ واحدی را ثبت کند و به رقم ۹۹ هزار و ۵۲۲ برسد.
بازار ارز ایران در این هفته شاهد تضعیف ارزش پول ملی نسبت به دلار بود. رشد قیمت دلار در شرکت‌های بورسی باعث می‌شود آن‌هایی که مواد اولیه را با ارز خارجی تهیه می‌کنند، در نهایت مقدار سود بیشتری شناسایی کنند و  قیمت سهم‌شان افزایش یابد.
از طرفی تضعیف پول ملی می‌تواند با افزایش نگرانی‌ها نسبت به اقتصاد کشور همراه باشد و سرمایه‌گذاران ریسک گریز را نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران مردد کند؛ این موضوع می‌تواند ریسک‌های سیستماتیک را برای فعالان بورس تهران افزایش دهند، مضاف بر اینکه تردیدها از ادامه توافق برجام می‌تواند سرمایه‌گذاران خارجی  را که بازار ایران را رصد می‌کنند در تردید هر چه بیش‌تری قرار دهد.
در دو روز اول معاملات بورس تهران در این هفته تحت تاثیر عوامل یاد شده قیمت سهم‌ها تا حدودی فرو ریخت اما در ادامه توانست مقداری تقویت شود، رشد قیمت‌ها در روزهای پایانی معاملات نیز در گروه‌هایی ادامه داشت. شاخص آزاد شناور در پنج روز کاری بورس تهران ۱۰۶ واحد رشد کرد و تا رقم ۱۰۶ هزار و ۸۳۹ بالا رفت.
شاخص بازار اول در این مدت با ۹۴ واحد رشد مواجه شد و عدد ۷۰ هزار و ۸۰۴ را تجربه کرد همچنین شاخص بازار دوم ۳۰۱۴ واحد افزایش یافت و به رقم ۲۱۱ هزار و ۳۴۵ رسید. علاوه بر این‌ها شاخص صنعت در پنج روز کاری بورس ۸۰۵ واحد بالا رفت و به رقم ۸۸ هزار و ۲۶۶ واحدی اکتفا کرد.