صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

محسن هاشمی

«مرد بحران‌ها» به‌زودی منتشر می‌شود

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به پیشینه‌ی فعالیت و مبارزات، اندیشه‌ها و فعالیت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، تاکید کرد که او رسیدن به ایرانی آباد و آزاد را به‌ عنوان یک هدف مد نظر قرار داده بود.
رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به پیشینه‌ی فعالیت و مبارزات، اندیشه‌ها و فعالیت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، تاکید کرد که او رسیدن به ایرانی آباد و آزاد را به‌ عنوان یک هدف مد نظر قرار داده بود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، محسن هاشمی‌ عصر پنجشنبه ۵ اسفند در مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در شیراز، گفت: هاشمی‌رفسنجانی در طول زندگی خود خصوصا قبل از انقلاب به عنوان  مجاهدی نستوه و مبارزی که هدف‌مند مبارزه می‌کرد شناخته شده بود.
او با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای به نتیجه رساندن نهضت تولید فکر و سخنرانی می‌کرد؛ گفت: ایشان فکرش را با روش‌های مختلفی در جامعه منتشر می‌کرد.
هاشمی با تصریح اینکه آیت‌الله هاشمی، از همان ابتدا به واسطه مطالعه و زندگی روشن مسیرش را انتخاب کرده و علوم دینی را مسیری برای رفاه مردم ایران در نظر گرفته بود.
او با بیان اینکه نوشته‌های آیت‌الله هاشمی می‌تواند بخشی از یک وصیت‌نامه باشد، گفت: بهترین راه برای زنده نگهداشتن اسلام از نگاه او، ساختن ایرانی آباد، آزاد و معتدل بوده است.
هاشمی تاکید کرد که از نگاه رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، با فقر و جهل امکان به‌دست آوردن عزت و عدالت وجود ندارد، گفت: آیت‌الله هاشمی اعتقاد و تاکید داشت که نمی‌توان با روش‌های افراطی عدالت را اجرا کرد.
او با اشاره به روش مد نظر آیت‌الله هاشمی برای انتشار و توزیع کتاب‌هایش، همراهی دکتر مصدق و خرید ۲۰۰ جلد از کتاب فلسطین، با هدف کمک یادآور شد و اضافه کرد: آیت‌الله هاشمی سال‌ها بعد کتاب امیر کبیر یا قهرمان مبارزه با استعمار را می‌نویسد و تاکید می‌کند که امیرکبیر هم مسیر رسیدن به ایرانی آباد و آزاد تلاش می‌کرد.
رییس شورای شهر شیراز با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی شکنجه‌های فراوانی را در دوران مبارزه تحمل کرد، گفت: اولین برگ پرونده او مربوط به سال ۳۷ و آخرین برگ آن متعلق به سال ۵۷ بود و طول سال‌های زندان ایشان طی ۵ دوره حدود ۵ سال است.
وی با تصریح اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک دوراندیش نوگرا بود، گفت: آیت‌الله هاشمی، یک قرآن پژوه بود که از اولین روزهای حضورش در زندان، قرآن پژوهی و نوشتن تفسیر راهنما را آغاز کرد؛ بعد از آزادی ایشان از زندان، ۲۲ دفترچه قرآنی از او موجود بود و بعد از پیروزی انقلاب هم بخشی از زمانش را به قرآن پژوهی اختصاص می‌دهد و همواره با قرآن عجین بوده است.
هاشمی خاطرنشان کرد: در زمان نزدیک به فوتش از ایشان شنیدم که خوشحال بود که کار را به پایان رساند و امروز ۵۳ جلد فرهنگ قرآن از ایشان به‌جا مانده است.
وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی به وحدت شیعه و سنی قبل و بعد از انقلاب، اهمیت داده بود، گفت: او اعتقاد داشت که با همین روش می‌توان با ایجاد رفاه برای مردم مشکلات را حل کرد.
وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی بر وحدت جریان‌های سیاسی همواره تاکید داشت، گفت: او تلاش می‌کرد که بین ملت‌ها مشکل اعتقادی پیش نیاید که منجر به تفرقه شود. او ضمن قبول کثرت، تاکید داشته با وحدت می‌توان کثرت را حفظ کرد.
به گفته‌ی او، راه‌اندازی بنیاد فرهنگی رفاه در تهران با همراهی شهیدان بهشتی و مطهری و .... از اقدامات عملی او برای عملیاتی کردن اندیشه‌هایش راه اندازی کرد و بعد از آنقلاب نیز، خطبه‌ی دانشگاه آزاد را برای عملیاتی کردن همان ایده در نماز جمعه می‌خواند.
او که اعتقاد دارد دانشگاه آزاد نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است، گفت: در بنیاد فرهنگی رفاه که هنوز هم فعال است و دانشگاه آزاد، آموزش افراد از اولین گام‌های مدرسه تا آخرین مدارج دانشگاهی مد نظر بوده است.
رییس شورای شهر تهران، آیت‌الله هاشمی را یک نواندیش برشمرد که برای اجرایی شدن مترو در تهران و حتی کلانشهرها، از ابتدا تلاش کرد و وقتی تلاش‌هایش با مشکلاتی مواجه شد، در سال ۶۳ این موضوع را در خطبه‌های نماز جمعه بیان و مطرح کرد.  
هاشمی با بیان اینکه پدرش از معدود سیاست‌مدارانی بود که خاطراتش را به نگارش درآورد، گفت: بالغ بر ۳۵ هزار صفحه خاطرات را با پشتکار به نگارش درآورد که می‌توان آن را تاریخ معاصر کشور نامید.
رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه به‌زودی یکی دیگر از کتابهای خاطرات آیت‌الله رفسنجانی منتشر و به مردم عرضه می‌شود، گفت: تلاش کرده‌ایم که این خاطرات با تاخیر منتشر شود تا کمتر نیاز به سانسور وجود داشته باشد.
هاشمی با یادآوری اینکه قبلا کتاب صبر و پیروزی مربوط به خاطرات قبل از سال ۷۴ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی منتشر شده است، گفت: کتاب جدید با عنوان مرد بحران‌ها به‌زودی در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.